Csúfolták az interneten, meggyilkolta az osztálytársát a 13 éves fiú
2025. március 18. 15:18
A Netflixen látható Kamaszok nem öncélúan gyötri a nézők lelkét: az angol minisorozat ezerszer boncolgatott társadalmi problémákat tálal újszerűen és a megszokottnál jóval mélyebben.
2025. március 18. 15:18
9 p
1
4
11
Mentés
Német Dániel
Egy átlagos reggel seregnyi kommandós ront be egy kertvárosi családi házba, berúgják az álmából felkeltett 13 éves fiú szobájának az ajtaját, a földre fektetik a családanyát, és mindent feltúrnak fegyverek után kutatva. Itt már sejthető, hogy a srác komoly bűncselekményt követett el, az őrsre rohanó édesapjával pedig közlik: a gyerek előző éjszaka meggyilkolta az egyik osztálytársnőjét. Az öreg persze nem hisz nekik, a gyerek is mindent tagad, a biztonsági kamera felvétele viszont nem sok bizonytalanságot hagy maga után.
A premier napján rögtön a nézettségi lista elején landolt a Netflix új minisorozata, noha távolról sem a nagyközönséget próbálja megszólítani; a felütés alapján izgalmas krimire is számíthatnánk,
ebben az esetben viszont nem a konkrét gyilkosságon, hanem annak lélektani vetületein van a hangsúly.
Valami lehet mostanában a levegőben, mert a pszichológiai zavarokkal küzdő, diszfunkcionális családból érkező fiatal bűnelkövetők elég népszerű mozgóképes témának számítanak; hasonló jelenséget pedzeget a héten mozikba kerülő kiváló magyar dráma, a Minden Rendben vagy a kicsit idősebb korosztályon keresztül, de hasonló tematikát boncolgató másik Netflix-széria, a Szörnyetegek: A Lyle és Erik Menendez-sztori.
Owen Cooper és Erin Doherty a Kamaszok című sorozat egyik jelentében.
Az ilyen esetek visszatérő eleme a valóságban, hogy a média mindig az elkövetőre és nem az áldozatra koncentrál, jegyzi meg az egyik szereplő, és az említett produkciók mellett ez maradéktalanul igaz a Kamaszokra is. A meggyilkolt kislányt egy homályos kamerafelvételt leszámítva nem is látjuk, a családját egy pillanatra sem, a fókusz a tettet elkövető kiskamasz fiún és annak környezetén van.
A négy epizód során az ő motivációja, jellemrajza bontakozik ki, és az, hogy a szülei életére milyen hatással vannak a történések. Utóbbiak személyes drámája mellett még hangsúlyosabb a közösségi média szerepe.
Ennek problematikája első hallásra lerágott csontnak tűnhet, de a széria meglehetősen pontosan és egyáltalán nem közhelyesen ábrázolja, hogy akár egyetlen Instagram-komment is milyen folyamatokat indíthat be különösen egy alapvetően is sérülékeny kamasz lelkivilágában, illetve hogy hiába hiszi magát fiatalosnak a szintén a közösségi oldalalakon lógó harmincas-negyvenes generáció,
valójában nincs rálátásuk és bejárásuk a tizenévesek fejébe.
Fogalmuk sincs például, egy-egy szleng vagy emoji milyen többletjelentéssel bír az ő sajátos nyelvezetükben. Csaknem hermetikusan el vannak zárva ettől a világtól, az egész napos robotolás mellett idejük sem akad a megértésére, az esti vacsoránál megelégszenek azzal a tudattal – vagy megtéveszti őket az a kép –, hogy a gyerekeikkel látszólag minden rendben van.
Persze szó sincs arról, hogy egy megalázó hozzászólás összevethető lenne egy gyilkossággal. De ahogy hallgatjuk a gyanúsított fiú és a pszichológus beszélgetését, és kiderül, néhány megjegyzés milyen mértékben deformálta a srác önképét, legalábbis örülünk annak, hogy nem a jelenkorban kell iskolába járnunk.
