Angolnázós vezércsel: Magyar Péter nem engedi vitázni Kulját?

Ebbe a logikai bukfencbe még az én hátam is belesajdul.

És a szélsőséges román politikus is pont olyan nyugodt és megbízható, mint Magyar Péter, amikor elkapja a hév.
Tavaly a romániai elnökválasztásban egy viszonylag ismeretlen figura, Călin Georgescu, üstökösként jelent meg a politika égboltján. Olyannyira félelmetes látvány lett belőle, hogy bepánikolt az állam,
a hatóságok visszamenőleg érvénytelenítettek az egész választást, és megtiltottak Georgescunak, hogy újból elindulhasson.
Vannak Georgescu történetének párhuzamai, de különbségei is ahhoz képest, ahogyan Magyar Péter robbanásszerűen megjelent a magyar politikában. Mindketten a közösségi médiának köszönhették népszerűségüket. Sok „influenszer” támogatta őket – Georgescu esetében részben pénzért, Magyar Péter esetében ezt még nem tudjuk.
Georgescut a román alkotmánybíróság szerint valami külföldi hatalom támogatta influencerek finanszírozásával. Hogy melyik hatalom, azt nem mondták ki, de mindenki értette, hogy Oroszországról volt szó.
Magyar Péter sikerében is külföldi hatalom érdekelt.
A volt amerikai nagykövet, David Pressman többször magához hívta a legalkalmasabb youtubereket, influencereket, háttérbeszélgetésre. Akkor Magyar Péter még nem volt sehol, de az akkori amerikai törekvés látható volt: kormánykritikus médiumokat és egyéb Orbán-ellenes véleményformálókat támogatni, adott esetben pénzzel és – mondom ezt volt tudósítóként, aki hasonló dolgokat tapasztalt – politikailag használható információkkal.
David Pressman már nincsen, mostanában Donald Trump van, s ő elzárta a pénzcsapokat. Sebaj: az Európai Unió magára vállalta a magyar kormánykritikus véleményformálók támogatását. Abszurd világ: a Szabad Európa, az egykor a CIA, később az amerikai külügyminisztérium által finanszírozott médium most az EU pénzéből fog élni.
Az influenceralapú politikai kommunikáció viszonylag új dolog, de igazából csak felerősíti a klasszikus, régimódi kommunikáció hatását.
Ha gond van a társadalomban, az frusztrációkhoz vezet, és aki ezeket a frusztrációkat a leghatékonyabban tudja témává tenni, annak versenyelőnye lesz a politikai küzdelemben.
Gond pedig van. Itthon ugyanaz a gond, mint Romániában vagy egész Európában: A covid és az ukrajnai háború s a velük járó infláció következményéként csökkentek a reálbérek, összezsugorodott a középosztály, drágultak az ingatlanok, a fiatalok nem jutnak lakáshoz.
A mindenkori ellenzéknek nem kell a problémákra választ adnia, csak szóvá tennie azokat, és a mindenkori kormányt azzal vádolni, hogy mind miatta vannak.
A kormánynak ilyenkor nehezebb a sikereiről beszélni. A válaszokat a problémákra neki kell megadnia – csak az a baj, hogy amíg nincs megoldva a helyzet, addig ez nem olyan hatékony üzenet, mint a mindenkori ellenzék szimpla panaszkodása.
Egy dolog van, ami nagyon változott a politikában, amióta van TikTok és Instagram: a nem kifejezetten politikai, hanem inkább emberi üzenetek hatása nagyobb lett a politikai versenyben. A politikusnak viccesnek, szerethetőnek kell lennie. Vagy legalábbis annak kell tűnnie.
Magyar Péter csónakázik, táncikál, motorozik, menősködik.
Más kérdés, hogy országot tud-e vezetni; de az ilyen képekkel azt üzeni, hogy ő fiatal, menő, vele jó mulatni.
Georgescu más képekkel lett sikeres, más társadalmi rétegekben: ő a konzervatív, hívő, de kevésbe gazdag középosztályt érintette meg azzal, hogy sokat beszélt a keresztény hitről, videóztatta magát templomokban, megcsókolta a keresztet. Egy nyugodt, megbízható család- és országatya imázsát épített fel így. (A valóságban persze a szélsőséges román politikus valószínűleg pont olyan nyugodt és megbízható, mint Magyar Péter, amikor elkapja a hév.)
Itt a nagy különbség Magyer Péterhez képest: őt az országjárásai során még nem nagyon láttuk betenni a lábát egy templomba, kicsit tájidegennek is hatna egy szent helyen.
Bármilyen dinamikus imázst tud majd felépíteni magáról, a nyugodt, tapasztalt, kiegyensúlyozott, keresztény vezér imázsa számára elérhetetlen.
Pedig van ennek vonzereje nehéz időkben. Ez az imázs Orbáné lehet, ez kampányának célja.
A végén a választók karakterekre, vagy vélt karakterekre fognak szavazni. Minek, kinek vélik Orbánt meg a kihívóját? Magyar Péter lesz az ifjú, törtető, agilis alfahím, aki a tapasztalt, magabiztos, domináns kos, Orbán helyére pályázik. Kinek fognak drukkolni a szavazók, ha tudják, hogy a saját jövőjük is attól függ, hogy ki nyeri meg az erőpróbát? Mert a győztes őket, a nézőket fogja átvezetni egy bizonytalan jövőn.
Nyitókép: MTI/EPA/Bogdan Cristel