A korai kilencvenes években a nyugati közgazdászok tanácsainak egy része rendkívül leegyszerűsített volt. Azt hitték, hogy ha lebontjuk a bürokratikus akadályokat, egy piaci rendszer majd spontán módon magától kifejlődik.
A nyugati tanácsadók reménytelenül naivnak bizonyultak és a korai időszakban sajnos túl sok kár keletkezett.
Voltak persze olyanok is, akik vagy később módosítottak álláspontjukon, vagy már a kezdetektől felhívták a figyelmet az intézmények fontosságára, ilyen volt Ronald Coase. Bár nem foglalkozott behatóan az átmenet gazdaságtanával, több alapvető tanulmányt írt, amelyben amellett érvelt, hogy nem építhetünk piacgazdaságot a semmiből, fel kell hozzá építenünk először az intézményeinket is. Nagyon egyszerű, de nagyon fontos üzenet.
A másik probléma nem a korai átmenethez, hanem a politikai rendszerek stabilizációjához és egy érett civil társadalom létrehozásához fűződik, amely alkalmas egy demokratikusabb, fékekkel és ellensúlyokkal rendelkező kormányzásra.
Lehet, hogy minderre egyszerűen a térség lakóinak normái és szokásai jelentenek magyarázatot?
Valóban a politikai szokások és várakozások, a politikai döntések megszületésének módjai, a jogrendszerekhez vagy az uralkodó rendszerekhez való választói hozzáállás, a formális és az informális társadalmi szabályok egyaránt különbözhetnek keleten és nyugaton. Lehet, hogy ezek is nehezítik a demokratikusabb kapitalizmusok létrejöttét egyes országokban.
De a nyugati országokban is egyre több probléma jelenik meg ilyen szempontból. Szülőhazámban, Nagy-Britanniában a Brexit miatt gazdasági és politikai válság van. Attól függetlenül, hogy melyik oldalon állunk a kérdésben, a döntésnek komoly következményei vannak a politikai rendszer működésére nézve.
Az Egyesült Államokban is változóban vannak a politikai szokások. Aggasztó, amikor Trump elnök elutasítja a klímaváltozással kapcsolatos tudományos tanácsokat, hiszen ezáltal az állam első embere mond nemet a tudományra. Ez nagyon veszélyes.
Tudjuk, hogy a lakosság nagy része miért nem érti a tudományt – korábban említettünk okokat is –, de
az elnöknek nem kellene legitimálnia a tudománytagadást, mert ez nagyon veszélyes a demokrácia működésére nézve.
A demokráciához viszonylag jól tájékozott emberek kellenek, vagy legalább olyanok, akik megbíznak az egyes területek szakértőinek többé-kevésbé jó tanácsaiban.
A szokásaink, normáink és az intézményeink tehát geopolitikai következményekkel is bírnak.
A politikai szokások változnak és ez valóban globális kihívást jelent. Veszélyes időben élünk, amikor a létező demokráciák destabilizálódnak, miközben nem tudjuk azokat az érett demokráciák irányába továbbfejleszteni.
Erre épül egy másik veszély: a geopolitikai egyensúlyok megbomlásának kérdése. Putyin aggodalmai a NATO terjeszkedésével és a két erő szembenállása például Ukrajna esetében: ezek potenciálisan destabilizáló jelenségek.
Ugyanúgy, mint Kína katonai terjeszkedése. Mert bár a védelmi ipar fejlesztése érthető, de ez globálisan szintén átrajzolja az erőviszonyokat. Gondoljunk arra, hogy Kína mesterséges szigeteket épít a dél-kínai tengerre, így gyakorlatilag kiterjeszti országhatárait és katonai hatósugarát. Ezek veszélyes egyensúlytalanságokhoz vezethetnek.
Az intézményi fejlődés jelenlegi problémái tehát konkrét destabilizáló politikai fejleményekhez vezethetnek. Kihívások, lehetőségek és veszélyek – ezek várnak ránk a 21. században.
***
Geoffrey Hodgson a Hertfordshire Egyetem professzora. A
Journal of Institutional Economics főszerkesztője, az intézményi és evolúciós közgazdaságtan egyik vezető alakja, a közgazdaságtan módszertanának és elmélettörténetének szakértője. Több mint 16 könyv és 140 folyóiratcikk szerzője. Blogja angol nyelven elérhető
itt.