Németország pánikol: kitörhet az EU-Kína vámháború

2024. június 12. 15:44

A franciák meg akarják emelni a kínai elektromos autókra kivetett vámokat, de a németek félnek az ázsiai nagyhatalom válaszától.

2024. június 12. 15:44
null

Nyitókép: CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Németország az utolsó pillanatban is azon munkálkodott, hogy megakadályozza az Európa és Kína közötti kereskedelmi háború kirobbanását – írja a Politico. 

Az elmúlt időszakban Párizs és Berlin is fokozta lobbitevékenységét, és egymásnak ellentmondó üzeneteket küldtek arról, hogy Ursula von der Leyen vezetésének mennyire kellene keményen fellépnie Pekinggel szemben.

Az EU végrehajtó szerve várhatóan szerdán tájékoztatja a kínai elektromos autó-gyártókat az ideiglenes vámokról. 

Az EU-tagállamok ezt követően ősszel szavaznának a vámok megerősítéséről, így von der Leyen számára létfontosságú, hogy olyan szinten határozza meg azokat, amellyel a blokk két nagyágyúja együtt tud élni.

A helyzetet nehezíti, hogy mind Emmanuel Macron, mind pedig Olaf Scholz súlyos vereséget szenvedett az EP választáson. 

Mekkora lesz a vám?

Az EU jelenleg 10 százalékos vámot vet ki minden autóimportra, ami alacsonyabb, mint a kínai 15 százalékos vám. Berlin felismerte, hogy a vámok elkerülhetetlenek, de most azt szorgalmazza, hogy azok a lehető legalacsonyabbak legyenek. A franciák azonban magasabb vámot szeretnének. 

Franciaország szeretne segíteni az európai gyártóknak, hogy megtarthassák a pozíciójukat az európai piacon, a németek azonban tartanak a kínai választól. 

A kínai elektromos járművekre kivetett vámokról szóló döntést az európai választások utánra halasztották, de az uniós kereskedelmi vizsgálatok szigorú időbeosztása szerint ez a döntés nem halogatható tovább.

Háború?

Kína azzal fenyeget, hogy célba veszi az EU mezőgazdasági és légi közlekedési szektorát, amely érzékenyen érintené Franciaországot. Berlin pontosan ezt szeretné elkerülni, és a német gazdaságnak is kedvezőbb a kínaiakkal barátságos kereskedelmi politika. 

Az elmúlt évtizedben a BMW, az Audi és a Mercedes-Benz 19,2 millió autót adott el Kínában.

A szakértők szerint a pletykált legmagasabb vagyis 25 százalékos vám sem lenne elég ahhoz, hogy a kínai márkákat elriassza, a jelentős költség- és technológiai előnyeiknek köszönhetően. Az idei év első négy hónapjában 23 százalékkal, közel 120 000 darabra nőttek a kínai elektromos autó eladások Európában.

Ezt is ajánljuk a témában

 

 

Összesen 107 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
KK75
2024. június 12. 17:49
A felülárazott nyugat piacként csak azért vonzó, mert egy csomó fedezet nélkül kibocsátott pénzeszközzel rendelkeznek, amivel túlköltekezhetnek a saját valós teljesítményükön felül (túlértékelt nyugati világ). Amennyiben egyszer helyre kerülnek a dolgok, úgy ez a lufi, mint piac eltörpül, mivel a fogyasztók zöme már nem a fejlett világban él, csak a számlájukon van sokkal több nulla, mint amire a teljesítményük alapján predesztinálódnak.
Szerintem
2024. június 12. 17:46
Talán nem kellett volna Kínának vám-hadat üzennetek.
KK75
2024. június 12. 17:44
Nyugati felsőbbrendűség és arrogancia az elmúlt évszázadokból következik. Még most az hiszik, hogy mindent irányítaniuk kell, de közben elfogy a saját lakosságuk (egyéb erőforrások már rég elfogytak Európában), a maradék egyre lustább és önzőbb, így ha az irányítást szeretnék megőrizni, lépniük kellett. Ezért nyomják a migrációt, a kiprovokált konfliktusokat, háborúkat, a globalizált világépítést (demokrácia import = add át a termelési eszközeidet, irányítást, adósodj el, hogy ne is tud fickándozni, legyél egy nagy egész része, stb.) mert csak az anyagi javakban tudnak már gondolkodni, nem számít már nekik semmilyen pénzben ki nem fejezhető érték. A régi Európából max. valami skanzent képzelnek, de új társadalomra van itt is szükségük. A fejlődő világ viszont minden szempontból fejlődik és csak idő kérdése, hogy mikor fognak tényleg hatékonyan összeállni legalább abból a célból, hogy végre maguk irányítsák a sorsukat.
zsocc44
2024. június 12. 17:09
Srácok! Európai unióban kb 300 millió autó van, csak Németországban 50 millió. 120 ezer darab? Röhejes mennyiség! Mellesleg a kínai e-schrottok alig olcsóbbak és semmiben sem jobbak, mint az európai társaik! Ráadásul nincs szerviz és kereskedői hálózat sem. Németországba a BYD egy hybriddel akart “betörni” 17.500 eurós árral. Mire a piacra került pont annyiba került, mint a japán megfelelője, csak jelentősen gyengébb minőségi és technológiai színvonalon…
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!