Könnycsepp a lakás-takarékpénztárakért?
A lakás-takarékpénztárakért ne hulljon könnyünk.

A kormány egy huszárvágással – az október 15-én 10 óra 55 perckor benyújtott egyéni képviselői törvénymódosító-törvényjavaslat benyújtásától a köztársasági elnök ellenjegyzéséig két nap sem telt el – megszüntetette a lakás-takarékpénztárak állami támogatását. Pontosabban: az ezt követően kötendő lakás-előtakarékossági szerződések szerződői által befizetett úgynevezett betéti összegek állami kiegészítését. Az állam e megtakarításához 30 százalékát hozzáteszi, legfeljebb azonban havi 20 ezer forinthoz hatezret, a szerződés minimálisan négy, maximálisan tíz év időtartama alatt.
Bár a lakás-takarékpénztár megnevezés arra utal, hogy a megtakarított (és esetleg szerény hitellel növelt) összeg valamifajta lakáscélú felhasználása alapkövetelmény, de ha az időtartam elérte a nyolc évet, ettől eltekintenek. Ez esetben egyszerűen egy hosszú távú megtakarítás kedvezményezéséről van szó.
Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:
Magyarországon már senkinek sem kell félnie: személyesen Orbán Viktor lépett oda a megtámadott hírességek mellé

Az állami támogatás maximális kihasználásához legalább évi 240 ezer forint megtakarítása szükséges, melyet az államtól 72 ezer forinttal egészít ki. A 2017. évi zárszámadás megállapítása szerint ez évben a költségvetés e kiadása – mivel „e megtakarítási forma egyre népszerűbb a lakosság körében, folyamatosan nő a szerződéskötések száma” – 2016-hoz képest 13,4 százalékkal emelkedve elérte a 61,6 milliárd forintot. A 2018. évi költségvetésben nincs nevesítve, ott a lakástámogatások több mint kétszáz milliárdja foglalja magába (úgy 70 milliárd körül lehet). A 2019. évi költségvetés a lakás-takarékpénztári megtakarításokhoz nyújtott állami támogatást az otthonteremtést ösztönző rendszer fontos elemének mondja, a várható kiadást pedig 79,5 milliárd forintnak. Ez az összeg fog egy évtized alatt lenullázódni.
A kormányzat lépése meglepte a lakás-takarékpénztárakat, ám például az OTP-vezér Csányi Sándor és az OECD nem tűnt meglepettnek és nem látott problémát. Ahogy Zsiday Viktor sem, bár ő 4-5 év alatt fokozatosan vezette volna ki az állami támogatást, mert a tulajdonosok felől nézve ez felel meg a jogbiztonság követelményének. A „szakmában” tudtak arról, hogy „valami készül”; a támogatás szűkítésére számítottak, leginkább a támogatás mértékének 30-ról 20 százalékra csökkentésére, ám maximumának évi 100 ezer forintra emelésére.
Ez egyrészt több mint megduplázta volna a kedvezmény kimaxolásához szükséges havi összeget (kb. havi 42 ezer forint), másrészt a konstrukció így már közel sem olyan vonzó, aminek következtében – a maximális összeg emelése ellenére – valószínűleg csökkentek vagy stagnáltak volna az állam kiadásai. A kormány azonban borította az asztalt, s megvonta az újonnan kötendő szerződések állami támogatását. A Bánki Erik által benyújtott törvényjavaslat fölöttébb gyorsan készült, szövegezői ugyanis a lakás-takarékpénztárakról szóló törvény (1996:CXIII. tv.) preambulumában felejtették, hogy az „állami támogatás” e konstrukció szerves része ...
A kormány lépését a szokás szerinti hatalmas felzúdulás követte, a jogbiztonság megingására hivatkozás volt a legkevesebb (ha a törvény a megkötött szerződésekre is vonatkozna, ez joggal volna állítható – de nem vonatkozik). A másik véglet a Momentum népszavazás-kezdeményezése, ami aligha jut el az aláírásgyűjtésig, lévén költségvetési kérdésről szó. De szakmailag mennyire értelmes egy bizonyos megtakarítási forma költségvetési forrásokból történő állami támogatását a közvetlen népakarattal szentesíttetni?
A kormány döntésének megértéséig a lakás-takarékpénztár intézményének megszületéséig kell visszamennünk. Az időpont 1995-1996. Horn Gyula miniszterelnök az ún. Bokros-csomagban kulmináló válsághelyzetben Kohl kancellárnál járt, pénzügyi segítséget és mielőbbi EU-tagságot kért, ám a németek egyik kérdésben sem voltak túl igyekvőek. Pénzügyi segítségként azonban néhány részvénytársasági formában működő Bausparkasse ajánlkozott, hogy hoznák ők a pénzüket, csak szülessen meg a működésüket szabályozó törvény. Az 1996. december 12-én került kihirdetésre, több mint három hónappal az után, hogy a pénzügyminiszter a T. Háznak benyújtotta (augusztus 30.), az a sürgősséget (szeptember 3.) kimondta, de még a november 5-i elfogadás után is több mint egy hónapot kellett várni a köztársasági elnök aláírására.
