Pedig rengeteg kiaknázatlan lehetőség várja azokat, akik tudományos érdeklődéssel akarnak közelíteni a fantasy és a sci-fi felé, ugyanis jelenleg ezekhez a zsánerekhez nagyon kevés a magyar nyelvű szakirodalom, és ez 2016-ban szerintem nagy lemaradás mind a zsánerek, mind az irodalomtudomány szempontjából. Ennek a hiátusnak a betöltése egyébként még arra is tökéletes lenne, hogy áthidaljuk a populáris irodalom és a magas irodalom között húzódó, kissé ódivatú okok miatt húzódó szakadékot. Ez sajnos nekem egyelőre utópiának tűnik, mert amíg a bölcsészettudománynak olyan itthon a megítéltsége, amilyen, addig nem lehet elvárni, hogy gomba módra szaporodjanak a műelemző tanulmányok, de lehet, hogy tévedek, és csak kezdeményezés kérdése.
Annak ellenére, hogy tudományosabb, kvázi hivatalos körökbe nem sikerült még igazán eljuttatni, a fantasztikum helyzete egyáltalán nem rossz itthon. Bizakodásra adhat okot, hogy az utóbbi években fellendült a piacon a kereslet, és vele együtt a kínálat is. Ott ugyan még nem tartunk, hogy a magyar könyvkiadás akár csak a magyar közönség körében sikeresen diktálja a divatot, de legalább a külföldi – főleg angolszász – trendet tudja követni. Korom miatt nem tudok túl régre visszaemlékezni, de az én tudatos éveim meghatározó jelensége volt a Twilight, ami a brutális YA-hullámot okozta, a Trónok harca robbanása, amitől az epikus fantasy iránti érdeklődés lendült fel, és talán pár év múlva A marsira is ezt fogjuk mondani, de az még túl friss ahhoz, hogy hosszú távú hatást lássunk. (Ez a sor egyébként szépen kirajzolja, hogy a mérleg durván billen a fantasy felé, igaz, jómagam is inkább afelé húzok, elképzelhető, hogy én maradtam le valamiről.)
A nagy durranások, az aktualitások és a fontosabb díjak jelöltjei és díjazottjai rendre ott vannak a magyar kiadók kínálatában. És mindemellett valószínűleg az a világjelenség sem hátrány, hogy elérkeztünk abba a korba, amelyben a geek már nem egy szemüveges, zsíros hajú antiszoc barlanglakó, hanem az az arc, aki a legpengébb az aktuális szórakoztatóipari trendekből, fogyaszt, kritizál, összefüggéseket és kölcsönhatásokat keres, aztán fogyaszt még egy kicsit. Sok korlát ledőlt, és van hova fejlődni, de az irány legalább jó.
Felpezsdült az élet a fantasztikum körül, amihez elsősorban a kiadók és olvasók együttes munkájára volt (és van is még) szükség, de nem szabad elfelejteni a kritikákat, recenziókat publikáló oldalakat, a könyves blogokat és a Moly könyves közösségi oldalt. Ezek a fórumok mozgásban tartják a feleket, folyamatosan generálják a témákat, így jól lehet rajtuk monitorozni a közvéleményt és az igényeket. Az viszont, hogy mi van az online világon kívül, homályos. Nem tudom, a XXI. században nem számít-e kicsit pusztába kiáltott szónak személyes találkozókat követelni. A Hungaro- és MondoConok alkalmasak arra, hogy összefogják a fantasztikum iránt érdeklődőket, de mivel főként a vizualitást előtérbe helyező médiumokra (animék, videojáték, filmek, sorozatok) vannak szabva, a könyvek ott nem tudnak igazán labdába rúgni. A keménymag szerintem szervezi magának azt, amit akar, a szélesebb közönséghez való elérés viszont a különböző társaságok, intézmények, klubok és egyebek feladata.
A legnagyobb dolog viszont, amivel meg kell küzdeni, az a magyar piac mérete. Kicsi az a közeg, amelyből törzsvásárlókra lehet számítani, és akkor még nem is szűrtünk a fantasztikumon belüli zsánerekre. Ezért lehet problémás a klasszikusok kiadása visszamenőleg, ezért lehet problémás a kísérletezés, valamint az új, külföldi hátszéllel nem rendelkező, így felépítésre váró magyar szerzők kiadása. A könyvkiadók, még ha minden egyéb feltétel adott is lenne, akkor sem tudnának úgy működni, ahogy azt az olvasók néha látják a vízióikban, mert a kipróbált, jól működő felépítések és folyamatok, a külföldi példák sokkal nagyobb olvasóközösségekre vannak tervezve, mint amekkora a magyar nyelvé. Ez az, amitől féltem a mostani lendületet és féltem kicsit a jövőt.