Franciaország elszálló államháztartási hiánya: a szenátus felveti Macron elnök felelősségét
Az Eurostat szerint Franciaország az egyik legrosszabbul teljesítő ország az Európai Unióban.
Franciaországban a radikalizmus visszaszorítása érdekében az otthontanulás betiltását tervezik, Grégor Puppinck francia jogász azonban úgy véli, hogy ez ellentétes az európai és nemzetközi joggyakorlattal.
Emmanuel Macron francia elnök pár hónapja jelentette be, hogy az iszlám radikalizmus térnyerésének megállítása érdekében betiltaná a magántanulás lehetőséget, mivel az állami oktatástól való távolmaradás gyakran a radikalizálódás első lépcsőfokát jelenti. A témát most Grégor Puppinck, a European Centre for Law and Justice (ECLJ) igazgatója elemezte, aki az európai és nemzetközi jog vonatkozásában járja körül a szülők jogát ahhoz, szabad meggyőződésük szerint oktathassák gyermekeiket.
Az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata és az Emberi Jogok Európai Egyezményének megfogalmazói a második világháború után arra törekedtek, hogy megvédjék a család szentségét az állami hatalommal szemben.
mert úgy vélték, hogy ez nyújtja a legjobb védelmet a politikai hatalom esetleges totalitarizmus felé való elmozdulásával szemben.
Puppinck a tanulmány második felében az Emberi Jogok Európai Bíróságának (EJEB) joggyakorlatát tekinti át, különös tekintettel a gyermekek oktatáshoz való jogára. Az elemzés során nyilvánvalóvá válik, hogy
A tanulmány bemutatja, hogy az EJEB jogértelmezésének központjában az a megközelítés áll, miszerint az állam azt a jogot, amit elismert nem törölhetni el, ha az Emberi Jogok Európai Egyezménye hatálya alá tartozik, még abban az esetben sem, ha az Egyezmény nem tartalmaz kifejezett kötelezettségeket.
Ennek eredményeként, ha Franciaországnak nem volt kötelessége a magántanulói jogállás elismerése, azonban az állam garantálja az otthonról történő tanuláshoz való jogot, ezt az intézményt ettől kezdve nem lehet önkényes módon felszámolni. A tanulmány egy szülői jogokról szóló intézetgyűjteményt is bemutat, hivatkozva ezzel a nemzetközi jogra, illetve az Európa Tanács több tagállállamának joggyakorlatára is.
Végül a szerző megjegyzi, hogy az otthonról történő oktatás lehetőségének korlátozása a szabadságjogok visszafejlődéséhez vezetne, ez pedig szembe megy az Egyetemes Nyilatkozat és az Emberi Jogok Európai Egyezményének szellemével. A magántanulók ellehetetlenítése továbbá az európai országok joggyakorlatával is ellentétes.
Szemlézte Gergi-Horgos Mátyás