A törvényjavaslat benyújtásának oka elsősorban külpolitikai (a németek, illetve a német tőke szimpátiájának megnyerése) és gazdasági (működőtőke beáramlással a folyó fizetési mérleg hiányának csökkentése) volt. De volt belpolitikai oka is: a rendszerváltás utáni változások (többek között az állami lakásépítések megszűnése, az állami tulajdonú lakások tömeges privatizációja, a szociális lakhatás-támogatási rendszer visszásságai) sürgetővé tették valamiféle állami lakáskoncepció létét, aminek kidolgozását ellenzéki és kormánypárti képviselők is követelték. Akkoriban a kormánynak kisebb gondjai is nagyobbak voltak ennél, így hát a lakás-takarékpénztár létrehozandó intézménye legalább részleges válasznak volt betudható.
Olyan koncepcionális kérdések fel sem merültek, hogy szükség van-e a lakáscélú megtakarítások állami kedvezményezésére, vagy nincs (mert aki lakhatását megoldani vagy javítani kívánja, egyébként is ez teszi). Ha szükség van, az milyen intézményi keretben (szükséges van-e specializált intézményt létrehozására, vagy célszerűbb-e e feladatot a meglévőkre hagyni) és a megtakarítások állami kedvezményezése kapcsolatban álljon-e a majdani esetleges lakáscélú hitellel (utóbbi feltételéül szabják-e előbbit). Az pedig még úgy sem merült fel, hogy a támogatási mértékek változtatásával mint lehetne egy anticiklikus gazdaságpolitikát támogatni. Igaz, a transzformációs válságban ez igencsak akadémikus kérdés.
Pedig felmerülhetett volna, mert a rendszerváltáskor az ország a pénzügyi intézmények tekintetében gyakorlatilag a nullán volt. Lehetett volna élnünk a későn jövők előnyével: lett volna módunk körülnézni a világban, tanulmányozni más országok gyakorlatát, mérlegelni, hogy abból mit érdemes és mit nem átvenni, majd saját használatra megalkotni azt az intézményi-szabályozási mixet, mely egyesíti a legjobb gyakorlatok előnyeit, miközben a nulla felé szorítja hátrányait. Megtehettük volna, mert e téren a múltnak nem volt kénytelenségből magunkkal cipelendő terhe. Zöld mezőn könnyebb építeni, mert nem fecsérlődik energia múltból ránk maradt rozsdaövezet-intézmények eltakarítására. A későn jövők hátrányából előny kovácsolásának azonban akkor lényegében egyetlen feltétele sem volt adott. Leginkább az a politikai okosság hiányzott, hogy a hátrányból előny is kovácsolható. De hiányzott az a köztisztviselői réteg mely a köz szolgálatát tekinti elsődlegesnek.
Csak egy-két lakhatás-üggyel foglalkozó közgazdász mondta, hogy nem igazán erre volna szükség. A városkutatós Hegedűs Józsefet érdemes név szerint említeni, aki úgy emlékezett, hogy „már az indulást is vita övezte.” (HVG, 2018. október 18., 61. o.) Az én emlékeim szerint ő próbált ugyan vitatkozni, de hangját könnyedén elnyomta azon – akkor, vagy röviddel korábban még aktív – kormányzati tisztviselők hangja, akik röviddel később vezető tisztséget, jól fizető alkalmazást nyertek az induló „bausparkasse”-knél.
Nekik hivatali kötelességük lett volna jelezni a kormánynak, hogy nem tűnik szerencsésnek ezt a kétségtelenül nagy múltú, az alacsony jövedelmű rétegek önszerveződéseként született, de a pénzügyi intézményrendszer fejlődésével korszerűtlenné vált, nonprofit szövetkezetből profitérdekelt részvénytársasággá „fejlődött” szakosított hitelintézetet adaptálni. A konkrét helyzetben a törvénytervezet formálódását figyelők azt észlelhették, hogy
s ez ellen a német-osztrák gyakorlatban alkalmazott megoldásokkal sem lehetett érvelni. A magyarázat az volt, hogy akadékosunk visszarettentené a külföldi tőkebefektetéseket, s ne okozzunk politikai nehézséget saját kormányunknak.
A lakás-takarékpénztárakért ne hulljon könnyünk. Milyen intézmény az, melynek létjogosultságát nem a magára vállalt feladat fontossága adja, hanem a pénzbeli állami támogatás zsebbe kerülésének érzete? Az legfeljebb hab lehetne a tortán, de nem maga a torta. Ez a konstrukció állami támogatás nélkül nem működőképes – az egyedüli kivétel Horvátország.
Egy konzisztens és „finomhangolt” állami lakás/lakhatás-támogatási rendszerből – határozott véleményem – semmiképp sem hiányozhat az előtakarékosság valamiféle kedvezményezése (már csak edukációs célból sem). Csupán a hitelezés támogatása nem elegendő, s nem elegendő csupán az új lakások építésének/vásárlásának támogatása. A palettán van helye használt lakások vétele és felújítása támogatásának is.
A lakás-takarékpénztárak állami támogatások megszüntetéséről szóló törvényjavaslat országgyűlési tárgyalásának napján, október 16-án a Magyar Bankszövetség hangos odamondás helyett nyugodt hangvételű tárgyilagos közleményt adott ki, melyből jól érzékelhető, hogy nagyon is tudják, vaj van e szakosított hitelintézetek fején. Arra kérik a kormányt, hogy a „most megszüntetett forma helyett” – ez jele annak, hogy nem hisznek az állami támogatás nélküli működőképességben – kezdjenek tárgyalásokat egy „új konstrukció mihamarabbi kialakítására, amelyben a magyar családok, a gazdaság és az állami költségvetés közös érdekeit szolgálva, az állami támogatás a legjobb hatásfokkal működhessen hosszú távon.” Ez tisztességes és okos javaslat.


