Moszkva üzent: „Franciaország, Magyarország, Spanyolország – ezek az országok megértik!”
Több-kevésbé konstruktív politikát folytatnak.
A szankciós politika (itt is) csődöt mondott, a kínai cég rendkívül sokat fejlődött az amerikai szankciók hatására.
Nyitókép: Nikolas Kokovlis / NurPhoto / NurPhoto via AFP
A Huawei Amerika sorozatos támadásai ellenére nem csak túlélt, hanem ismét virágzik – írta meg az Economist. Az idei első negyedévben a nettó nyereség 564%-kal, 19,7 milliárd jüanra (2,7 milliárd dollár) ugrott az előző évhez képest. A kínai cég újra belépett a mobiltelefon-üzletágba és távközlési berendezéseinek eladásai ismét emelkednek. Mindezt nagyrészt azzal érte el, hogy a külföldi technológiát saját fejlesztésű alkatrészekkel és programokkal helyettesítette, ami a jövőben sokkal kevésbé teszi sebezhetővé az amerikai ellenségeskedéssel szemben.
Ahogy a kínai távközlési piac növekedett, úgy nőtt a Huawei is. 2020-ra nemcsak a világ legnagyobb okostelefon-gyártójává, hanem a mobilhálózati eszközök vezető szolgáltatójává is vált, 30%-os piaci részesedéssel.
Ren Zhengfei, a Huawei alapítója gyakran katonai nyelven beszél cége és Amerika összecsapásairól. „Itt az ideje, hogy felvegyük a fegyvereket, felszálljunk a lovakra és csatába induljunk” – mondta egy 2018-as belső megbeszélésen.
A harci beszéd érthető: a Huaweit több mint egy évtizede támadja Amerika. Az amerikai hatóságok 2012-ben kezdték azt állítani, hogy Kína kémkedésre használhatja a céget. Egy másik széleskörű támadás volt a cég pénzügyi igazgatójának 2018-as vád alá helyezése az Iránnal szembeni szankciók megsértése miatt. 2020-ra az amerikai zaklatás totális háborúvá fajult, a legtöbb amerikai cégnek megtiltották, hogy üzletet kössön a Huaweiel, a külföldi cégeknek pedig megtiltották, hogy amerikai technológiát használó chipeket vagy más eszközöket adjanak el neki. Amerika más országokat is igyekezett lebeszélni arról, hogy mobiltelefon-hálózataikban a Huawei berendezéseit használják.
Visszatekintve, az amerikai villámcsapás csak rövid időre rázta meg ezt a birodalmat.
A Huawei tavalyi, mintegy 100 milliárd dolláros forgalma kétszerese az Oracle amerikai technológiai vállalaténak. A kínai cég fele akkora, mint a Samsung, a dél-koreai telefongyártó, de a kutatás-fejlesztés terén felülmúlja azt. A 2023-as 23 milliárd dolláros K+F költségvetését csak a legnagyobb amerikai technológiai cégek haladják meg: az Alphabet (a Google anyavállalata), az Amazon, az Apple és a Microsoft.
Az amerikai döntéshozók is tanulnak a hibáikból. A Huawei elleni szankciók fokozatos szigorítása, és különösen a legszigorúbb intézkedések 2018-as bejelentése és 2020-as végrehajtása közötti 28 hónapos különbség rengeteg időt adott a cégnek a felkészülésre. A Huawei kínjainak nagyobb tanulsága azonban még nem esett le az amerikai döntéshozóknak: a céget a nyugati technológiától való elzárása nem fojtotta el, hanem inkább ösztönözte az innováció növelésére.