Persze csak akkor derülne ki, hogy baj van a tanult módszertannal, ha a tréning keretében két, saját érdekeit nagyon jól képviselő résztvevőnek egymással kellene tárgyalnia, mondjuk egy szerepgyakorlat keretében. Néznének a trénerre, rám, hogy most aztán mi legyen, hiszen tudásuk csak ahhoz lenne elég, hogy mattot adjanak egymásnak. A módszer ugyanis nem adna nekik eszközt, hogy tényleg hatékonyan érvényesítsék az érdekeiket. Ezért ha megtanítanám őket jól érvelni az érdekeik mellett, arra kellene vigyáznom, nehogy tárgyaljanak egymással a tréning keretein belül, mert rögtön kiderülne, hogy meztelen a király! Innen már nem nehéz belátni, hogy a jó tárgyalási módszertan lényege, központi eszköze nem az érvelés, vagy legalábbis nem saját érdekek melletti érvelés.
Eltérő konfliktustípusok, eltérő eszközök
Jobban megérthető az érveléstechnikai és vele szemben a tárgyalástechnikai eszközök kontrasztja, ha a konfliktustípusok felől közelítjük meg a dolgot. Az érvelést ott célszerű előtérbe állítani, ahol álláspontok ütköznek, ahol az álláspontok megalapozottsága, elfogadhatósága a kérdés. Azaz jellemzően a döntések megalapozási eszközeként tudnak jó szolgálatot tenni. Ezzel szemben a tárgyalástechnika az érdekütközések feloldását tartja szem előtt.
Márpedig egy érdekütközés feloldása semennyire nem feltételezi, hogy abban akár egy szemernyi érvelés is legyen!
És néha nincs is. Elég arra koncentrálni, hogy olyan megoldás szülessen az érdekütközésre, amely mindkettőnk érdekeit figyelembe veszi, mindkettőnk számára valamennyire jó: méghozzá legalább annyira jó, hogy jobban járunk az egyezséggel, mint annak elmaradásával. Lehet, hogy nem kapom meg a lakást az eladótól olcsóbban, és elmarad az egyezség, hiába próbálom megérvelni, hogy az nem ér többet. Miközben lehet, hogy tud engedni az árból, és így jobb lakáshoz jutok, mint a második legjobb kinézett ingatlan, ha kezelem az eladó érdekeit. Például hosszabb kiköltözési időt hagyok neki, így megtakaríthatja a drága átmeneti albérlet és az extra költöztetés költségeit.