Hungarikum lett a kocsi, a szaloncukor és a hatvani Aranyfácán sűrített paradicsom
Három elemmel bővült a Hungarikumok Gyűjteménye és két tétellel gyarapodott a Magyar Értéktár.
Egy idegennek talán nehéz lenne megmondnia, mi a közös a szaloncukorban, a kocsiban és a sűrített paradicsomban. De mi, magyarok jól tudjuk: ezek mind tőlünk származnak.
Nyitókép: saját montázs
Ahogy a Mandineren is beszámoltunk, három elemmel bővült a Hungarikumok Gyűjteménye, valamint két tétellel gyarapodott a Magyar Értéktár is. Hungarikum lett a kocsi, a szaloncukor és a hatvani Aranyfácán sűrített paradicsom. A Magyar Értéktárba felvett új elemek közé tartozik a pápai sonka, amely a pápai húsipar híres terméke, és mára világhírnévre tett szert.
Ezenkívül a lista bővült még a déli harangszóval, amely a nándorfehérvári diadalnak állít emléket.
„A hungarikumok és a nemzeti értékek nem csupán az értékőrzés miatt fontosak számunkra. Ezek a sajátosan magyar jellegzetességek képviselnek minket, segítve a megmaradásunkat. A hungarikum mozgalom minden szintjén törekszünk a nemzetünk szövetének és a nemzeti identitásunknak megerősítésére” – fogalmazott a jeles alkalom apropóján Nagy István agrárminiszter.
A hungarikum mozgalom túlmutat az értékőrzésen, nemzetpolitikai jelentőséggel bír.
A nemzeti értékeink feltárása, megismertetése és megőrzése erősíti nemzetünk ellenállóképességét és önbecsülését. A hungarikumok és a Magyar Értéktár új elemei tovább gazdagítják a magyarságról korábban kialakult képet itthon és a nagyvilágban egyaránt.
Ezt is ajánljuk a témában
Három elemmel bővült a Hungarikumok Gyűjteménye és két tétellel gyarapodott a Magyar Értéktár.
A kocsi egy lóvontatású jármű, eredetileg a szekérnek a 15. században Kocs községben kialakult változata. Könnyű, finom kidolgozása révén gyors és viszonylag kényelmes volt, ezért Európa-szerte elterjedt.
Magyarországon a kocsigyártás fellendülése a 19. század közepén kezdődött.
Az egyik legelső magyar ipari úttörő Kölber Jakab (1787–1843), kocsigyáros volt, aki Pesten már 1813-tól gyártott kocsikat.
Magyarországon az első kocsipostát Mátyás király rendeletére hozták létre, amikor 1485-ben a székhelyét az éppen meghódított Bécsbe helyezte át. A Bécs és Buda közötti úton 10 mérföldenként (kb. 38 kilométerenként) pihenőállomást (azaz úgynevezett lóváltót) alakítottak ki – az egyik éppen Kocs községben volt.
A postaútvonal a szekérgyártással már akkor is foglalkozó község számára nagy fellendülést jelentett, egyben ösztönzést adott a termék korszerűsítéséhez, fejlesztéséhez.
Az így kialakuló magyar kocsi a korabeli nehéz hintóval szemben igen könnyű és gyorsjárású volt.
Természetes rugalmasságát nem felfüggesztésnek vagy rugózásnak, hanem a jól megválasztott faanyagok finom összedolgozásának köszönhette. A többféle rugalmas keményfából készült kerekek, kocsiderék, facsapok, faperselyek, fatengelyek csökkentették a rázkódást.
Érdekesség
A kocsi azon kevés magyar szó közé tartozik, melyet a nyugati és a környező nyelvek is átvettek és használnak (angol: coach, német: Kutsche, katalán: cotxe, spanyol: coche, olasz: cocchio, flamand: goetse, lengyel: kocz, cseh: kočár, szlovák: koč, kočiar, ukrán: коч, szerb: кочије, szlovén: kočíja, svéd: kusk). A Kaukázus vidékén és Kis-Ázsiában pedig a könnyű szekeret egyszerűen csak „madzsarnak” nevezik.
A szaloncukor egy hagyományosan magyar édesipari termék, egy selyem- és sztaniolpapírba csomagolt cukorka, amelyet a magyar családok többnyire a karácsonyfa díszítésére használnak.
Hazánkon kívül csak Szlovákiában és Romániában terjedt el széles körben.
A szaloncukor ősét, a fondant-cukrot (azaz folyadékkal töltött cukorkát), a franciák a 14. században kezdték el készíteni, tőlük német bevándorló cukorműves mesterek közvetítésével, a 19. század első harmadában érkezett Magyarországra, majd vált népszerű karácsonyi édességgé és egyúttal a magyar karácsonyfák csillogó díszévé is.
