Mennyire voltak sikeresek az elnökök egy-egy bírósági politika érvényesítésében? Milyen összefüggés lelhető fel, ha egyáltalán fellelhető, az elnökök „bírósági politikája” és a „bíróság saját politikája” között?
Az elnökök előzetes elképzelésétől és elvárásaitól elhajló híres bírók közé sorolható Earl Warren elnök, William J. Brennan, Harry Blackmun és David Souter bírók. Warren-t és Brennan-t Eisenhower elnök jelölte, Blackmun-t Richard Nixon elnök, míg Souter-t idősebbik Bush elnök. Valamennyien liberálisabbnak bizonyultak, mint azt az őket kinevező republikánus elnökök gondolták. Eisenhower elnök csalódottsága vezethetett ahhoz, hogy ezt követően már csak korábbi bírói gyakorlattal rendelkező jelölteket részesített előnyben a kinevezései során. Emellett valamennyi eset hozzájárult ahhoz, hogy a republikánus elnökök egy határozott politikai stratégiát fogadtak el az elmúlt évtizedekben, és olyan jelöltek kiválasztására törekedtek, akiknek egy-egy elnök politikai elképzeléseihez fűződő hűsége igazolható és vélhetően tartós jellegű. Ehhez pedig leginkább a kinevezést megelőző bírói felfogás nyújthat biztosítékot. Ugyanakkor egyik alsóbb fokú bíróság sem azonos a Legfelső Bírósággal, így éppen ezért még egy erre irányuló bizonyíték sem zárja ki egy adott bíró preferenciáinak változását. Ennek eredményeként a bírósági stratégiával rendelkező republikánus elnökök sok esetben arról is meg kívánnak meggyőződni, hogy a jelöltjük olyan szervezetek vagy csoportok – mint például a „The Federalist Society” – tevékenységében vesz részt, amelyek az elnök politikai programját hirdetik.
Az Ön által említett bírók valamennyien republikánus elnökök által kinevezett bírók. Véleménye szerint miért inkább a republikánus bírókra volt jellemző, hogy később változtatták felfogásukat?
Bár lehet, hogy csalódást okoztak az őket jelölő elnököknek, de Warren, Brennan és Souter nem nagyon változtattak eredeti bírói felfogásukon. A felfogásaik vagy nem voltak nyilvánvalók a kinevezést megelőző időből – Warren Kalifornia korábbi kormányzója volt, míg Brennan és Souter tagállami bírók – vagy az elnökök egyszerűen csak nem járták megfelelően körbe ezt a kérdést. Ugyanakkor Blackmun jó példa az Ön által említett jelenségre, ami azonban nem teljesen csak republikánus elnökökre korlátozódik. A John F. Kennedy elnök által kinevezett Byron White például jóval konzervatívabbnak bizonyult, mint azt sok bírósági szakértő várta, ugyanakkor az is igaz, hogy a kinevezését megelőzően nem rendelkezett bírósági tapasztalattal. Másfelől a szakértők nem értenek egyet abban, hogy mi is idézi elő egy-egy bíró bírósági filozófiájának változását, és ennek megfelelően nincsen olyan elmélet, amely erre megnyugtató magyarázatot adna. Ugyanakkor az igaz, hogy a bírók is figyelemmel vannak a közvélemény alakulására, és éppen ezért nem lehet közömbös, hogy 1933 és 1981 között a demokraták uralták az amerikai politikát, ugyanis mind a Képviselőházat, mind pedig a Szenátust – két ciklust leszámítva – végig ellenőrzésük alatt tartották.
Ennek megfelelően az 1960-as évektől kezdődően az úgynevezett „élő alkotmány” progresszív teóriája nyert teret tengerentúl. Azóta a konzervatívok – jórészt a textualista és originalista teóriák kidolgozásával – komoly erőfeszítést tesznek azért, hogy megállítsák ezt a térnyerést. Véleménye szerint kifizetődőtek ezek az erőfeszítések?