Román alkotmánybíróság: a nemzeti alkotmány előrébb való mint az uniós jogrend

2021. december 27. 13:50

A román bíróságok indítványai nyomán az Európai Bíróság az uniós jog elsőbbségét mondta ki román alkotmány és az alkotmánybíróság felett. Válaszul az alkotmánybíróság ennek ellenkezőjét lépte.

2021. december 27. 13:50
null

Az uniós tagállamok alkotmánybíróságai egyre nagyobb kihívást jelentenek az uniós jog elsőbbségére (és az Európai Bíróság eljárási jogkörének mindenek felettiségére) nézve. Ezúttal Románia alkotmánybírósága, a Curtea Constituţională a României december 23-ai döntése (sajtóközleménye) szól arról, hogy az Európai Bíróság egyik december közepi ítélete nem hajtható végre mindaddig, amíg a román alkotmányt nem módosítják.

Ezzel az alkotmánybíróság nem mondott ki mást, mint hogy az uniós jogrend elsőbbségét hirdető Európai Bíróság csak a mindenkori román alkotmány által megengedett terjedelemben hozhat Romániára nézve kötelező döntéseket.

Román bíróságok kérték az Európai Bíróság ítéletét

Bizonyos értelemben pengeváltást az Európai Bíróság kezdte. December 21-ei ítéletében tulajdonképpen azt deklarálta, hogy az uniós jog elsőbbséget élvez a tagállami alkotmánnyal szemben. Az ítélet arról szólt, hogy például egy olyan ügyben, mint a korrupció elleni harc, az a román bírák mérlegelésük szerint figyelmen kívül hagyhatják a nemzeti alkotmánybíróság döntéseit. Megjegyzendő, hogy míg az ítélet egyelőre magyar nyelven nem érhető el, Michal Bobek idén márciusi főtanácsnoki indítványa azzal lényegében azonos tartalommal született meg. Ez a dokumentum itt olvasható.

Előzményként szolgál, hogy 2019-ben 

több román bíróság is előzetes döntéshozatali eljárás keretében tett fel kérdéseket az Európai Bíróságnak 

olyan témákban, mint a bírói függetlenség, a jogállamiság és a korrupció elleni küzdelem. Erre azért került sor, mert a román alkotmánybíróság még 2018-ban határozatban mondta ki, hogy a legfőbb semmítő- és ítélőszék (a tulajdonképpeni legfelsőbb bíróság, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie) több ítélkező testülete sem megfelelő összetételű. Egy másik alkotmánybírósági döntéssel a román alkotmánybíróság alkotmányellenesnek nyilvánította a belföldi hírszerző szolgálatoknak a a nyomozati cselekményekhez szükséges technikai megfigyelési intézkedések végrehajtásában való részvételét. Ez azt eredményezte, hogy az így készült bizonyítékokra a büntetőeljárásokban nem lehetett hivatkozni. 

Mindemellett az alkotmánybíróság 2019-ben úgy határozott, hogy a legfelsőbb bíróság elmulasztott eleget tenni azon jogszabályi kötelezettségének, hogy a korrupciós bűncselekmények első fokon történő elbírálására szakosodott ítélkező testületeket hozzon létre. 

Jóllehet ezek a tárgykörök (jogállamiság, korrupció elleni harc stb.) mostanában Brüsszelben egyébként is népszerűek, az összesített ügyek egyik legnagyobb horderejű kérdése az volt, hogy 

sérthetik-e a bírói függetlenség és a jogállamiság elvét, valamint az EU pénzügyi érdekeinek védelmét a román alkotmánybíróság határozatai.

Az Európai Bíróság precedensalkotó tevékenysége magát az uniós jogot is fejleszti

Emlékezetes, hogy ugyanez a fórum mondta ki az uniós jog elsőbbségét még az 1960-as években, s ezt a jogelvet mélyítené most is. Mint ismeretes, 

2022. egyik legnagyobb feladványa az lesz, hogy a sokak szerint politikai fegyverként is bevethető jogállamisági mechanizmust miként lehet hatékonyan bevetni a tagállamok ellen. 

