Az Art Market Budapest nem pusztán a közép- és kelet-európai régió vezető nemzetközi vására, hanem európai összehasonlításban is a jelentősebbek közé tartozik. Idén négy kontinens közel harminc országából érkező 116 kiállítója több ezer alkotásával várja a közönséget a Bálna Budapest épületében.
Az Art Market Budapest jóvoltából néhány napra az idei évben is Budapest vált Európa egyik legvonzóbb kortárs képzőművészeti találkozóhelyévé: 2022. október 6-9.között a vásár négy kontinens közel harminc országából érkező 116 kiállítója több ezer alkotásával várja a közönséget a Bálna Budapest épületében.
A rendkívüli kiállítói érdeklődésre is tekintettel Közép- és Kelet-Európa vezető művészeti vására az idei évben a népszerű Duna-parti épület négy emeletén összesen mintegy 8 ezer négyzetméteren épült fel. A művészeti seregszemle számtalan kísérőprogramja között ugyancsak a Bálna Budapest ad otthont Art Photo Budapest néven Közép- és Kelet-Európa egyetlen nemzetközi fotóművészeti vásárának, az Inside Art nemzetközi művészeti konferenciának, illetve a 360 Design Budapest design-kiállításnak is.
Az elmúlt években a nemzetközi művészeti vásárok mezőnyét jelentősen átrendezték a pandémia okozta nehézségek, a mindkét évben sikerrel megrendezett Art Market Budapest azonban ennek ellenére tovább erősítette nemzetközi pozícióját. Interjúnkban Ledényi Attilát, az Art Market alapító-igazgatóját kérdeztük.
***
Milyen törekvés húzódott meg a vásár megalapítása mögött?
A vásár megalapításának gondolata részben abból a szándékból fakadt, hogy Budapestet – fővárosunk különleges földrajzi adottságaira, gazdag kulturális tradícióira és értékeire, komfortos turisztikai infrastruktúrájára építve – egy nagyszabású, népszerű és a nemzetközi érdeklődés felkeltésére hatékonyan alkalmas rendezvény létrehozásával
Az ehhez szükséges vonzerővel márpedig hagyományosan a művészeti vásárok rendelkeznek, a világ minden jelentős kulturális központjában a művészeti választék integráns és meghatározó komponense az ilyen jellegű esemény. Nem véletlen, hogy ma már az Art Market Budapest a hazánkba irányuló kulturális turizmus egyik motorja, amit nem utolsósorban például a MÜPA által szervezett Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivállal kialakított szoros partneri kapcsolatunk is tovább erősít. Az Art Market Budapest létrehozásával elérni kívánt másik fő cél a művészet fogyasztásának és élvezetének minden korábbinál szélesebb közönségre való kiterjesztése volt.
Egy művészeti vásár annak fesztiválszerű hangulatából, rendkívüli kommunikációs erejéből és széles választékából fakadóan
A világ legkiemelkedőbb néhány tucat vására – ahova ma már az Art Market Budapestet is sorolják – évente több millió látogatót mobilizál. A közönség viszonyulása az Art Market Budapesthez már a kezdetektől alátámasztotta azt a feltételezésünket, hogy a kortárs képzőművészet iránt mélyebb és szélesebb az érdeklődés annál, mint korábban gondolták, amit az alkalmanként a vásár néhány napja alatt realizált több tízezres látogatottság jól bizonyít.
Milyen út vezetett idáig?
Az Art Market Budapest minden évben valamilyen szempontból mérföldkőhöz érkezik, minden alkalom hoz olyan újdonságot, ami aztán egyfajta fordulópontként épül be a további szakmai vagy szervező munkába. Az idei évben is lesz ilyen, de hogy mi, azt most még nem tudjuk pontosan, hiszen ez csak a visszajelzések fényében és a tanulságok levonása után válik kézzelfoghatóvá.Az elmúlt években fontos mozzanat volt például az, amikor Art Photo Budapest néven megalapítottuk a vásár fotó szekcióját, ami ma Közép- és Kelet-Európa egyetlen nemzetközi fotóművészeti vására,
Meghatározó élmény volt az olyan világsztárokkal, szinte kultikus művészekkel való együttműködés lehetősége, mint Michelangelo Pistoletto vagy Oleg Kulik, de mérföldkőnek tekinthető az is, hogy a COVID okozta krízis által generált piaci átrendeződésből az Art Market Budapest sértetlenül, sőt, piaci pozícióját, regionális vezetőszerepét megerősítve jött ki, amit az idei évben érzékelhető rendkívüli nemzetközi kiállítói és látogatói érdeklődés is megerősít.
Miket nevezne meg a sikeresség fokmérőiként az Art Market Budapest vonatkozásában?
