Most, hogy a testület a 2019. októberi ítélkezési évének végéhez ért, az látható, hogy John Roberts meghatározó szerepre tett szert. Ezt jól mutatja, hogy a döntések 97 százalékában a Legfelsőbb Bíróság elnöke formálta a többséget. Ennek fényében hogyan értékeli az ítélkezési évet? Vajon az Roberts főbírónak sikerült keresztülvinnie felfogását?
Engedje meg, hogy egy kis kitérőt tegyek: Roberts elnök 1980 és 1981 között az akkor még legfelső bírósági bíró, de később elnökké avanzsált William Rehnquist tanácsadójaként szolgált. Mint általában az ilyen tanácsadók, ő is a bírójának a felfogását követte. Elnökként, 1996-ban Rehnquist egy beszédében a bíróság legitimációjának jelentőségére hívta fel a figyelmet, azért, mert a testület végső soron egy olyan nem demokratikus intézmény, amelyben élethosszig kinevezett bírók működnek. Azt mondta, hogy
„a bíróság függetlenségének elve nem jelenti azt, hogy az országnak mindig engednie kellene a hivatalukat nem választások útján betöltő bírók akarata előtt”.
Ugyanakkor hozzátette, hogy „szövetségi bíróságon a demokratikus követelmények érvényesítésének van egy megengedhető és egy megengedhetetlen módja”. A „megengedhetetlen mód” az, ha törvényhozó bírókat mozdít el az általuk hozott népszerűtlen döntések miatt. A „megengedhető mód” választási eljárás útján, közvetett módon történhet, mikor bírósági üresedés esetén az amerikai lakosság által demokratikus úton megválasztott elnök kinevezi, a Szenátus pedig megerősíti a bírót.
Úgy vélem, John Roberts elnöknek az a meggyőződése, hogy