Úgy, hogy az az uniós joggal is összhangban legyen. 

A jogállamisági mechanizmust Magyarország és Lengyelország is megtámadta a luxemburgi Európai Bíróság előtt. A két tagállam érvelése szerint a jogállamisági mechanizmusról szóló rendeletnek rendezetlen a jogalapja, ugyanis miközben a jelenleg hatályban lévő szerződések pusztán az uniós költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok megalkotását írják elő, a rendelet ezen a felhatalmazáson bőven túlterjeszkedik. 

A jogállamisági mechanizmus a magyar és a lengyel fél szerint tehát „fából vaskarika”. 

Problémás a két ország szerint, hogy a rendeletben használt fogalmak – például maga a jogállamiság – nem kellően meghatározottak, például azért, mert a pontosításhoz szükséges definíciók megalkotása alapvetően lehetetlen. 

Ez – érveltek a magyar és a lengyel fél – jogbizonytalanságnak és adott esetben önkényes végrehajtásnak ágyazhat meg. További aggály, hogy a rendelet alapján a kifejezett esetkörökön túlmenően „egyéb” esetekben is aktiválható a mechanizmus, ami szintén jogbizonytalanságot szülhet.

Jogbizonytalanságot csökkenteni jogbizonytalanság teremtésével

Minden valószínűség szerint ezt a jogbizonytalanságot „enyhítené” sajátos módon az Európai Bíróság azzal, hogy olyan ítéleteket hoz, mint amilyet december 21-én a román alkotmánybírósággal kapcsolatban hozott. Az Európai Bírósága az ilyen lépésekkel ugyanis, bár 

a tagállamok szintjén a jogforrási és igazságszolgáltatási hierarchiát erodálja, 

kétségkívül támpontokat szolgáltat ahhoz, hogy a több sebből vérző jogállamisági mechanizmus alá utóbb jogalapot és precedensjogot „toljon”.
Erre minden valószínűség szerint 2022-ben nagy szükség lesz. A jogállamiság elve és az EU pénzügyi érdekeinek védelme ugyanis Manuel Campos Sánchez-Bordona főtanácsnok szerint elviekben kellő bizonyossági szinten áll, így december elején elutasította a magyar érvelést. Ez azt jelenti, hogy az Európai Bíróság előbb-utóbb zöld utat adhat a jogállamisági mechanizmusnak.

Kép: A román alkotmánybíróság hivatalos honlapja.

Dobozi Gergely

Összesen 30 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
dr Justice
2022. február 08. 21:00
A precedensjog (korábbi bírósági döntések alkalmazása az azt követő perekben) az angolszász jogrendszerre jellemző (Nagy-Britannia, USA), ezen államok egyike sem úniós tag. Miért is kellene a kontinentális jogrendszerben precedensjogot alkalmazni? A kontinentális jogban a Legfelsőbb Bíróság határozataira (BH), valamint a Kúria jogeseti döntéseire lehet ugyan hivatkozni, de az a bíró (és nem a parlament!) hatáskörébe tartozik, hogy az abban leírtakat mérlegelje, és eldöntheti, hogy mennyiben veszi figyelembe az adott jogeset kapcsán!
Most80
2022. február 08. 21:00
Hihetetlen, hogy egyértelmű dolgokat deklarálni kell, de ide jutottunk. Világos, hogy az EU jócskán túlnőtt azokon a kereteken, melyek a józan ész szerinti működését meghatároznák. Ideje előkészíteni bizonyos közös intézmények lebontását.
sosringli-babbal
2022. február 08. 21:00
Azért ne örüljünk annyira. Nehogy egy kritikus pillanatban átálljanak a másik oldalra. :-)
h040183
2022. február 08. 21:00
Majd lesz nekik is hetescikkely...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!