Mi az iskola szerepe valójában?
Ha pusztán az lenne az iskola szerepe, hogy átadja az ismeretek előre meghatározott körét, akkor elég lenne minden diák kezébe egy könyvet nyomni. Persze ehhez előbb meg kell tanulniuk olvasni. Az is fontos lenne, hogy az olvasottakat a diákok megértsék, amihez legtöbbünknek nem elég, ha pusztán elolvassuk a szöveget, azt el is kell magyarázni, be kell mutatni. Az is jó lenne, ha a tanulók emlékeznének arra, amit olvastak, amihez gyakorlás, a tanultak ismételt alkalmazása szükséges. A különböző családokból egy osztályba érkező gyerekeket továbbá fel kell készíteni a társas együttműködésre, és arra is, hogy addig is csendben és nyugodtan legyenek, amíg más beszél. Elkerülhetetlenül szükség van tehát valakire, aki segít megérteni, feldolgozni, értelmezni, információból tudássá formálni az olvasottakat. Aki demonstrál, ösztönöz, támogat, példát mutat. Ez a személy a tanár.
Mivel nincsenek és még jó darabig nem is lesznek tanítógépek, és nem lehet mindenki mellé egy saját tanárt állítani, mert nem lenne gazdaságos, ezért célszerű a megközelítőleg azonos szinten álló gyerekeket csoportokba rendezni. Egyes gyerekek eltérő érettségét, kompetenciáit nagyon körülményes volna minden szempontból megvizsgálni, ezért közelítően jó megoldásként jellemzően az azonos évben születetteket rendezik csoportokba világszerte. A leghatékonyabbnak az a megoldás bizonyult, hogy az így létrejött csoportok egy külön e célra szolgáló intézményben gyűlnek össze, amely alkalmas egyrészt a tanulási-tanítási tevékenység folytatására, másrészt a 20-30 fős csoportok 8-10 órás megőrzésére, amíg a szülők dolgoznak. Ez az intézmény az iskola.
Természetesen a tanárok és az iskola valódi szerepe messze túlmutat a fent leírt gyermekmegőrzőn, amely ráadásként ismereteket csöpögtet a fejekbe.
Az iskola – ezt nem lehet elégszer megismételni – az életre készít fel, ezért minél inkább olyannak kell lennie, mint az élet.
Ha az életében sok betű és szám veszi körül az embert, amelyek nélkül nem tud eligazodni a világban, akkor mindenkit meg kell tanítani írni, olvasni és számolni. Ha A-ból B-be GPS alapú digitális térkép segítségével a legegyszerűbb eljutni, ha a tejet és a kenyeret az önkiszolgáló kasszánál lehet kifizetni, ha az élet minden területén digitális megoldások váltják fel, vagy egészítik ki a korábban megszokott gyakorlatokat, akkor mindenkit meg kell tanítani a digitális világ eszközeinek és alkalmazásainak használatára. Ne csak az informatikusok vásárolhassanak koncertjegyet és nyújthassák be az adóbevallásukat a karosszékből.
A digitális kompetencia éppen úgy jár mindenkinek, mint az írás, olvasás és számolás képessége.