Van a film első percében egy meglehetősen váratlan haláleset. A történet szempontjából egyébként nem túl lényeges pillanatban az egyik karaktert gyakorlatilag tőből kirobbantja az üléséből egy bomba – de olyan Wes Anderson-osan. Nem túl komolyan véve, már-már humorként eladva, szinte körzővel megszerkesztve fröccsen a vér a falra az amúgy pasztelles színvilágú és – kis híján émelyítően – tökéletesen megkomponált kamerabeállításban. Olyan Wes Anderson-osan.
Ez a robbanás valahogy egyszerre jelzi, hogy ez a film egy árnyalattal súlyosabb lesz, mint a korábbi Wes Anderson-művek, de közben azt is, hogy Wes Anderson még mindig ugyanaz, és A föníciai séma ugyanannyira az ő filmje, mint az előző egy tucat.
És ezzel leginkább azok jártak jól, akik szeretik a – főleg késői – munkásságát.
Mert hát a felszínen veszettül kacagtató A föníciai séma,
még akkor is, ha a témája más rendezők kezei közt vérkomoly filmet eredményezett volna: a kvázi halálán lévő Benicio Del Toro (Zsa-Zsa Korda néven, egyébként) néha meghal, de mégis túléli, és a maga Wes Anderson-os módján igyekszik megjavítani a kapcsolatát a lányával, és valahogy próbál napirendre térni afelett, hogy halálközeli látomásaiban bizony a Bill Murray képében tetszelgő Istennel néz farkasszemet – hiába hithű ateista.