Biznisz és szerelem – ötszáz év magyar menyasszonyai a Nemzeti Múzeumban
2023. december 20. 16:44
Az év egyik legötletesebb és a legtöbb gondolkodnivalót kínáló tárlatával rukkolt elő a Nemzeti Múzeum. Az ötszáz évet átfogó, nagyszabású Magyar Menyasszony kiállítás egyszerre esküvő-, nő- és társadalomtörténet, ahol a tárgyaknál is fontosabb a rengeteg személyes sztori.
Minden kislány arra vágyik, hogy egyszer majd királynőként vonuljon élete szerelmével az oltár elé. Vagy mégsem? A Nemzeti Múzeumban a héten megnyílt Magyar Menyasszony kiállításban éppen az a jó, hogy nem foglal állást ebben a kérdésben, miközben nagyon okosan megmutatja, az elmúlt fél évezredben hogyan változtak a hazai esküvői szokások – és vele a házasság intézménye.
Nem csak a ruhák változtak, a nők státusza is a társadalomban
Az emberi élet születés és halál mellett talán leginkább sorsfordító eseményéhez (pártalálás, majd az életek összekötése) manapság leginkább a szerelem érzését társítjuk, a múlt azonban jóval kevésbé volt romantikus. A nincsteleneken kívül szinte minden társadalmi rétegben gyakran a gazdasági – a legfelsőbb szinteken pluszban a politikai – érdekek terelték össze a házasulandókat, a fiatal lányok egy része pedig, társadalmi hovatartozástól függetlenül, szinte biztosan nagy traumaként élte át a nászéjszakát.
Akárhogy is, a házasságnak a sok száz év alatt sem sikerült kimennie a divatból,
hála azoknak a kitartó pároknak, akik mindennek ellenére megmutatták, lehet ezt jól is csinálni. Ahogyan az esküvőt mint egy másik életszakaszba beléptető ünnepi rítust sem felejtettük el; életünk nagy napját, akárcsak régen, most is szeretjük alaposan megünnepelni. Ennek az ünneplésnek a változásai pedig nemcsak arról mesélnek, hogyan lett egyre másabb mondjuk a hazai menyasszonyiruha- és esküvőikellék-divat, hanem ezzel szorosan összefüggően arról is, mi történt a nőkkel, sőt az egész magyar társadalommal ötszáz év alatt.
A falusi lányok a 20. századig az ünnepi népviseletben mentek férjhez
A kezdőpont nem véletlen: a Nemzeti Múzeum őrzi Mária királyné 1522-ből való menyasszonyi ruháját, amely Magyarország legrégebbi esküvői ruhának tartott öltözéke, és egész Európában is csak egy korábbról származóról tudunk. Ezzel a burgundiai hatást és a német reneszánsz ízlésvilágát is magán viselő zöld selyemdamaszt darabbal, illetve Habsburg Mária és II. Lajos magyar király elrendezett házasságból szerelemmé vált történetével indul a fél évezredes utazás, amelynek utolsó állomása a Randivonalon összetalálkozott Vanda és Gyula „low budget” esküvője. Ezek fogják keretbe az összesen ötven, valóban a társadalom minden rétegéből vett „összejövős-esküvős” sztorit, illetve a hozzájuk kapcsolódó tárgyi emlékeket, mindebből pedig az egyediségek ellenére is kibontakozik egy ma is megfontolandó tanulság:
a házasság nem egynapos királyság, és a divatból vagy nyomásra köttetett frigyek ritkán hoznak tartós boldogságot.
A Magyar Menyasszony tárlat azonban nem csak e miatt a változatosságban megbújó ismerősség miatt annyira érdekes. A fizikai megvalósítás szintén elég jól sikerült: bár külön termekben láthatjuk többek között a fehér és színes menyasszonyi ruhákat, a népi viseleteket a középpontban egy lenyűgőző esküvőiemlék- és pártaoszloppal, a kellékeket vagy az esküvőre, házasságra való jelenkori művészi reflexiókat (fotósorozatok, Karcis Gábor immerzív lakodalmi asztala stb.), az egész a végére valahogy mégis nagyon szép egységet alkot.
