Sokáig titkolóztak az oroszok: Marija Zaharova telefonon kapta meg a parancsot (VIDEÓ)
Az orosz külügyminisztériumi szóvivő nem kommentálhatta az oroszok drasztikus lépését.
Az észtek a korszerű időpontfoglaláson alapuló határátlépési rendszerrel egyszersmind búcsút intettek a véget nem érő, idegölő araszolásba torkolló közúti országhatár-átlépésnek.
Dobó Géza írása
Kevesen gondolnák, hogy még ebben a vérzivataros, pattanásig feszült, Európai Unió és Oroszország közötti légkörben is a létező leggyorsabban és leginkább kiszámíthatóan akár személyautóval, akár tehergépkocsival az EU-ból Oroszországba utazni éppen abból a csöpp kis Észtországból tudunk, amely állam évtizedek óta rendkívül fagyos viszonyban áll hatalmas keleti szomszédjával.
de még így sem okozna meglepetést, ha az észt−orosz országhatáron csupán kiszámíthatatlan időtartamú, idegtépő várakozást követően lehetne átjutni. Az Észt Köztársaságból az Oroszországi Föderációba azonban a Schengeni határellenőrzési kódexként is ismert, az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/399 rendeletének a teljeskörű betartása mellett gyorsan, egyszerűen, korszerűen beléphetünk.
Az elmúlt években a Covid-világjárvány olykor nehézségeket támaszt a nemzetközi utazások során, azonban korábban azoknak, akiknek külföldi autós utazásai az Európai Unión belülre korlátozódtak, el sem tudták képzelni, hogy a szükséges úti okmányokkal is véget nem érő, idegölő araszolásba torkollhat a közúti országhatár-átlépés, ha a schengeni egyezményen kívüli államból utazunk az EU-ba. A legészakibb balti államról, méretben a közel fél Magyarország területén fekvő, gyéren lakott, alig egymillió-háromszázezer fős Észtországról legtöbbünknek három dolog jut eszébe: hogy az észtek nekünk, magyaroknak távoli nyelvrokonaink, fejlettek a korszerű számítástechnikai megoldások alkalmazásában, és feszült a viszonyuk Oroszországgal, amire az oroszok február 24-i, Ukrajna ellen indított intenzív inváziója még egy nagy lapáttal rátett.
A Szovjetunió felbomlásakor a másik két balti állammal együtt függetlenségét elnyerő
Számarányuk jelenleg is az össznépesség mintegy negyede. Ám a független Észtországban az 1940 után ott született oroszok nem kapták meg automatikusan az észt állampolgárságot, ugyanis azt észt nyelvismerethez és állampolgársági ismeretekhez, valamint hűségeskühöz is kötötték. A függetlenség kikiáltásakor még a lakosság közel harmada, de még napjainkban is több mint 5 százalék észtországi orosz nem rendelkezik észt állampolgársággal.
2007-ben az észt fővárosban, Tallinnban egy szovjet háborús emlékmű lebontásáról határoztak, mely emlékmű egyben a Vörös Hadsereg katonáinak sírhelyeként is szolgált. Az oroszok felháborodtak a kegyeletsértés miatt, utcai zavargások kezdődtek, majd informatikai háború indult Észtország politikai szervezeteinek és a kormánynak a hálózatát megbénítva. A világsajtóban kiberháborúként hivatkoztak eme poszthidegháborús, hibrid hadviselésre.
Eme feszültségek ellenére a közszférában világszerte IT-éltanulóként nyilvántartott észtek
Egy észt IT-magáncég, a GoSwift által üzemeltetett rendszer használói szinte jelképesnek tűnő díjazás ellenében időpontot foglalhatnak Észtországból az Oroszországba kilépésre az alábbi három közúti határátkelőn: Narva, Koidula és Luhamaa. A határátkelés során a várakozás a rendszer bevezetése előtt akár hat napig is eltartott; mindez főszabályként legfeljebb két óra hosszára csökkent.
Az ukrajnai intenzív háború ellenére a rendszer napjainkban is működik. A három határátlépőből jelenleg azonban csak Narva vehető igénybe, a többin teljes egészében szünetel pillanatnyilag a határátkelés, mindez értelemszerűen a biztonságpolitikai helyzet következtében alakult így, a technológiával nincs gond.
A rendszert személyautóval, motorkerékpárral és autóbusszal utazók is igénybe vehetik, valamint a teherautók is az áruforgalom tekintetében. Csak az Észtországból Oroszországba tartók foglalhatnak időpontot, a visszaútra, Oroszországból Észtországba nincs ilyen lehetőség. Időpontot egy szabadon választott dátumra, illetve a legközelebbi elérhető időpontra is foglalhatnak az utazók.
Akik nem élnek ezzel a lehetőséggel, az úgynevezett „élő sorban” kivárhatják az észt–orosz határon történő átlépést. Természetesen azonos irat-, személy- és vámvizsgálaton esnek át az időpontfoglalók, mint az élősoros utazók.
Időpontot telefonos ügyfélszolgálaton keresztül, internetes felületen és mobilapplikációval is lehet foglalni, valamint közvetlenül az országhatár előtti konzolokon. Az egyszerű felületen pusztán a jármű forgalmi rendszámát és a sofőr úti okmányának az adatait kell megadni az időpontfoglaláshoz. A túlfoglalást úgy védik ki, hogy csak a korábban befoglalt időpont törlésével egyidejűleg foglalhat új időpontot járművével a sofőr.
Megadott időpontban kell megjelenni az országhatár előtti speciális várakozási övezetben, vagyis gyakorlatilag egy erre a célra kijelölt parkolóhelyen, majd a határátlépő időpont-foglalásos sorában is. Motorkerékpárra a luhamaai várakozási övezetben 1 eurót, személyautóra 3-at, míg autóbuszra és teherautóra 14 eurót kell fizetni. A parkolóban ingyenes az illemhelyhasználat, valamint rendszámtábla alapján nyomon követhető, hogy mikor kerül sorra a határon a jármű.
Bő egy évtizeddel ezelőtt, 2011-ben indult a GoSwift szolgáltatása az észt-orosz határon, majd a litván-orosz és a litván-belorusz határon is bevezették. Tervben volt a finn-orosz, illetve a lengyel-ukrán közúti határforgalomban is az alkalmazása. A szolgáltató nem csupán határátlépésre, hanem kikötőkben és például a tallinni tévétorony turisták általi látogatására is nyújtja intelligens sormenedzsmentnek nevezett szolgáltatását.
A viszonylag egyszerű időpont-foglalásos logisztikai rendszert akár közvetlenül állami szervek által, akár szintén public+private alapon, magántársaságoknak kiszervezve más országok közötti közúti határátkelőkön alkalmazni.
A szerző a Migrációkutató Intézet kutatója.
Borítókép: SERGEY STEPANOV / SPUTNIK / SPUTNIK VIA AFP