A rezsibiztos rezsikörútra indult, hogy európai rezsiszámlákat nézegessen

Németh Szilárd szerint egyáltalán nem meglepő az eredmény, amit kaptak, hamarosan beszámolnak róla.

Egy tervezett jogszabály értelemben akár 2.2 millió dolláros pénzbüntetést is fizethetne a jogtalan cenzúra után a Facebook Lengyelországban.
Új jogszabály-javaslatot tárgyal a lengyel parlament, amelynek értelmében a jogalkotó az alkotmányellenes cenzúrával élő közösségimédia-platformok megrendszabályozását tervezi. A 2.2 millió dollár összeget is elérő bírságok esetenként és automatikusan sújtanák a közösségi média azon szereplőit, amelyek felületeiken jogellenesen korlátozzák a véleménynyilvánítás szabadságát.
A lengyel jogalkotó megközelítése gyökeresen eltér attól a liberális szabályozási módszertől, amelyet az országtól nyugatabbra fekvő országokban alkalmaznak
(illetve alkalmazhatnak a jövőben). Míg Nyugaton jellemzően a gyűlöletbeszédre utaló tartalmak eltávolításának elmaradásáért járna szankció, Lengyelországban nem távolítható el tartalom az online felületekről mindaddig, amíg a közzétett információ a lengyel joggal összhangban áll – magyarán ha a tartalom valamilyen formában nem ütközik a lengyel jogba, azt törölni sem szabad.
Ha pedig a felület moderátorai (algoritmusai) a kérdéses tartalmat mégis törölték, a már említett dollármilliós nagyságrendű bírsággal nézhetnek szembe.
A bírságot egy szakosított fórum előtti eljárás előzi meg – a tartalom blokkolását a felhasználó vitássá teheti azzal, hogy panaszt nyújt be a testülethez, amely 48 órán belül köteles döntést hozni. Ha a tartalom még e 48 óra leforgását követően sem vált elérhetővé, az ügy bíróság elé kerül, amely 7 napon belül dönthet a továbbiakról. Az ügy lebonyolítása teljes mértékben elektronikus módon történhet, amelyre hatáskörrel egy külön erre a célra felállított bírói testület rendelkezne.
Szintén jelentős újítása a lengyel tervezetnek az a megoldás, amellyel a beazonosíthatatlan jogsértők tevékenységét kísérnék szankciók. A javaslat ugyanis lehetővé teszi a sérelmet szenvedő személy számára, hogy panaszt nyújtson be a számára be nem azonosítható profilokról érkezett támadások miatt. Ekkor
a sérelmet szenvedett félnek panaszában elegendő csupán a jogsértés helyét (URL-azonosító alapján), idejét, és a jogsértést megvalósító profilt (például nicknevet) bejelenteni,
s a már említett fórum az ügy további kivizsgálása végett közvetlenül a közösségimédia-platformoknál tudakozódhat a továbbiakat illetően.
Zbigniew Ziobro lengyel igazságügyi miniszter a javaslatot azzal indokolta, hogy a kezdeményezés a cenzúra elleni küzdelmet hivatott elősegíteni.
„Lengyelországban gyakorta válnak ideológiai alapú cenzúra áldozatává olyan személyek, akik bizonyos, az országban jelenlévő körök számára elfogadhatatlan nézeteiknek és világnézetüknek adnak hangot...e körök befolyása pedig a közösségi média platformjain folyamatosan nő” – kommentálta a jogalkotási eseményeket Ziobro, aki így folytatta: „olyan eszközöket szükséges kidolgozni, amelyek mindkét oldal számára lehetővé teszik azt, hogy egy felülvizsgálati szerv döntse el, hogy a vitatott tartalom – vagy fiók – valóban alapjogokat sért, s emiatt eltávolításra szorul. Ugyanígy, hogy eldöntse azt, hogy cenzúráról van szó.”
A Ziobro által bemutatott javaslat egyébként nem mond ellent az Európai Bizottság azonos tárgykörrel foglalkozó javaslatának (Digital Services Act).
Az Európai Unió ugyanis maga is a digitális piac megreformálását tervezi, amelynek egyik sarkalatos pontja az a 6-tól 10 százalékig terjedő bírságokkal szabályozó szankciórendszer is részét képezi, amellyel az olyan technológiai óriások, mint a Facebook, az Amazon, a Google vagy az Apple sakkban tartható.
A rendelettervezet mindemellett különféle szabályokat és tilalmakat is bevezet, amelyek az egyes platformok felhasználói száma, árbevétele és piaci elérése függvényében fejtenének ki joghatásokat.A szabályozás további sajátossága, hogy külön figyelmet szentel a 45 millió felhasználónál nagyobb elérésű platformoknak is – ezekre a szabályozás többletkötelezettséget ró.
Moderátoraiknak ugyanis nagyobb figyelmet kell szentelniük azon tartalmak szűrésére, amelyek alapjogi, vagy manipulációs aggályokat vetnek fel, pláne, ha ezek a tartalmak közérdeket veszélyeztetnek (például a választás eredményét, vagy a közegészségügyet, közbiztonságot befolyásolják).
A tervezett uniós szabályozás sajátossága, hogy önálló szankciórendszerrel ugyan, de mégis inkább keret jelleggel tegyen rendet az online térbe. Ez minden valószínűség szerint azt jelenti, hogy
a tagállamok önálló, akár szigorúbb megoldásokkal is elősegíthetik az elérni kívánt célt.
Magyarán, ha a lengyel szabályozás a hazai alkotmányos rendszerbe illeszkedik, mindemellett szigorúbb ugyan, de mégsem mond ellent a jövőbeli uniós szabályoknak, összhangban állhat az uniós joggal.
A küszöbön álló uniós szabályozást pont emiatt is támadják sokan: ha az uniós tagállamok egyenlőtlen szigorral élnek különféle szabályozási módszerekkel, a platformok a lehetőségét láthatják annak, hogy megvessék a lábukat ott, ahol kevesebb ellenállásba ütköznek.
Fotó: Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP
Dobozi Gergely
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.