John Gray persze abban a szerencsés helyzetben van, hogy ezekről a vitákról vagy nem tud, vagy úgy tesz, mintha nem tudna, ezért a vallást egyetlen félmondatban sikerül meghatároznia: „a vallás kísérlet arra, hogy az eseményekben jelentést találjunk.” Ezen a ponton persze meg is állhatnánk, hiszen a könyv fő tézisét, miszerint az ateizmus legtöbb típusa maga is vallás, ilyen alapon nem lesz túl nehéz bizonyítani. Inkább az a kérdés, sikerülhet-e bebizonyítani a filozófiai vagy akár a mindennapi gondolkodás bármely formájáról, hogy nem vallásos.
De ez csak a probléma egyik fele: a másik az, hogy Gray még ehhez a teljesen önkényes definícióhoz sem tartja magát következetesen. A könyv ugyanis számtalan esetben mutatja ki, hogy egyes ateista gondolkodási formák (Comte tudománykultuszától a totalitárius ideológiákon át Sade márki filozófiájáig) megfelelnek a definíciónak, mégis visszakozik attól, hogy a szó szoros értelmében vallásnak nevezze őket, és inkább marad az olyan homályos fogalmaknál, mint a „valláspótlék”, „ersatzvallás” és „világi vallás.” Szó se róla, az ilyen kifejezések igen sűrűn fordulnak elő az ideológiák és vallások párhuzamait vizsgáló szakirodalomban is, de ott legalább kísérlet történik arra, hogy az analógiák mellett a különbségeket is számba vegyék. A „világi vallás”, vagyis „nem vallási vallás” fogalma azonban ettől még oximoron marad. Gray elképesztően tág definíciója alapján pedig semmi okunk azt mondani, hogy saját példái nem a szó szoros értelmében, hanem valamilyen átvitt, „világi” értelemben vallásiak. Megjegyzendő az is, hogy az említett, rendkívül kiterjedt szakirodalmat Gray láthatólag szintén nem ismeri, az egyetlen szerző, akire a témában hivatkozik, Eric Voegelin, bár neki is csupán a gnoszticizmussal kapcsolatos fejtegetéseire utal, a Politikai vallások című alapművére nem."
(...)