Magyarországon a szaloncukrot kezdetben kézzel készítették,
de a 19. század végén megjelentek az első fondant-készítő gépek, amelyek a Stühmer Frigyes hamburgi cukrászmester által alapított, első magyar gőzüzemű csokoládégyárban működtek, és gyártották a karácsonyi édességet a Gerbeaud cukrászda számára. A szaloncukor-készítési műveletek közül legtovább a csomagolópapír rojtozása maradt kézi, de később az úgynevezett. ricselő gép segítségével ezt is gépesítették.
Karácsony környékén a magyarok mintegy 6 milliárd forint értékben költenek szaloncukorra.
Háztartásonként mintegy 1 kilogramm az átlagosan megvásárolt mennyiség. Évek óta a legkedveltebb szaloncukorízek közé tartozik a zselés, a marcipános, a kókuszos, a karamellás és a csokoládékrémes.
Érdekesség
Jókai még szalonczukkedlinek nevezte a szaloncukrot, ugyanis a cukorka neve a német salonzuckerl szóból ered. 1891-ben jelent meg Hegyesi József magyar-franczia szakács és vállalkozó »A legújabb házi czukrászat« című kézikönyve, amelyben tizenhétféle szaloncukrot ír le. Köztük például: szalon-ananász czukorkák, szaloncréme-bonbonok, szalon-marasquin-czukorkák vagy szalon-pisztácz-czukorkák.
Az Aranyfácán sűrített paradicsom konzervet ma a háztartások és a vendéglátó-ipari egységek levesek, főzelékek, mártások és számos más étel elkészítéséhez használják a világ számos területén, évszaktól függetlenül.
A gyár ötlete az 1930-as évek nagy gazdasági világválsága idején született.
Talán kevesen tudják, de a Hatvani Konzervgyár története szorosan kapcsolódik a Hatvani Cukorgyár történelmi és gazdasági hátteréhez. A két gyár ugyanis annak idején egy közös területen létesült – Hatvan város központjában.
1934-ben a Hatvani Cukorgyár Rt. nevet viselő cég igazgatósági döntése alapján – melyet az 1930-as évek gazdasági válsága, valamint a cukoripar területén a világpiacra betörő tengerentúli olcsó cukor eredményezett –
a válság áthidalása érdekében üzemet létesítettek paradicsomkonzerv gyártására.
Az európai piacon már ekkor is igen keresett volt a sűrített paradicsom, így nagy mennyiségben is értékesíthető terméknek számított.
A paradicsomgyártáshoz szükséges berendezések egy része megegyezett a korábbi cukorgyártáshoz használtakkal, és rendelkezésre állt a megfelelő energiabázis, illetve az üzemeltetéshez szükséges szakképzett munkaerő is. Így a válság közepén, 1934. augusztus 1.-én – mivel nagyobb befektetést nem igényelt – létrehozták a Paradicsom konzervgyár alappillérjeit.
A korábbi cukorgyár szakemberei a gyár területén lévő – de már nem üzemelő – gőzmalom épületébe áttelepítették a berendezéseket, valamint a Láng gépgyártól beszerzett paradicsom sűrítésére alkalmas gépeket. Így jött létre hivatalosan is a Hatvani Cukorgyár Rt. területén – és annak tőkerészeseként – 1935 december 3.-án a Hatvani Paradicsomkonzervgyár Kft, pár napra rá pedig a gyárhoz tartozó dobozgyártó üzem is. Ezzel elkezdődött a megye legnagyobb élelmiszerfeldolgozó üzemének története.
Érdekesség
A később „Aranyfácán” védjeggyel ellátott paradicsomsűrítmény rendkívül keresett árucikk lett a világpiacon. A gyár termékei folyamatosan jelen vannak a hazai üzletekben, illetve a külföldi piacokon is, többek között Kelet- és Nyugat-Európa és az arab világ országaiban.
Ritka az, hogy egy termék és egy város neve úgy összeforrjon, mint Pápáé a helyben késíztett ízletes sonkáéval. A pápai húsgyár története pedig nagy múltra tekint vissza: 1913-ban alapították. Vágóhídként kezdte meg működését a település szélén, azóta körbenőtte a város.
„Néhány évtizedig kizárólag vágóhídként működött, majd a második világháború után elkezdődött a készítménygyártás. Már ebben az időben megmutatkozott a Pápai Hús innovatív hozzáállása:
első magyarországi húsipari cégként exportált Angliába úgynevezett konzervbacont, ami akkor kiemelkedő technológiai újítás volt”
– ezt már Szappanos Péter, a Pápai Hús ügyvezetője mesélte lapunknak egy korábbi interjúban.
