Nyitókép: az új angol mez (Nike)
Ahogy közeleg az Európa-bajnokság, ismét a közvélemény és a politikum érdeklődésének középpontjába kerültek a labdarúgó válogatottak. Németországban és Angliában egyenesen identitáspolitikai viták törtek ki, mivel
alapvető, identitásképző dolgokon változtattak illetékesek
– sokak nem csekély felháborodására – írja a BBC.
Adidas raus
Ha német válogatott, akkor Adidas. Nehéz is elképzelni a fekete-fehér mezes csapatot a klasszikus háromcsíkos, Adidas-logós megjelenés nélkül. Mi több, a világháború után minden tradicionális nemzeti érzésétől megfosztott németségnek az ötvenes évektől – az Aranycsapat kárára is – a labdarúgásban való felemelkedés, a német válogatott rendszeres európai és globális sikerei adták vissza a nemzeti büszkeség és egyáltalán a közösség és összetartozás élményét. Így van ez mind a mai napig – és Németországon belül és kívül is sokan írnak arról, hogy a német válogatott elmúlt évekbeli halovány teljesítménye összefüggést mutathat a német identitás gyengülésével is.
Most pedig egy újabb gyomrost kaptak a német válogatott rajongói: a német futballszövetség úgy döntött, hogy sok évtized után szakít az Adidasszal, és aláírt egy új szerződést – a Nike-kal.
A leghagyományosabb német sportszergyártó céget tehát lecserélték Amerika emblematikus márkájára.
A felháborodás nem maradt el, mind a szurkolók, mind a politikusok részéről. Egyenesen Robert Habeck, a német Zöldek túltengő nacionalizmussal nem vádolható gazdasági minisztere emelte fel a szavát az ügyben. „Nehezen tudom elképzelni a német mezt a három csík nélkül” – jelentette ki Habeck, hozzátéve: „Nekem az Adidas és a fekete-vörös-sárga mindig összetartozott. A német identitás egy része.”
A Covid-szigorral elhíresült, ma egészségügyi miniszterként dolgozó Karl Lauterbach is kiakadt. A döntést rossznak nevezte, és hozzátette:
„A kommercializmus elpusztít egy hagyományt és az otthon egy darabját”.
Markus Söder CSU-s bajor miniszterelnök is megszólalt: számára alap volt, hogy a válogatott a háromcsíkos mezben játszik. „Ez olyan tény volt, mint hogy a labda gömbölyű és a meccs 90 percig tart”. Söder is kiemelte, hogy a kereskedelem nem minden, és „a német futball nem lehet a nemzetközi nagyvállalati játszmák tárgya”.