Fontos és üdítő azonban, hogy a Kamaszok ábrázol, de nem érzékenyít, megérteti valamelyest, mi zajlik a gyilkos kölyök lelkében, de nem menti fel őt. Az egyik pillanatban szánalmat gerjeszt iránta, hogy aztán az ijesztő dühkitörései és a felelőssége teljes hárítása révén megtapasztaljuk, bár a javítóintézetek eleve nem arról híresek, hogy onnan nagy részben példás állampolgárok kerülnének ki, ezt a gyereket legfeljebb egy nagyon hosszú gyógykezelés után lehetne csak visszaengedni a társadalomba.
A súlyos témákat a sorozat szinte kizárólag dialógusokból építkezve pedzegeti, olyannyira, hogy a Kamaszok akár rádiójátékként is tökéletesen követhetően működne. Philip Barantini rendező azonban e minimalizmusból is kihozza vizuálisan a legtöbbet. A négy rész mindegyike nagyjából egy órát ölel fel, és valós időben követi az eseményeket, azt az illúziót keltve. mintha egyetlen kamerafelvétellel rögzítették volna az epizódokat – akár a Barantininek hírnevet hozó, egy londoni étterem konyhai mikrokörnyezetébe bepillantó Forráspont esetében.
Ennek az eszköznek a virtuóz alkalmazása mellett pedig kis túlzással
több bivalyerős alakítást láthatunk, mint egy átlagos év összes Oscar-jelölt filmjében.
A srác megtört édesapját megformáló Stephen Graham, a nyomozót játszó Ashley Walters és a pszichológus Erin Doherty briliánsak, a filmben először látható Owen Cooper gyilkos tinédzsere meg annyira félelmetesen hiteles, hogy már-már a gyerekszínészt is rács mögé dugnánk biztos, ami biztos alapon.
Felesleges lenne olyan frázisokat pufogtatni már így márciusban, hogy a Kamaszok az év legjobb sorozata, ám Bergman klasszikusa, a Jelenetek egy házasságból HBO-s adaptációja óta nem igazán láttunk ennyire mély és a közönséget hasonlóképpen felnőttként kezelő szériát a streamingplatformokon.
Lengyelként, lengyel források alapján világított rá Joanna Urbańska Máthé Áron történésszel közös kötetében Volhínia tragédiájára. De a műfordító reflektált napjaink történéseire is, és választ adott arra, temetni kell-e a magyar-lengyel barátságot.
Dr. Neuman már 1968-ban felhívta rá a figyelmet, hogy a felmelegedés akár az emberiség végét is jelentheti. Mert ha egy gombafaj a The Last of Us módján fejlődik, mi vesztünk.
Megvan a hivatalos információ a generációkat szórakoztató csapat visszatéréséről, és bizony kezdhetünk aggódni azzal kapcsolatban, hogy milyen formában lép képernyőre a Rejtély Rt.
A Megafon riportere beszámolt, Magyar Péter 40 percen át habzó szájjal gyalázta őt. A Hotel Lentulaiban elmondja Bohár Dániel, miért tartja ezt veszélyesnek az egész társadalomra nézve.
p
0
0
4
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 11 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
vizesnyolcas
2025. március 18. 22:08
A filmből később megismert tények alapján teljesen érthetetlen (mert értelmetlen), ami a sorozat elején történik. A rendőrség a térfigyelő kamerák felvételeiből már tudja, hogy az elkövető egy 13 éves gyerek, akinek a legveszélyesebb fegyvere egy konyhakés. Egy jókora sereg kommandós mégis úgy tör be a gyerek családjának lakásába, mintha gépkarabélyokkal állig felfegyverzett testőröktől védett drogbáró erődítményét ostromolnák meg.
verkez
Mi csak egy túlfejlett agykérgű Pithecantropus faj vagyunk.
Életemben egyszer ütöttem. (Szerencsére K. P. osztálytársam CSAK ELÁJULT. )
Utána évekig nem kellett védekeznem bullying miatt.