A cég 1968-tól az Egyesült Államokba is szállított konzervdobozos sonkát – ami óriási szó volt akkor egy kommunista ország tekintetében. A céget a kilencvenes évek közepéig a magyar húsipar egyik fellegvárának tekintették, a vezetőket rendszeresen a Kometához és a Pickhez csábították.
A cég később – 2007-ben – gyengélkedni kezdett. Ezután érkezett egy 8,5 milliárdos MFB-hitel, és megtörtént az újjászervezés is. Csakhogy a kölcsönt nem fejlesztésre fordították. A termelési struktúra elavult, és semmi energiát nem áldoztak marketingre, csomagolástechnikai újításokra, de még termékfejlesztésre és termékdifferenciálásra sem.
Nem volt meg a kellő szakértelem és a motiváció.
„Az utolsó szöget pedig az verte bele a koporsóba, hogy 2014-ben az orosz piacról kitiltották az összes magyar sertésfeldolgozót az Oroszország elleni EU-s szankciók miatt. Nagyjából kilencszáz ember megélhetése forgott kockán, ami egy harmincezres város esetében jelentős szám. A cég 2015-ben gyakorlatilag a klinikai halál állapotába került” – fogalmazott a fent említett interjúban Szappanos Péter.
A felszámolási biztos licitre bocsátotta a cég eszközeit, mert senki nem vállalta volna a társaság jogutódjaként való működést.
Az egyetlen értéke ebben az időben csupán a márka maradt.
A jelenlegi tulajdonos, Frank Liu – aki már jó ideje magyar állampolgár – azonban meglátta a Pápai Húsban rejlő érteket, és felkarolta. Azóta pedig időközben megkapta a Magyar Arany Érdemkereszt kitüntetést – többek között a Pápai Hús megmentéséért és a koronavírus-járvány elleni védekezésben vállalt szerepéért.
Érdekesség
Mindenki lelkesedéssel fogadta az új tulajdonost: a nyers sertéshús ára Délkelet-Ázsiában a legmagasabb, így a hongkongi befektető extra piaci lehetőséget hozott. Frank Liu kezdeti stratégiája az volt, hogy felépíti a speciális igényeket kielégítő nyershúsexport-ágazatot.
A magyar és nyugati hagyomány szerint a déli harangszó az 1456. július 22-én kivívott nándorfehérvári diadallal függ össze, amikor a középkori keresztény Magyar Királyság déli kapujának tartott végvárat Hunyadi János „védője a keresztnek, megrontója büszke tarnak” megvédte a muszlimok támadásától.
Jel adassék minden hívőnek, hogy imáikkal segítsék azokat, akik a török ellen harcolnak”
– rendelkezett III. Kallixtusz pápa.
A déli harangszó eredete a magyar történelem egyik fontos eseményéhez kapcsolódik. Konstantinápoly eleste után a kérdés az volt, hogy a jövőben a kereszt vagy a félhold uralja-e majd Európát. 1452-ben Vitéz Jánosnak, a Szilágyi–Hunyadi Liga diplomatájának szavai szerint az Oszmán Birodalom „elmúlt győzelmeinek szerencséjétől dölyfösen és dicsőség ittasan szerfölött nagy erőre kapott … nem csupán Magyarországot, hanem az egész nemes keresztény világot a maga uralma alá gyűrheti”.
1456-ban Brankovics György szerb despota futárokat küldött Budára, akik hírt vittek II. Mehmed oszmán szultán hadi készületeiről a Magyar Királyság ellen. Ekkor Hunyadi János, a magyar déli határvédelmi rendszer és a végvárrendszer megszilárdítója, a saját költségén 10 000 zsoldost toborzott.
Kapisztrán János, a ferences pap, április 15-én indult el Budáról, majd 18–20 000 fős keresztes hadat toborzott Magyarországon,
ezt követően pedig az összegyűlt sereggel Hunyadi János táborába sietett, hogy segítse a híres „törökverő” hadvezért Nándorfehérvár várának megvédésében.
Nándorfehérvár várát földrajzi-stratégiai helyzete tette katonailag fontossá. A Duna és a Száva folyó találkozásánál épült vár évszázadokon át meghatározó volt, mert a vár birtoklása a keresztény Európa belső területei felé vezető legfontosabb vízi út kereskedelmi és katonai ellenőrzését tette lehetővé.
Érdekesség
Hunyadi János az 1456. július 14-én történt ütközetben áttörte a muszlim sereg hajózárát a Dunán, és csatlakozott Szilágyi Mihály várkapitány 7000 fős várvédő seregéhez. Kapisztrán a csatában keresztjét magasba emelve vezette a prédikációjával feltüzelt seregét a meglepett muszlimok ellen. Ennek hatására Hunyadi kitört a várból, és az egyesült keresztények serege megállíthatatlanul elsöpörte a várat ostromló muszlimokat.