„Menjenek a pics@ba!” – őrjöngenek Budapesten a Pride melletti tüntetés miatt, Orbán Viktor is megszólalt

Egy kisebb csoport cselekedetei miatt százezrek közlekedési rutinja vált lehetetlenné.

Az üres utcák és terek látványa sajnos már nem ismeretlen senki számára, hiszen a világjárvány idején a lezárások hatása az utakat is elérte. Így a pandémia a közlekedés képét is átalakította.
Míg Magyarországon, aki tehette, inkább kocsiba ült, hogy ezzel is csökkentse a fertőzés kockázatát, addig az Egyesült Államokban jelentősen megnőtt a tömegközlekedést választók száma. A helyzet fintora, hogy épp a kielégíthetetlen szükségünk és igényünk a mozgásra okozta a vírus gyors és globális terjedését. Viszont a leállás és a változások nagy lendületet adtak a városi mobilitás fejlődésének és átalakulásának.
A tömegközlekedés alap
Amerikában bár az utak szinte üresen maradtak, hiszen a legtöbben otthonról dolgoztak, a tömegközlekedés volt a mentőöv azok számára, akiknek muszáj volt eljutni a munkahelyükre, a kórházakba, boltokba, és más fontos intézményekbe.
A korábbiakhoz képest sokkal inkább alapvető szolgáltatás lett ezáltal a tömegközlekedés. Ennek ellenére a közlekedési vállalatok és a városvezetők figyelmeztettek, hogy a közösségi közlekedés helyzetét nehezíti, hogy óriási a verseny a szektorban a források és a finanszírozás terén.
Szabad a járda!
A hivatalok szinte azonnal keresni kezdték a lehetőségeket, hogy hogyan kellene a kiüresedett utakat és utcákat a megváltozott igényekhez és körülményekhez igazodva hasznosítani, átalakítani. Ezáltal nagyobb helyet kaptak a kerékpárok, a hatalmas forgalmat bonyolító áruszállítók és a nyitás után az éttermek is az utcára költöztethetik a vendégeket a belső zárt helyiségek helyett.
Ezek nem csak az olyan csomagküldő cégek működését segítik, mint a UPS, hanem szintén megkönnyítik az egyre leterheltebb házhozszállító és kiszállító cégek, vagy akár a személy- és áruszállítást olyan komplexen kezelő óriáscégek, mint a Uber helyzetét.
Home office, ami otthon tart
A járvány idején nem csak a repülőterek, éttermek és utcák néptelenedtek el, hanem az irodaházak is, hiszen aki csak tehette, otthon maradt home office-ban. Az ráadásul továbbra is kérdés, hogy a járvány elvonulása után mikor és mennyien térnek majd vissza az irodákba. Hiszen a munkáltatók nagy valószínűséggel újra gondolják majd igényeiket, költségeiket, és vélhetően sokan döntenek majd a home office rendszer teljes vagy részleges fenntartása mellett.
Digitalizáció a közlekedésben is
Az Egyesült Államokban a koronavírus-járvány hatására fellendültek az együttműködések a közlekedési vállalatok és a személyszállító cégek között. Közösen igyekeznek megoldásokat találni az eddigi hiányosságokra a biztonság és hozzáférhetőség terén.
Természetesen a vírushelyzet miatt minden fejlesztésnél az érintés nélküli technológiákat részesítik előnyben.
A cikk szerzője: Papp Helga