Ezzel egy időben nemzetbiztonsági botrányok rázták meg a közéletet. Olyan mélységben, ami ma már nehezen gondolható el: kémbotrányok sora robbant ki. 1948 augusztusában Whittaker Chambers volt GRU ügynök súlyos vádakat fogalmazott meg Alger Hiss-szel szemben. Utóbbi State Department (kb. Külügyminisztérium) tisztségviselő volt, aki fontos szerepet játszott az ENSZ létrehozásában és mint később Schmidt Mária kutatómunkájának köszönhetően ténylegesen is bebizonyosodott: valóban szovjet kém volt. Ezt követően sorra dőltek ki a csontvázak a szekrényekből. A másik híres ügy a Rosenberg házaspáré, akiket 1950-ben tartóztatott le az FBI, mert hálózatukkal együtt, politikai meggyőződésből atomtitkokat és más csúcstechnológiát adtak át az ellenségnek: az atombomba indítószerkezetének és a P 80 Lockheed vadászgép tervrajzait. 1953-ban, a Sing Singben végezték ki őket – nemzetközi baloldali értelmiség tiltakozása közepette.
A közigazgatás és a tudományos élet helyzete azonban még rózsás volt a „művészvilághoz” képest. Hollywoodba nem csak, hogy beszivárgott a nemzetközi kommunista mozgalom, a vörös polip teljességgel behálózta a kulturális intézményrendszert. Az amerikai elitet – csakúgy mint a közvélemény színe-javát – sokkolták az események. Pedig George Frost Kennan diplomata (a CIA későbbi vezetője) időben figyelmeztetett. Mi több egészen pontosan előrejelezte, miként fog kiépülni a nemzetközi baloldal intézményrendszere.
A helyzet politikai választ követelt – ennek megfelelően CIA fedőszervezetek tömkelege jött létre.
Ezek jelentős részének feladatköre egyáltalán nem volt akciófilmbe illő: az ügynökök és más alkalmazottak nem viseltek lövedékálló mellényt és hónaljtokban automata fegyvert. Ehelyett frakkban koncerteztek vagy könnyű nyári zakóban verték az írógép billentyűit egy kiadóvállalat irodájában. A front szervezetek java a kulturális élet menedzselését végezte.
A Congress for Cultural Freedom (CCF) központon keresztül további szervezeteket és nagyszabású rendezvénysorozatokat finanszíroztak, aminek több célja volt: támogatni a nem baloldali művészeket és értelmiségieket, illetve rövid pórázon tartani a liberálisokat és a Szovjetunióval esetlegesen kokettáló pacifista széplelkeket. Ilyen módon egészen különböző hátterű és habitusú emberek működtek együtt a CCF-fel, mint például Jacques Maritain, Benedetto Croce, Karl Jaspers, André Malraux, Bertrand Russell, Igor Stravinsky – vagy éppen az ultrakonzervatív T. S. Eliot. Ahogy az lenni szokott, az antikommunista szervezetek legaktívabb tagjai a kiábrándult exkommunisták voltak: James Burnham, Arthur Koestler, illetve a neokonzervatív mozgalom egyik atyja, Irving Kristol.