Készüljünk: így fog hétfőn megbukni Olaf Scholz
Jön a bizalmi szavazás a Bundestagban, majd februárban az új választás.
Az Unió új, EURO-7 standardjai lényegében ellehetetlenítik a belsőégésű motorok gyártását a régióban. A német kormánykoalícióban részt vevő Kereszténydemokrata Unió (CDU) gazdasági tanácsa éppen ezért most szövetségeseket gyűjt e standardok érvényesülése ellenében.
Hevesen kritizálta Hildegard Müller, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke az Európai Bizottság EURO-7 norma bevezetésére vonatkozó stratégiáját. Müller szerint
a testület tervei sem a célok, sem pedig a megvalósítás tekintetében sem támogathatók.
„Az Európai Bizottság „hátsóajtós” megoldáson keresztül vezetne be tilalmat annak érdekében, hogy kikerülje az uniós polgárok demokratikus részvételét a döntéshozatalban” – fogalmazott Müller a VDA által szervezett legutóbbi autóipari csúcs alkalmával, hozzátéve, hogy az EURO-7 normákkal bevezetni kívánt specifikációk „technikailag és a gyakorlat szintjén is kivitelezhetetlenek”.
Müller álláspontját a német kormánypárt (Kereszténydemokrata Unió, CDU) gazdasági tanácsa (CDU Wirtschaftrat) is osztja.
„Szükségünk van egy autóipari szövetségre az Európai Unión belül” – nyilatkozta Wolfgang Steiger, a Wirtschaftrat főtitkára. „Sem a német, sem pedig általánosságban az európai autógyártóknak nem segítenek a meleg szavak, és a különféle támogatások” – tette hozzá a főtitkár, aki szerint az Európai Bizottság egy teljesen életszerűtlen „Green Deal-t” kíván elfogadtatni, a tönk szélére állítva az európai autógyártókat és beszállítóikat.
„Meleg szavakon” és a szubvenciókon Steiger a szövetségi kormány azon törekvéseit érti, amelynek keretében
a német állam mintegy ötmilliárd euróval támogatja közvetlenül az autóipart
(ennek kapcsán Hildegard Müller megjegyezte, hogy a német autóipar egymaga harmincszor több, mintegy 150 milliárd eurót fektet a klímabarát mobilitásba). Mindemellett az iparág egy erre a célra létrehozott egymilliárd eurós alapból dolgozhatja ki közép- és hosszútávú stratégiáját a zöld átállásra vonatkozóan.
A CDU gazdasági tanácsa éppen ezért az érintett autóiparban érdekelt tagállamok – így Spanyolország, Olaszország, Franciaország, Svédország, Lengyelország, a Cseh Köztársaság, Magyarország és Románia – bevonásával szövetségeseket keres az EURO-7 normák bevezetése ellen. Amint arról a Die Welt is beszámol, Ausztria és Szlovákia is támogatja a kezdeményezést.
Wolfgand Steiger szerint ugyanis a klímasemlegességet nem a tiltások szolgálják, hanem az innováció és a technológia. „Amennyiben az e-mobilitást a belsőégésű motorok tényleges betiltása útján kívánjuk ösztönözni, akkor valójában nem is struktúraváltásról, hanem ideologizált géprombolásról beszélünk”. – fogalmazott a főtitkár.
A Spiegel máris „autó-apokalipszisről” beszél az EURO-7 normák kapcsán: miközben 2019-ben csak Németországban 3.6 millió új autót vettek nyilvántartásba,
2025-ben, amikor az új emissziós kritériumok az EURO-7 standardokkal együtt hatályba lépnek, drámai visszaesés várható
– írja a lap.
Az EURO-7 normák bevezetésével a Bizottság célja nem más, mint hogy a kibocsátási normák szigorításával együtt megszüntesse a kibocsátási adatok tekintetében mérhető különbséget a valós forgalmi szituációk és a tesztpadon végzett mérések között.
Ennek eklatáns példája többek között az, hogy egy gépjárműnek még extrém hideg időjárási körülmények között is, hegymenetben, jelentős tömegterhelés alatt is teljesítenie kell a kibocsátási normákat. Ez ahhoz képest jelentős változás, hogy az eddigi szabályozás ideiglenes csúcsértékeket engedett, ha a gépjármű átlagban képes volt teljesíteni az előírásokat.
Az EURO-7-es normák további jellegzetessége az úgy nevezett „geo-fencing”-technológia,
amely automatikusan kapcsolná be a zéróemissziót az autókban, ha a gépjármű a helymeghatározási adatok szerint „tiltott” zónába érkezik. Megjegyzendő, hogy a VDA ezt az újítást is opponálja.
Dobozi Gergely
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.