Karcis Gábor: Lakodalmi asztal 2023 (immerzív tér, video mapping)
Ez a ritkán tapasztalható tartalmi-formai összhang az ötletgazda, kurátor Simonovics Ildikó évtizedes munkáját dicséri. A divattörténész több mint tíz éve foglalkozik ezzel a „szerelemprojekttel”, amely köré – egyáltalán nem sokadlagos célként – mára óriási közösség épült: a három esztendeje létrehozott Magyar Menyasszony Facebook-oldalnak közel tizenkétezer tagja van, a kiállításra pedig nagyjából ötszáz tágyfelajánlás érkezett a meghívóktól a pártákon át a különböző ruhadarabokig – ezek egy része látható is.
De ami talán még ennél is fontosabb, és bőven túlmutat egy mégoly jól sikerült időszaki kiállítás keretein, hogy a csatlakozók lassan elkezdték megosztani a saját vagy még gyakrabban a szüleik, nagyszüleik hol boldog, máskor szomorú vagy tragikus (háborúk, holokauszt) élettörténeteit is.
„Számomra pedig – mondja Simonovics Ildikó – ez a Magyar Menyasszony projekt igazi küldetése:
minél több sorson keresztül felmutatni a feleségek, anyák hétköznapi heroizmusát.
És összehozni a generációkat. Hogy az unokák az előkerült fényképek apropóján beszélgessenek a nagymamákkal, tiszteljék, becsüljék meg őket azért, hogy a miénknél sokkal súlyosabb korokban is sziklaszilárdan helytálltak.”
A Magyar Menyasszony című kiállítás 2024. augusztus 25-ig látogatható, részletek a Magyar Menyasszony honlapján.
A Magyar Menyasszony kiállításhoz kapcsolódóan megjelent, Kiss Erika, Orgona Angelika és Simonovics Ildikó szerkesztette tanulmánykötet sokféle szempontból, több tudományterület kiváló kutatóinak segítségével járja körbe ezt a sokrétű és izgalmas témát. Az első részben a házasodási hagyományok és szabályok témakörében olvashatnak arról, hogy századokkal ezelőtt és a közelmúltban mit viseltek, mit fogyasztottak erdélyi főurak és felvidéki munkások, hogyan koreografálódott az ünnepi eseménysor, ha katonatiszt volt a vőlegény, ha zsidó a menyasszony vagy özvegy, mit jelentett a nászéjszaka a tanult polgárlánynak és az álszemérem áldozatainak. A második rész írásai valamilyen okból ismert, fontos, érdekes vagy szívszorító menyasszonytörténeteket mutatnak be: a nagyhercegnőt, a költőfeleséget, a milliomosnőt, az önfeláldozó politikusfeleséget, a dinasztikus küldetést teljesítő királyi hercegnőt, a kitelepített parasztlányt, az imádott, vagy éppen messzire bujdosó színésznőt. A harmadik rész a menyegzői reprezentációt mutatja be a legrégibb ismert királyi menyasszonyi ruhától a lakodalmi fogásokon és rigmusokon át az ajándékokig, és nem utolsósorban a nagy pillanat megörökítéséig.
Jókai Mór méltatlan gúny céltáblája lett, amiért idős korában elvette feleségül a nála csaknem 55 évvel fiatalabb Nagy Bellát. Az pedig, hogy vagyonát is ráhagyta, hosszú családi perpatvart hozott magával.
Varga Judit érzelmileg és emberileg is megterhelő, bántalmazó házasságban élt. Azonban mindvégig méltósággal és tisztelettel kezelte a helyzetet. Pedig joggal ordíthatna a fájdalomtól.