Van egy nemzetközi honlap, ami a világ nagy bormárkáinak közösségimédia-aktivitását méri össze egymással. Magyarországról pár tokaji pincészeten kívül szinte senki nem használja, pedig ingyenes és még segíthet is a pince marketingjének.
Egyre több borászat használja tudatosan a közösségi médiát, főként a Facebookot. Egy viszonylag új honlap, a Vintank segíthet nekik a posztjaik megtervezésében és az interakció mérésében. Külön izgalmas, hogy a honlap a márkákat rangsorolja is.
A Vintank egy speciális algoritmust használ arra, hogy a honlapot használó pincészetek között egy brand rankingot állítson fel, amivel a pincészeteket a közösségi médiában lévő megjelenésük alapján listázza. Az algoritmus figyelembe veszi a médiában való említések számát, a facebookos rajongók vagy twitteres követők számának növekedését, azok aktivitását és elkötelezettségét, valamint a borászat megítélését is, és ez alapján számít egy indexszámot. A Winery Social Index eredménye naponta változik, és az utolsó két hét közösségi médiás aktivitását veszi figyelembe.
De miért érdekes ez nekünk? Mert vannak rajta magyarok is.
A hazai pincészetek közül a márkák rangsorában jelenleg a Gizella Pincét rangsorolták a legmagasabbra. A Gizella Pince tulajdonosa, Szilágyi László negyed éve használja a honlapot. A borász a Mandiner.bornak elmondta: sokat számíthat, hogy mekkora közösséggel kommunikál az adott borászat, de az eddigi tapasztalatai alapján az oldalakon regisztrált interaktivitás súlyozva van, és figyelembe veszi az algoritmus, hogy egy kisebb pince mekkora elérést produkálhat. Szerinte a közösségi média egy lehetőség arra, hogy megismertethesse az emberekkel a pincészetét, és felépíthesse a vállalkozását, mint márkát. Persze jó bor nélkül ez nem menne, mondja.
A márkák rangsorában a legjobb 50-ben az amerikai borászatok túlsúlya figyelhető meg. Az első három helyen a cikk írásakor a kaliforniai Barefoot Cellars, a Columbia-völgyi Chateau Ste. Michelle, és a Napa-völgyi Castello di Amorosa áll, de az észak-karolinai Blitmore, és a világ legnagyobb borászataként számon tartott kaliforniai Gallo Family Vineyards is meg szokott fordulni a legjobb háromban.
A magyar borászatok közül csak néhány használja a honlapot, ők hátrébb találhatóak, ahol nagyobb a napi mozgás. A magyar pincészetek között a tokajiak túlsúlya figyelhető meg: a már korábban említett Gizella Pince mellett a Patricius, a Sauska, a Chateau Dereszla és a Bardon regisztrált a Vintank rendszerébe, habár a Dereszla és a Bardon jelenleg nem használja a honlapot. Mellettük még Légli Géza borászata, a Kislaki Bormanufaktúra található meg a márkák rangsorában.
A honlap minden nap küld egy e-mailt a borászatnak, illetve a vintankos profilt kezelőnek arról, hogy a közösségi médiában megjelenő aktivitások milyen reakciót váltottak ki a követőkből, lájkolókból. A napi visszajelzések alapján a pincészet akár alakíthatja is a posztok tartalmát, megjelenésének idejét annak megfelelően, hogy mikor van nagyobb aktivitás. A honlap kipróbálása ingyenes.