Habár Kína egyre nagyobb mértékben van jelen a Közel-Keleten, a mostani konfliktus a kínai Övezet és Út Kezdeményezés projektjeit kisebb mértékben érinti. Korábban Izraelben is indult több kikötőfejlesztés kínai részvétellel, ugyanakkor ezeket amerikai nyomásra megszüntették, illetve felfüggesztették Izraelben.
A konfliktus kiszélesedése persze kihívást jelenthet főleg a Tengeri Selyemút kapcsán, hiszen annak fontos része a Szuezi-csatorna, valamint a Vörös-tenger és a Perzsa-öböl térsége.
Az Övezet és Út projektekre az orosz-ukrán háború jóval nagyobb hatást gyakorolt. Leginkább amiatt, hogy
a háborút megelőzően az Európa és Kína közötti szárazföldi kereskedelem szinte teljes egésze Oroszországon keresztül bonyolódott le.
Az Oroszország elszigetelését célzó nyugati szankciók viszont nagyrészt ellehetetlenítették ezt az útvonalat, amelyet Északi Folyosónak neveznek. Ennek következtében jelentős mértékben felértékelődött az a kereskedelmi folyosó, amely központi szerepet játszik az Övezet és Út kezdeményezésben is, és a közép-ázsiai országokon keresztül vezet. Ide tartozik az úgynevezett középső folyó, amit gyakran Transz-Kaszpi Nemzetközi Közlekedési Útvonal néven is ismernek, amely Kazahsztánon, Azerbajdzsánon és Grúzián is keresztül halad.