saját versenyképességének csökkentése érdekében: áprilisban embargót hirdettünk az orosz szénre, amely augusztus 10-én lép majd hatályba. Az e hónapban érkezett kétmillió tonna orosz szén lesz tehát az utolsó, ami belátható időn belül eléri az európai piacot.
Oroszország európai szénpiaci részesedését, amely 2000-ben még csak 21 millió tonna és 11 százalék volt, 2021-re viszont 68 millió tonnára és 50 százalékosra nőtt, most válthatjuk ki a világpiacról, Indonézia, Dél-Afrika és Kolumbia felől – kőkemény versenyt futva például a szintén 7 százalékkal növekvő szénigényű Indiával, amelynek ráadásul hosszútávú szénbeszerzési szerződései is vannak.
Ráadásul az európai elvárásokhoz illeszkedő magas fűtőértékű szenet a zömében alacsonyabb minőségű termék kitermelésére szakosodott országok brutális áron fogják adni az EU-nak. Hogy mennyire brutális lesz ez az ár, az már most látszik: az európai irányadó szénár, a rotterdami API2 tavaly augusztus 2-án 89 dollár volt, a háború kirobbanásáig 100 dollár körül mozgott, márciusban megjárta a 400-at, majd júliusig 300, azóta
360 körül jár – azaz tavalyhoz képest majdnem megnégyszereződött.
Az ok egyszerű – az orosz szénembargóval felszabaduló európai kereslet kifeszített piaci környezetben szakad rá nekünk korábban kevesebbet szállító országokra.
A piaci környezet pedig részben épp miattunk feszített: aki már befektetett szénbe, az most dőzsöl ugyan, de az uniós zöldítési politika miatt szénbe szinte egyáltalán nincsenek is új befektetések, így hosszabb távon is magasak lesznek az árak.
„Ki gondolta volna, hogy a mocskos öreg szén lesz a legjobban teljesítő tőzsdei áru az elmúlt pénzügyi évben, és eddig ebben az évben is a legjobban teljesítő szektor?” – teszi fel a kérdést a CNBC érdeklődésére Peter O’Connor, a Shaw & Partners vezető elemzője, aki szerint „senki nem épít kapacitást, így a piac az időjárás és a covid miatt feszes marad. Az ár ezért hosszabb ideig marad magasabb, valószínűleg a 2023-as naptári évbe messze belenyúlva.”
További problémát jelent majd a logisztika, hiszen Európába a legtöbb szén holland kikötőkön át érkezik, majd a Rajnán viszik tovább hajóval –
azon a Rajnán, amely most az európai aszály miatt helyenként csak 65 centiméter mély,