Az elmúlt hetek turisztikai ágazattal kapcsolatos vitái arról szóltak, hogy miként lehet és kell megsegíteni a fővárosi turisztikai szolgáltatókat, illetve a szektor által foglalkoztatottakat és ez kinek a feladata. A munkavállalók kérdése azért különösen fontos, mert a turizmus és vendéglátó szektor foglalkoztatáson belül játszott szerepe kiemelkedő, másrészt tipikusan olyan ágazatról van szó, ahol a humánerőforrás szakmai felkészültsége és hozzáállása döntő mértékben határozza meg a szolgáltatások minőségét.
A lényegi, szakmai kérdés azonban gazdaságpolitikai jellegű. Arról szól, hogy elegendő-e a budapesti turizmust csupán „konzerválni” és a képességeket átmenteni arra az időszakra, amikor lesz biztonságosan alkalmazható és tartós védelmet nyújtó vakcina és meglesz az esélye annak, hogy minden ott folytatódjon, ahol március folyamán megszakadt. Az elmúlt hónapokban tudósok, politikusok sokasága fogalmazott meg forgatókönyveket (szcenáriókat) arra vonatkozóan, hogy fog kinézni a járvány utáni világ. Ezekből kitűnik, hogy nagyon sok a bizonytalanság és sokkal inkább azzal kellene foglalkozni, hogy mi történhet, mint azzal, hogy mi fog történni. Arra is fel kell készülni, hogy a világjárvány a vakcina ellenére nem tűnik el nyomtalanul, nyomot fog hagyni az emberek gondolkodásán, következésképpen az utazási szokásaikon is.
Globális szinten, a nemzetközi turizmus kárára, tovább erősödhet a biztonságosabbnak gondolt belföldi, vagy külföldi, de közelebbi desztinációk presztízse.
Éppen ezért a budapesti turizmus szerkezetében is szükség lehet modell átalakításra, ha a teljes modellváltásra talán nem is.
Budapest belföldi turizmuson belüli részesedésnövelésének megvannak a természetes határai. Ezek egyrészről az ország lakosságszámából, a belső turisztikai kereslet növelésére használható szabadon felhasználható jövedelem korlátaiból, valamint abból adódik, hogy a belföldi turisztikai keresletet jelentős részben, egyes becslések szerint több, mint 60 százalékban, az országos átlaghoz képest jobb jövedelmi helyzettel rendelkező budapesti lakosokhoz kapcsolódik.
Természetesen kedvezőbb turisztika csomagok kialakításával és célzott marketingtevékenységgel lehet tere a vidéken élő turisták Budapestre vonzásának, főleg ha továbbra is a bérek dinamikus növekedésével számolunk. Azonban minden valószínűség szerint, ez önmagában nem fogja tudni megoldani a budapesti és ezáltal az ország turizmusának minden problémáját.
Másik lehetőség a közép-európai, azon belül a V4 országok turisztikai keresletének célzott megszólítása és az, hogy a térségnek, Bécs és Prága mellett Budapest legyen a legnépszerűbb, legtöbb turistát vonzó turisztikai központja. Ehhez Budapest rendkívül jó adottságokkal rendelkezik és ezt a modellt segítheti elő a térség országai között tapasztalható egyre szorosabb politikai, egészség- és járványügyi együttműködés és a hasonló kulturális alapok, amelyek a térség népeit összekötik.
Az elmúlt években a Magyarországra érkező külföldi vendégek 80 százaléka Európából érkezett,
azonban azon belül van lehetőség a közép-európai országok, kölcsönösségen alapuló eddiginél szorosabb együttműködésének is.
Mindezek közép, illetve hosszú távú stratégiai tervek, addig is Budapest turizmusának a jelenlegi nehéz helyzettel kell megbirkóznia és ebből levonni a tanulságokat. Az egyik legfontosabb tanulság az lehet, hogy
egy válságot azok a szolgáltatók és munkavállalók vészelik át könnyebben, akik konjunktúra idején a nehezebb időszakokra gondolnak és rendelkeznek tartalékokkal.
A másik tanulság az, hogy ilyenkor azok a munkavállalók a legkiszolgáltatottabbak, akiket a szektorban nem hivatalos, bejelentett módon foglalkoztatnak, mert rajtuk a célzott állami programok (kurzarbeit) sem képesek segíteni. Addig is a vállalkozások, az állam és a helyhatóság közös feladata megtalálni azokat a megoldásokat, amelyek képesek hatékonyan hozzájárulni a budapesti turizmus körül kialakult „összerendezett tudás” és ezáltal az újrainduláshoz nélkülözhetetlen képességek megőrzéséhez.
A cikk szerzője Szakáli István Loránd, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. vezető közgazdásza.