Ahogy arról a Mandiner is beszámolt, komoly visszhangot váltott ki a Washington Post hírszerzői körökből származó értesülése, miszerint Volodimir Zelenszkij ukrán elnök zárt körben a Magyarországot ellátó Barátság kőolajvezeték felrobbantásán gondolkodott. Bár erre nem került sor, valójában „Zelenszkij folyamatosan zsarolásra használja a hazánk számára kulcsfontosságú vezetéket. Ha robbanás nem is történt, árrobbanás mindenképpen” – írta a Magyar Nemzet.
A lap felhívta arra a figyelmet, hogy
a magyar fogyasztókat nemcsak a háborús és a szankciós infláció sújtja, hanem a tranzitdíj ukránok általi többszöri emelése is.
Jelen pillanatban az orosz Transznyefty és az Ukrantransnafta megállapodásán múlik a Magyarországra érkező orosz olaj vezetékdíja, amelyet az elmúlt időszakban több alkalommal is megnöveltek – ismertették.
Több mint 50 százalékkal emelkedett a tranzitdíj
Ukrajna előbb 2022 áprilisában emelt árat, majd 2022 decemberében 18,3 százalékkal ismét növelte a nyersanyag tranzitdíját. Összességében csak tavaly 51 százalékot emelkedett a tranzitdíj. „Ez értelemszerűen a magyar tankolásokat is drágította közvetett módon” – hangsúlyozták a cikkben.
Majd arra is kitértek, hogy
az ukránok 2023 április elsejétől megduplázták a tranzitdíjat.
Sőt a Magyar Nemzet információi szerint, bár 2023 június elsejétől az ukrán céggel közvetlenül a Mol állapodna meg, és fizetné nekik a tranzitdíjat, az Ukrantransnafta az eddigieken felül újabb 25 százalékos emelést, ráadásul augusztustól újabb díjnövelést ajánlott.
A lap felidézte Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatójának április végi, Reutersnek adott nyilatkozatát, mely szerint még tárgyalnak az ukrán féllel, és vita van a díjemelésekről.
Nyitókép: AFP / Kisbenedek Attila
***
***