Ugyanakkor én alkotmánybíróként ezt a kérdést inkább az autonóm jogrenden belül, nem pedig az EUB bevonásával szeretném rendezni. Abban az esetben, ha egy alkotmánybíróság úgy ítéli meg, hogy az előzetes döntéshozatali eljárás keretében valamely rendes bíróság aláássa az autoritását, akkor meggyőződésem, hogy ő ugyanezt a mechanizmust alkalmazhatja a probléma kezelésére. Emellett meggyőződésem, hogy különbség van aközött, ha egy alsófokú bíróság vagy egy alkotmánybíróság fordul az EUB-hez. A probléma tehát szerintem nem az, hogy az EUB nem venné kellően figyelembe az alkotmánybíróság véleményét. A gondot inkább az okozza, ahogyan némely alkotmánybíró értelmezi az EUMSZ 267. cikkének célját.
A közelmúltban megindult Európa jövőjéről szóló konferencia fórumot kíván biztosítani az EU lehetséges reformjairól, valamint tágabb értelemben az európai kontinens jövőjéről szóló vitához. Így egyedülálló lehetőséget kínál az EUB hatásköreinek vagy összetételének reformjával, valamint a nemzeti alkotmánybíróságok és az EUB közötti kapcsolatot övező kérdések megvitatására is. Milyen reformlépéseket tartana érdemesnek megfontolni egy harmonikus együttműködést, valamint a tagállamok alkotmányos struktúráinak és identitásának teljesebb tiszteletben tartását célzó egyensúly megteremtése érdekében?
Tulajdonképpen több javaslatom is lenne. Ami azonban jelenleg foglalkoztat, az nem kapcsolódik közvetlenül a bíróságok közötti dialógushoz.
Engem az úgynevezett „politikai Bizottság” dilemmája aggaszt.
A politikai karaktert öltő Bizottság nem igazán illeszkedik abba az eredeti elképzelésbe, amely szerint a Bizottság az uniós jogrend független és elfogulatlan őre. A „politikai Bizottság” azokra kritikákra született válaszként, amelyek az EU demokratikus deficitjét övezték. Ezt megelőzően a Bizottság technokrata intézmény volt, amely azzal az előnnyel járt, hogy a politikától függetlenül működött és csak az uniós jogrend érdekeire összpontosított. Ennek megfelelően a Bizottság csak az Európai Unió érdekeihez volt lojális. Mióta azonban a „politikai Bizottság” gúnyáját magára öltötte, azóta idejét a tagállamok politikai ügyei kötik le. Többet foglalkozik politikai ügyekkel, mint az Európa Unió többi politikai intézménye. Ráadásul a „politikai Bizottság” egyfajta közvetítő szerepbe helyezkedik. Ez persze lehetne akár legitim szerep, csakhogy nem illeszkedik abba az eredeti elképzelésbe, miszerint a Bizottság az uniós jog semleges és elfogulatlan őrzője.
Véleménye szerint milyen következményekkel jár ez a szerepváltozás?
Az Európai Bizottságnak korábban két hagyományos funkciója volt. Egyrészt kötelezettségszegési eljárásokat kezdeményezett tagállamok ellen az EUB előtt. Ez eszközként szolgált az Európai Bizottság kezében ahhoz, hogy az uniós jog őreként működhessen. Másfelől jogalkotást kezdeményezhet. Nem is beszélhetnénk másodlagos jogról az Európai Bizottság jogalkotási javaslatai nélkül. Mindkét hatáskör azt feltételezi, hogy az Európai Bizottság megőrzi függetlenségét a tagállamoktól.
Mikor azonban az Európai Bizottság szerepe megváltozik és politikai jelleget ölt azért, hogy javítsa a demokratikus deficit problémáját, akkor a két hagyományos funkcióját szem elől téveszti.
Politikai közvetítő szerepét tehát a hagyományos hatásköreinek rovására látja el.
És ez a változás az EUB működésére is kihat…
Ez pontosan így van. Beszélgetésünket azzal kezdtük, hogy az EUB milyen szerepet játszott az uniós jogrend kialakításában. Erre a válaszom egyszerű: kulcsfontosságú. Ugyanakkor az EUB-nek erős szövetségese volt ehhez. Ez pedig nem más volt, mint a technokrata, koncentrált és kötelességtudó Európai Bizottság. Egyáltalán
nem vagyok biztos abban, hogy az uniós intézmények ma ugyanilyen mértékben támogatnák az EUB-t,
és abban sem vagyok biztos, hogy az Európai Bizottság ma hasonlóképpen látja-e kapcsolatát az EUB-vel, mint egykoron. Úgy gondolom, hogy az Európai Bizottság szemléletváltása megváltoztatja a tagállamok, az EUB és az Európai Bizottság közötti háromszög dinamikáját.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
Az Európai Bizottság jelenleg jobban hasonlít a nemzeti kormányokra. Gondolkozzunk csak el ezen. Nagy hagyománya van annak, hogy az Európai Bizottság minden évben jelentést tesz közzé az jogállamiság helyzetéről az Európai Unióban. Miért is övezte tisztelet ezt a jelentést korábban? Mert mindenki azt feltételezte, hogy az Európai Bizottság tárgyilagos, hiszen el volt szigetelve attól a politikai nyomásgyakorlástól, amely a nemzeti politika színterén érzékelhető. Vagyis az Európai Bizottság különbözött a nemzeti kormányzatok végrehajtó hatalmától, és éppen ezért várták el tőle, hogy ilyen jelentéseket készítsen. De
vajon mit mondanánk akkor, ha egy ilyen dokumentumot egy kormány készítene más országokról?
Vajon a többi kormány ezt objektívnek tekintené? Kétlem. Hogyan is változtatja meg mindez az intézményi egyensúlyt az Európai Unió szintjén? Milyen hatásokkal jár mindez a nemzeti politikák tekintetében? Az Európai Bizottság „politikaivá” válása során engem leginkább ezek a kérdések foglalkoztatnak.
Kép: Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke beiktatási ceremóniáján esküt tesz az Európai Bíróság előtt 2020. január 13-án, Luxemburgban. | JOHN THYS / AFP