Olasz lap: a magyarverő, antifa Ilaria Salis foggal-körömmel ragaszkodik a mentelmi jogához
„Nem szabad Magyarországnak kiadni egy antifasisztát sem” – jelentette ki az újdonsült EP-képviselő.
Míg a várost ellepték a szemetet zabáló vaddisznók és buszok égtek a végeláthatatlan dugókban, a főpolgármester mindenért a kormánypártokat okolta. Rómáról van szó.
„Virginia Raggi az ellenzéki főpolgármester ritka példányát testesíti meg” – írja az Il Foglio a regnáló római főpolgármesterről, akit a választók a helyhatósági választások első fordulójában 19,21 százalékos eredménnyel jutalmaztak, és a negyedik helyre utasítottak.
A 43 éves politikus az ideológiailag a korai Lehet Más a Politikához hasonlítható, rendszerellenes Öt Csillag Mozgalomban kezdett politizálni, közben viszont pártja csatlakozott a 2019-ben Matteo Salvini ellenében kialakult baloldali összefogáshoz, és virtigli establishment-párttá vált – Raggi pedig szinte egyedül őrzi a sokakat a kevesek ellen összefogó mozgalmári imázst az ötcsillagosok legmagasabb közvetlenül választott tisztségét betöltve.
Kampánystratégiája idén is abban az – egyébként önmagában nem alaptalan – állításban merült ki,
úgy tűnik azonban, hogy az évek óta bűzölgő szeméthegyek között élő, vaddisznók által kergetett rómaiak 80,79 százaléka számára ez az érv már nem volt elég meggyőző.
Róma Raggi alatt ugyanis tényleg infernális mélységekbe süllyedt: az Il Sole 24 ore életminőség-sorrendjében tavaly óta 14 pozíciót zuhant az olasz főváros, amely az ország mindössze 32. legélhetőbb nagyvárosa lett.
A hanyatlás legegyértelműbb szimbólumai a vaddisznók: miután a főpolgármester öt éve képtelen ráncba szedni a városi szemétszállítást, az állatok rászabadultak a város minden kukája és konténere körül kialakuló egybefüggő nagy szeméttelepre.
– nyilatkozta a Neue Zürcher Zeitungnak Francesco Petretti, a római állatkert vezetője. Az állatokról a római internet számos kedves felvételt őriz: hol a kocsik között szlalomoznak, hol a gyermekeit óvodába kísérő apuka autóját kísérik csordástul, hol egy bevásárlóközpont parkolójában kell menekülnie előlük egy asszonynak, szatyrait hátrahagyva. Homer Simpson olasz hangja, a híres színész, Massimo Lopez sem úszta meg őket, kinézték maguknak az ő szemeteszsákjait is.
A szemétkrízis okai sokrétűek: Raggi zöld politikusként
– sőt, a maffia által 2018-ban felgyújtott salariói szemétégetőt sem sikerült újranyitni, így egész Róma szemete a Rocca Cencia szemétfeldolgozóra zúdul, ami alig bírja a terhelést, a helyiek pedig a feldolgozót nem bírják elviselni.
Virginia Raggi búcsút int
Raggi a szemétfeldolgozás helyett az újrahasznosítás fontosságát hangsúlyozza, ugyanakkor a római szemét 54 százaléka, 1250 tonna válogatatlanul kerül minden nap a kukákba, miközben Rocca Cencia szőröstül-bőröstül csak 750 tonnát tud naponta feldolgozni. A szemét elszállításában pedig nem segít az sem, hogy a Raggi-városháza egyáltalán nem tartatja be a parkolási szabályokat, így a helyiek rendszeresen ráparkolnak a konténerekre.
A főpolgármester a kérdésben a fővárost körülvevő laziói régióra hárítja a felelősséget, szerinte miattuk nem haladnak a Róma köré, de szigorúan a városhatáron kívülre tervezett új szemétégető-projektek – szerinte így csak 2024-re reális, hogy a város képes legyen feldolgozni a saját szemetét. Ez azonban egy kicsit késeinek tűnik annak tekintetében, hogy Lazio régió közigazgatási bírósága már szeptember elején jelezte: ha Róma két hónapon belül nem mondja meg, hova tervezi szállítani a szemetét, a város szemétgazdálkodását gondnokság alá helyezik.
