Ákos így lepett meg mindenkit a Pap László Sportarénában
Platina lemezzel és a múlt árnyaival vagy éppen fénylő szikráival Ákos lett Ákos előzenekara, hogy végül egy angyalnak monumentumot állítva a Metropolis épüljön fel.
Húsz év után lépett fel Budapesten a Los Angeles-i Red Hot Chili Peppers, amely a csütörtöki Aréna-fellépés után pénteken duplázik a fővárosban. Flea, a basszusgitáros az MTI-nek adott exkluzív interjúban elmondta, hogy a RHCP nem puhult el, és beszélt a csapat belső összetartásáról, az általa folytatott méhészkedésről és saját magyar gyökereiről is.
A Red Hot Chili Peppers (Flea mellett Anthony Kiedis énekes, Josh Klinghoffer gitáros és Chad Smith dobos), a funkrock élő legendája szűk két órát játszott csütörtökön este a teltházas Papp László Budapest Sportarénában, és színpadi frissessége, ereje mellett a látványelemekkel, a fényshow-val is lenyűgözte a közönséget.
Flea, vagyis az 53 éves Michael Peter Balzary ezúttal is eggyé vált hangszerével, végigugrálta a koncertet, a ráadás előtt pedig kézállásban sétált végig a színpadon.
Magyar gyökerek
„Budapestre viszont már a hét elején megérkeztünk, mert ez az első állomása őszi arénaturnénknak, össze kellett próbálni a show-t, és újak a látványelemek. Az elmúlt hetekben, hónapokban fesztiválokon játszottunk Ázsiában, Észak-Amerikában és Európában” – mondta Flea a koncert előtt az MTI-nek.
A zenész szívesen beszélt magyar gyökereiről: az Ausztráliában született basszusgitáros apai nagyapja Magyarországról vándorolt ki a távoli földrészre. „Különleges érzés volt sétálni tízéves lányommal Budapesten, őszintén megérint az ittlét, hogy én is része vagyok a magyar kultúrának. Másrészt soha nem éltem itt, nem beszélem a nyelvet, nem tudok egyetlen itt élő rokonomról sem. A nevem sem igazán hangzik magyarosan, de el tudom képzelni, hogy amikor a bevándorlók a múlt század első felében Ausztrália földjére léptek, nevüket hallás alapján írták le a hivatalos szervek, sokszor pontatlanul”.
Az 1983-ban alakult Red Hot Chili Peppers húsz éve nem lépett fel Magyarországon; 1996 júniusában, a One Hot Minute című lemez turnéján a Kisstadionban alig egy órát zenéltek, a szem- és fültanúk szerint a fiúk rossz formát futottak, mintha hiányzott volna belőlük az együttműködés. „Erre nem nagyon emlékszem, arra viszont igen, hogy akkor is három nappal a koncert előtt érkeztem, mert meg akartam nézni a Dire Straits itteni fellépését”.
Zene iránti szeretet
A banda mostanában összetartóbbnak látszik, mint valaha, de 2009-ben kiszállt egy meghatározó tag, John Frusciante gitáros-zeneszerző, és a Peppers ekkor mélyponton volt, Flea fejében is átfutott, hogy talán vége. Az új gitáros, Josh Klinghoffer azonban tökéletesen bevált.
„Szerintem négyféle választ kapnál tőlünk arra, milyen ma a zenekar belső ereje. Más-más személyiségek vagyunk, különbözőképpen gondolkodunk, eltér a zenei ízlésünk, hátterünk. Abban viszont biztos vagyok, hogy a zene iránti szeretet közös bennünk, a különbözőségünk pedig erősíti a kreativitást. Anthonyval ma is ugyanolyan intenzív a kapcsolatunk, mint régen, testvérként tekintünk egymásra, ugyanakkor folyamatos a versengés közöttünk. Amikor felmegyek a színpadra, az a célom, hogy a ritmus átjárjon és ezzel meg tudjam érinteni az embereket” – fejtette ki Flea.
A két hónapja a Warner gondozásában megjelent új, sorrendben tizenegyedik RHCP-stúdióalbum, a The Getaway egy letisztult zenekart mutat. Az egyik számban Elton John, a popsztár zongorázik, a csapatot a nyolcvanas-kilencvenes években annyira jellemző düh és lázadás mintha a múlté lenne.
„Mondd meg annak, aki ezzel jön, hogy beverem a képét! A tréfát félretéve, ha tudsz olyan bandát a világon, amelyik nálunk jobban zúz, akkor tévedsz. A heves, intenzív rock ma is szerves része a zenénknek. Ami Eltont illeti, mindannyian imádjuk, amit csinál, és büszke vagyok arra, hogy a Red Hot Chili Peppers úgy tud előrelépni, hogy a korábbitól eltérő elemeket is képes becsatornázni a zenéjébe”.
Flea és Chad Smith jammel
Kilépni a komfortzónából
A zenekar több mint két évtized után cserélte le Rick Rubin producert Brian Burtonre, azaz Danger Mouse-ra, az új lemez már vele készült. Flea szerint a fő változás az volt, hogy a számokat Brian jelenlétében írták a stúdióban, és ő folyamatosan jelezte, mi tetszik neki és mi nem. „Ki akartunk lépni a komfortzónánkból, Brian a hiphop színtérről érkezett, teljesen új felfogást hozott”.
Idén negyedszázada annak, hogy kijött az RHCP legsikeresebb lemeze, a 13 millió példányban fogyott Blood Sugar Sex Magik, rajta olyan mára klasszikussá vált számokkal, mint az Under the Bridge vagy a Give It Away. Flea azt mondta, úgy emlékszik az album készítésére, mintha tegnap lett volna, és a leginkább erős élmény benne az, hogy akkor voltak képesek először ellazulni a stúdióban, nem pedig görcsölni. „Őrült időszak volt, fiatalok voltunk, még tanultuk az életet”.
A zenész, akit a rangos amerikai Rolling Stone magazin 2009-ben a világ második basszusgitárosának választott John Entwistle, a Who néhai zenésze mögött (és Paul McCartney előtt), a méhekről fűződő viszonyáról is mesélt az MTI-nek, hiszen évek óta méhészkedik Kaliforniában, mintegy kétszázezer állat tartozik a kaptáraihoz.
„A természet egyensúlya nagyon fontos számomra, és a méhek pusztulása világszerte hatalmas gondot jelent. De az is lényeges számomra, hogy egészséges ételeket egyek, és a méz rendkívül egészséges. A méhek közötti együttműködés egy hosszú távú cél érdekében a mi belső zenekari kémiánk működése szempontjából is példa értékű” – magyarázta Flea.
A Red Hot Chili Peppers bőven játszott új lemezéről a csütörtöki koncerten (Dark Necessities, Goodbye Angels, Go Robot, Detroit, Dreams of A Samurai), de a nagy slágerek is elhangzottak, köztük a Scar Tissue, a Parallel Universe, az Under the Bridge, a Californication, a By the Way, a Give It Away, és előkerültek olyan gyöngyszemek is, mint a Me and My Friends 1987-ből, a Beatles I'm So Tired-ját pedig a gitáros Josh Klinghoffer énekelte.
(MTI)