A sikernek a mi világunkban számos fokmérője lehet. Ilyen a kiállítók illetve a kiállítók által reprezentált országok vagy művészek száma, de ilyen a látogatói volumen vagy a kiállítási terület nagysága is. Az idei évben az Art Market Budapest
az általuk a vásáron képviselt művészek száma meghaladja az ötszázat. A vásár a Bálna Budapest épületének négy emeletén 8 ezer négyzetméteren épül fel, és bár a látogatók száma beszélgetésünk időpontjában nem ismert, de jelen pillanatban is tömeg van a kiállítótérben, és sorok állnak a bejáratnál. Ezeknek figyelembevételével az Art Market Budapest nem pusztán a közép- és kelet-európai régió vezető nemzetközi vására, hanem európai összehasonlításban is a jelentősebbek közé tartozik.
Tekintettel arra, hogy évente több száz művészeti vásár kerül megrendezésre a világban, köztük Európa számtalan nagyvárosában is, a verseny tehát nagyon erős, ez önmagában is megtisztelő pozíció. Mi viszont akkor érezzük igazán sikeresnek magunkat, ha a vásárról kiállítóink, partnereink és a közönség egyaránt elégedetten távozik, tehát meglehetősen komplex elvárásrendszernek kell évről-évre megfelelnünk.
Honnan érkeztek kiállítók az idei évben?
Kiállítóink négy kontinens közel harminc országából érkeztek idén, az európaiak mellett többek között
és különösen látványos a latin-amerikai érdeklődés, amit épp a Covid-években az online térben általunk kezdeményezett együttműködéseknek köszönhetünk, aminek eredményeként az idei évben Argentína, Chile és Kolumbia is a képviselt országok között van. A szinte valamennyi kelet-európai országra kiterjedő választék mellett különösen megnyugtató a német galériák gazdag és látványos visszatérése a pandémia évei után.
A rendezvénynek általában van egy fókusza, egy központi tematika, ami köré épül. Idén van-e ilyen?
Központi tematikát soha nem választunk, a számtalan helyről érkező kiállítók esetében inkább a széles és színes választék fenntartására törekszünk egyfajta központi kurátori megközelítés helyett, hiszen ez a mi műfajunk egyik legvonzóbb sajátossága. Vannak viszont minden évben bizonyos aktuális témák, amelyekre igyekszünk kiemelt figyelmet fordítani, illetve a vásár minden évben díszvendéget is választ: az idei évben ez Szerbia.
A Bálna Budapest területén a vásár valamennyi szekciójában összesen közel félezer négyzetméteren kiállító tucatnyi szerb galéria és művészeti intézmény által garantált rendkívül széles választék MOST.SERBIA címmel művészeti fesztivállá bővül, és külső budapesti helyszíneken létrejövő kiállításokkal egészül ki. Szerbia díszvendégként valómeghívása és az ehhez kapcsolódóan szervezett fesztivál a most Budapesten bemutatásra kerülő anyag ismeretében rávilágít arra a tényre, hogy a szerbiai kortárs képzőművészet színvonala és gazdagsága alapján joggal követel magának nagyobb láthatóságot az európai művészeti életben, és egyben megerősíti az Art Market Budapest meghatározó nemzetközi szerepét régiónk művészetének bemutatásában és támogatásában.
Ha az eladásokat tekintjük, az Art Market inkább a lokális piacot célozza meg, vagy a nemzetközit is?
Bár a hazai piac megítélésem szerint a kelet-európai régión belül az egyik legstabilabb, amit az is jól mutat, hogy a COVID időszakában Magyarországon nem csökkent, hanem éppenséggel növekedett a ma már nálunk is kiállító galériák száma,
Ezért is van különös jelentősége annak, hogy a vásár nemzetközi vonzereje nagy, és bár pontos statisztikai adataink erre vonatkozóan nincsenek, a nálunk realizált eladások jelentős része külföldi vásárlóknak köszönhető. A külföldi gyűjtők megszólítását és megtartását több eszközzel is igyekszünk támogatni. Az Art Market Budapest egyik kísérőeseménye például Európa egyik legszínvonalasabb művészeti és műtárgypiaci konferenciája, az Inside Art, VIP programunk pedig, amelynek kidolgozása és magas szinten tartása kiemelten a nemzetközi műgyűjtői közeg szofisztikált igényeinek kielégítését, méretének gyarapodását szolgálja, a vásár egyik prioritásként kezelt eleme. Ezért is van különös jelentősége annak, hogy törekvéseink és Magyarország kulturális turisztikai érdekei szorosan összekapcsolódnak.
Nyitókép: Erdei Gábor / Képek: Art Market Budapest