– A neoliberális közgazdászok kiindulópontja, hogy az állam rossz tulajdonos. Mintha ez változóban lenne. Hogyan fest Kelet-Európa ebben az összefüggésben?
– Szokás a neoliberalizmust démonizálni, Nyugaton éppúgy, mint Keleten, anélkül, hogy fogalmát jól definiálnánk. Sok minden szokott összetorlódni a környékén, és ha az ember elkezdi ezeket szétszálazni, eljut oda, hogy nem igazán tudja megmondani, mit is kéne neoliberalizmusnak tekinteni, és kiket e tan prófétáinak. Hayeket és Friedmant? De hát az előbbi nem rajongott az utóbbi pénzügyi szigoráért, sőt, követőinek némelyike Friedmant egyenesen »totalitárius« közgazdasági gondolkodónak tartotta. Ha még azt is hozzávesszük, hogy sokan a neoklasszikus közgazdaságtant is neoliberális eszmei képződménynek hiszik, miközben annak nem kell ab ovo piacelvűnek lennie, még nagyobb lesz a terminológiai zavar. Aztán ott vannak még az olyan kategóriák, mint a privatizáció, a szabadpiac, a laissez faire, a sokkterápia vagy a Washingtoni Konszenzus a maga tíz pontjával. Temérdek sikertelen kísérlet történt már egy átfogó meghatározás megalkotására, ám a dolgok csak tovább bonyolódtak a nagy posztkommunista laboratóriumban, Kínát is ideértve.
Nyugaton elterjedt, hogy a nagy magántulajdonosok érdekeit képviselő erős és »szociálisan felelőtlen« állam által működtetett, globalizálódó szabadpiacot tekintsék a neoliberális gondolat megtestesülésének. Már az állam védte szabadpiac is fából vaskarika, de mit kezdjünk az olyan kelet-európai gondolkodókkal, mint a lengyel Leszek Balcerowicz és a cseh Václav Klaus (a két fő helyi démon), akik mindmáig szóban bármikor képesek államtagadó piaci fundamentalistának mutatkozni. Ám ha alaposabban szemügyre vesszük, mit is tettek ők ’89 után, azt látjuk, hogy többnyire lehorgonyoztak a szociális piacgazdaság valamely modelljénél, számos kollektivista rendszerelemet megőrizve, még ha ezekkel nem nagyon büszkélkedtek is. Időnként persze követőik megpróbálkoztak az egészségügy vagy a nyugdíjrendszer piacosításával is, de egy ponton rendre visszarettentek. Mégis elhatalmasodott az a felfogás, hogy keleten kitört a neoliberális hegemónia (a Fidesz is ezt szajkózta, amikor bankárkormányt emlegetett), majd jött a válság 2008-ban, amely állítólag bebizonyította, hogy lám, mégiscsak szükség van a jó öreg államra a gazdaságban.
A válsággal olyan szakaszba léptünk, amelyben a kapitalizmus nem túl nagy amplitúdójú önkorrekciót hajtott végre Nyugaton, főként a pénzügyek szabályozásában, miközben mifelénk megerősödtek az olyan politikai vállalkozók, mint Orbán és Putyin, akik felépítettek egy átfogónak látszó gazdaságstratégiai retorikát, sűrűn hangsúlyozva, hogy az állam, amit végső soron magukkal azonosítanak, is jó gazda tud lenni. Lehet ebben hinni természetesen, Matolcsy például egyre jobban meggyőzte magát e feltevés igazáról. Fontosabb azonban, hogy ezen az alapon könnyebb az újraállamosítás, az állami regulák szigorítása, az állami újraelosztás növelése. Iparágakat lehet lenyúlni, a központból lehet árakat szabályozni (lásd rezsicsökkentés), esetleg megint privatizálni a »mieink« előnyére. Holott tudvalevő, hogy vannak jobban működő gyenge államok és rosszabbul teljesítő erősek is szép számmal – ez rengeteg dologtól függ. Ha viszont egy állam velejéig korrupt, bürokráciája is kontraszelektált, és hatalmába keríti az üzleti világot, akkor talán tanácsos elvenni tőle tulajdonosi-beavatkozási jogokat, nemcsak formálisakat, hanem informálisakat is, hogy ne legyen már annyira erős.
Közben nálunk az ellenzék egy része Orbánt szereti »leneoliberálisozni« egyebek között a jóléti állam megnyirbálása miatt, miközben nem nagyon zavarja őket az állami beavatkozások bővülése a gazdaságban. Remélhetően azonban a rezsim politikai antiliberalizmusával nem kívánnak megbékülni. Ember legyen a talpán, aki megmondja, van‑e értelme a neoliberalizmus fogalmát forszírozni e csatazaj és beszédzavar közepette. És akkor még nem beszéltünk Kínáról, ahol nem más, mint a kommunista pártállam privatizál és piacosít...”