S hogy az ügy még súlyosabb legyen,
– a temetőgondnokságot ugyanis szintén a városi szemétszállító cég, az Ama látja el, aminek nincs elég embere a temetkezési ügyek intézésére. Áprilisban egy apuka kiskorú fiának temetésére két hónapot várt, mikor pedig nyílt levélben fordult a polgármesterhez, a szemétszállító cég azt a közleményt adta ki, hogy „a fiút elhamvasztottuk, elföldelése nem sürgős”. Akkoriban kétezer koporsó állt sorban temetésre várakozva – most, októberben viszont a városi hamvasztóban fogyott el a kapacitás, de a Raggi-önkormányzat leleményes módon igyekszik beszedni a sápot azoktól is, akik a várakozás miatt magánúton hamvasztják el szeretteik maradványait, nekik ugyanis drágábban adja az Ama a temetői helyet. A temetkezésben akkora a gond, hogy a városháza a korábbi évek temetkezési szolgáltatását hosszú ideig nem is akarta kifizetni az Amának – a rómaiak szemétdíját viszont a szintén kritikán aluli szemétszállításért egyáltalán nem átallotta megemelni.
Egyéb európai fővárosokban sem ismeretlen gyakorlat persze, hogy a főpolgármester valódi véleményét csak titkos felvételeken hajlandó vállalni – a problémát nyilvánosan tagadó és hárító Virginia Raggi 2019 áprilisában belső körében úgy fogalmazott, „a rómaiak jönnek, és látják a szart”, és „amikor azt mondom a rómaiaknak, hogy igen, a város mocskos, de azért a szemétdíjatokat megemelem, azzal azt váltom ki, hogy ízzé-porrá rombolják a várost, mint a sárgamellényesek”.
De egy „ellenzéki főpolgármester” nem is volna hiteles, ha ne járna a nyomában közlekedési káosz.
Mint a Neue Zürcher Zeitung elemzésében fogalmaz, a római autóforgalom a végtelen dugók miatt általában „önmagát szokta leállítani”, amire szükség is volna, mert „a Róma feletti mocsokgyűrű lélegzetelállító, az pedig, hogy Pekingben a helyzet még rosszabb, sovány vigasz”.
Átlagosan tizenöt naponta ég ki egy busz Rómában (fotó: ANSA)
Nem csoda, hogy az Európai Bíróság a légszennyezettségi normák folyamatos megszegése miatt már többször elmarasztalta a várost – úgy viszont nehezen tudnak kiszállni az autóból a rómaiak, hogy
Raggi öt évében több, mint százhetven életveszélyes állapotú autóbusz égett ki a városban, tavaly azért kellett lezárni egy villamosvonalat, mert a gyatra állapotú pályáról folyton kisiklottak a szerelvények, 2018 októberében pedig huszonnégy CSKA Moszkva-szurkolót dobott a mélybe az A metróvonal Repubblica állomásának mozgólépcsője – azóta a metróhálózat rengeteg állomásán nemes egyszerűséggel nem üzemelnek a mozgólépcsők.
Egy átlagos római egy évben kevesebb, mint feleakkora távot tesz meg tömegközlekedéssel, mint egy átlagos milánói, a tendencia pedig a zöld főpolgármester ötéves regnálása alatt végig csökkenő volt. Pusztul a közlekedési infrastruktúra is: a Ponte di Ferro híd szombat éjjel gyulladt ki és zuhant a Teverébe.
A rómaiaknak azonban nem kell aggódniuk, mert gond esetén számíthatnak az ötcsillagosok kifizetőhelyévé vált városháza 97 „politikai munkatársára”, akiket a
évi 1,9 milliárd forintnyi euróért alkalmaz – ennyibe még a Raggi által tolvajbandának elhordott előző főpolgármesterek botrányos, „Parentopoli”, azaz „rokonok városa” néven elhíresült személyzeti politikája sem került.
Az persze nem segített az ügyön, hogy a korrupcióellenességgel kampányoló főpolgármester személyügyi főnökét és jobbkezét, Raffaele Marrát, „a Capitolinus-domb Raszputyinját” egy korrupciógyanús ingatlanügy miatt két évre lecsukták.
Matteo Salvini és Giorgia Meloni római kampányzárója. Jelöltjük megnyerte az első fordulót
Nem csoda tehát, hogy a rómaiaknak
és inkább a jól bevált megoldásokhoz tértek vissza, ha azok esetleg lopnak, akkor is – csak vigyék el a szemetet, és lehessen közlekedni. Az első fordulót 30,24 százalékkal Enrico Michetti jogászprofesszor, a jobboldali koalíció jelöltje nyerte meg, a második fordulóban azonban jó eséllyel a most 27 százalékot elért demokrata párti Roberto Gualtieri, Giuseppe Conte volt pénzügyminisztere kapaszkodik majd fel a római önkormányzat székhelyére, a Szenátori Palotába.
Azaz a zöld főpolgármester öt éve csak arra volt jó, hogy szépen visszavezesse a fővárost oda, ahova a fővárosok korunk Európájában tartozni látszanak: az ezerszer megbukott régi balközép establishment zsebébe.