Pótolhatatlan veszteség: tízezreket lökhet a szakadék szélére az uniós–amerikai megállapodás

2025. július 29. 08:41

A rendkívül egyoldalú megegyezésnek kevés európai nyertese van.

2025. július 29. 08:41
null

Az Európai Unió olyan megállapodást kötött az Egyesült Államokkal, amely rendkívül kedvezőtlen az európai cégeknek és jelentős részét nincs is hatalmában Brüsszelnek betartatni – írja a Politico. A lap egy cikkben megpróbálta összeszedni nyer-e bármit Európa az üzleten. A válasz: nem sokat. 

Egy nagy vesztes

Egyesült Államok által az autókra és autóalkatrészekre kivetett vámokat csökkentik az alapszintű 15 százalékra. Cserébe az EU beleegyezett abba, hogy az autókra kivetett vámokat 10 százalékról nullára csökkenti – közölte Olof Gill kereskedelmi szóvivő. A Bizottság egyik magas rangú tisztviselője szerint az EU-megállapodás tartalmazza „az együttműködés iránti elkötelezettséget ... annak megállapítására, hogy mely szabványok már harmonizáltak, és melyeken kell még szorosabban együtt dolgozni a jövőbeni harmonizálás érdekében”.

A német autóipari lobbi szerint ez egy rossz megállapodás, amely tovább terheli az ágazatot. 

A valódi vesztesek azonban nem az autógyártók, hanem a dolgozók, mert a becslések szerint akár 70 ezer munkahely is megszűnhet az európai autógyártóknál és beszállítóiknál, mivel az autógyártók az Egyesült Államokba helyezik át a gyártást, hogy elkerüljék a 15 százalékos vámot.

Egy ágazat, amely megúszta

Az EU és az Egyesült Államok között Von der Leyen által bejelentett, „minden repülőgépre és alkatrészre” vonatkozó nulla vámtarifa megállapodás mind a repülőgépgyártók, mind a légitársaságok számára megkönnyebbülést jelent. Az egyes repülőgépek mögött álló globális ellátási lánc miatt ez az ágazat másoknál jobban ki van téve a kereskedelmi korlátozásoknak. 

Az Airbus és a Boeing között 17 évig tartó, 2021-ben lezárult vita után sem az európai, sem az amerikai ipar nem volt érdekelve egy új, a légi közlekedést érintő kereskedelmi háborúban.

Egy másik szerencsés ágazat a chipgyártás. A vasárnapi megállapodás a chipgyártó berendezéseket is azok közé a szektorok közé sorolta, amelyek nulla százalékos vámot kapnak, vagyis mentesülnek az alapvető 15 százalékos vám alól. 

Kérdések

Az EU nagy ígéretet tett fegyvervásárlásra és befektetésekre, de nincs hatalmában betartatni ezeket. Trump „hatalmas mennyiségű” amerikai katonai felszerelés vásárlásáról beszélt, de az EU magas rangú tisztviselői visszautasították ezt, hangsúlyozva, hogy a fegyverbeszerzés nem volt része a megállapodásnak. 

„A fegyverbeszerzés nem a Bizottság hatáskörébe tartozik” 

– mondta az egyik tisztviselő, hozzátéve, hogy „ez semmilyen formában nem szerepel a tárgyalt számokban”. Vagyis nincs hivatalos kötelezettségvállalás amerikai fegyverek vásárlására.

Kérdések merülnek fel az európai szempontból érzékeny élelmiszeripari termékekkel kapcsolatban is. Von der Leyen újságíróknak elmondta, hogy bizonyos mezőgazdasági termékek nulla-nulla vámtarifát élvezhetnek az Egyesült Államokkal, de a Bizottság elnöke nem pontosította, hogy mely termékekről van szó.

Nyitókép: Ina FASSBENDER / AFP

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Agricola
2025. július 29. 09:51
Politico: Ez egy egyoldlú ügy, mivel a legtöbb EU-s exportot 15%-os amerikai vám terheli - de az autó-, légi- és félvezetőipar megúszta a legrosszabbat. Az oroszlánszerződés egy olyan szerződés, amelyben az egyik fél jelentősen nagyobb alkupozícióval rendelkezik, mint a másik, például azért, mert nincs (vagy kevés) alternatíva a szerződés tárgyát képező áruhoz vagy szolgáltatáshoz. Phaedros tanítómeséjének címe: "Az oroszlán a tehén, a kecske és a juh társaságában " (Vacca et capella et patiens ovis et leo) arról szól aki erejével él vissza a gyengékkel való bánásmódjában. "Soha nem lehet hűséges hatalmassal szövetkezésegy. Ez a mese bizonyítja állításomat." Az oroszlántárság elnevezés , melyet minden olyan társaság kap, ahol néhány tag az oroszlánrészt magának tartotta fenn, ugyanebből az eredetből származik.
2025. július 29. 09:16 Szerkesztve
Z. Egy ilyen tárgyalás esetében, még mielőtt kiutazott volna ursula a szerződéskötésre, a megállapodás már megvolt köztük, -nem Skóciában kezdtek el tárgyalgatni-, személyesen csak alá kellett írni... Tehát ezt a szart a brüsszeli vezetőséggel együtt hozták létre ursuláék, azt amit Trump akart!!! 💯❗😏
LittleGreg
2025. július 29. 09:15
Ahhoz nem kell közgazdász végzettség, hogy valaki lássa ez rossz üzlet. Elég a nyolc általános, meg a négy alapművelet.
mikkam-0
2025. július 29. 09:05
Huszonéves bontószökevényekkel járunk, de aggódunk az EU autógyártás miatt. Korábban a dízelbotrány, megszűnt(etett) Orosz export, most az USA vámok miatti aggodalom. Én például vennék új autót, amit az EU-ban gyártottak. De hát a kényszerveteránozás mégiscsak jobb.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!