hogy a kormánypártok kampánybeli erőforrás-többlete valamiféle magyar autoriter tulajdonság lenne:
„Európában máshol is ez a gyakorlat, ez jelenti úgymond a korábbi választási sikerek hasznát”.
Politikai kultúra
Magyar szemmel is igen tanulságos az Orbán-kormány főbb szakpolitikai intézkedéseinek elemzését megelőző fejezet, amely a magyar politikai kultúráról szól. Megtudjuk belőle, hogy a magyar közélet polarizációja tényleg páratlan („az önelégültségig menően konok, a személyes gyűlölködésig menően polémikus, és olyannyira hajthatatlan, hogy még a tényeket is visszautasítja, ha az ellenoldal utal rájuk”).
Számokkal alátámasztva írja le azt is,
mennyire passzív a közéletben a magyar társadalom
nem csak a civil aktivitását tekintve az európai középmezőnyben elhelyezkedő Németországhoz, de a többi visegrádi országhoz képest is – ráadásul messze nem 2010, hanem sokkal inkább a rendszerváltás óta.
Aktív polgári társadalom helyett hazánkban „sokkal inkább olyan országról van szó, amely egy »jóakaratú államkormányzónak« – de csakis egy bizonyítottan jóakaratúnak és ebben sikeresnek –
mindaddig kész alávetni magát, ameddig személyes szabadságjogaiba beavatkozást nem tapasztal”
– fogalmaz Patzelt.
Hasonlóan adatalapon dönti meg azt az idehaza tökéletes sületlenségnek hangzó, külföldön mégis igen elterjedt nézetet, hogy Magyarország „EU-ellenes” lenne. A magyarok EU-hoz való hozzáállását úgy jellemzi: „az EU-ban értéket látnak, mint a közös biztonság és jólét övezetében, melyben Európa nemzetállamai aztán teljesen természetesen továbbléteznek, és saját kereteik között – kölcsönös tisztelet mellett és közös alapszabályok alapján – megtarthatják és ápolhatják mindazt, ami nekik, és talán tényleg csak nekik, nemes egyszerűséggel fontos.”
Összességében nagyon fontosnak ítéli, hogy a magyar politikai kultúra sajátosságai alapján értelmezzük Magyarországot, ne pedig valamiféle univerzális, sekélyes keretben: „Nem tenne rosszat az a kísérlet, hogy Magyarország kormányzati rendszerét és politikáját alapvetően az ország különleges kulturális előfeltételeinek és történelmi fejlődésének fényében értsük meg – és ne csak az összehasonlító demokráciakutatás történelmileg gyakran túlontúl sekélyes kategóriái szerint”.
Orbánfölde?
Könyve talán legértékesebb fejezete a zárás, melyben „Orbánfölde!” és „Orbánfölde?” címmel két párhuzamos Magyarország-narratívát ismertet hasonlóan meggyőzően, adatolva és logikus sorba rendezve. Az egyik az ellenzéki elbeszélés Magyarország lecsúszásáról mintaországból elrettentő példává, az autoriter kormányzás felépüléséről, annak ideológiai fügefaleveleiről, és a magyar autokrácia hatalomgyakorlási módszereiről.
A másik pedig a kormánypárti elbeszélés a 2010-es konzervatív forradalomról,
a liberális állam alternatívájaként épülő Magyarországról, annak kulturális és politikaelméleti alapjairól, valamint arról, hogy a többség hogyan látja 13 év eredményeit.
Utószavában az olvasóra hagyja a döntést, hogy „Orbánföldéről” melyik narratívát fogadja el érvényesebbnek, de szempontokat kínál a döntéshez. Például a magyarországi korrupció kétféle lehetséges felfogását: a személyes meggazdagodást és intranszparens hatalomgyakorlást egyfelől, illetve a magyar tőke megképzését és a spontán privatizáció nyomán kialakult neoliberális hálózat ellensúlyozását másfelől.
Elárulja, mit mondana Orbán Viktorról Niccolò Machiavelli,
leírja véleményét a magyarországi ellenzék működéséről – majd a végén egy egészen zseniális Bajorország-párhuzammal zár.
Megfogalmazza, hogy a délnémet szabadállamot 1966 és 2008 között a Keresztényszocialista Unió (CSU) úgy kormányozta, hogy soha egyetlen más pártból származó politikus nem töltött be miniszteri posztot. Három karizmatikus politikusuk közül Alfons Goppel 16, Franz-Josef Strauß 10, Edmund Stoiber 8 évig kormányzott, korrupciós vádakat ők is kaptak bőséggel, s nem is volt mind alaptalan.
Vajon „választási autokrácia” volt-e ebben a bő fél évszázadban Bajorország, „CSU-s féldiktatúra”,
esetleg „szimulált demokrácia”? Vagy esetleg annak eredménye volt a CSU hosszú és stabil hatalma, hogy „Bajorország kormánya olyan eredményeket hozott létre a tartomány fejlesztésében, melyre a lakosság elégedettséggel reagált”?
Hagyományos patzelti módon a választ itt is az olvasóra hagyja – de itt már valamelyest sejthető, melyik magyarázatra hajlik a szerző. Elolvasni pedig már önmagában ezért a fejezetért is érdemes nekünk, magyaroknak. Hát még a németeknek.