a szankciópolitika vált az Európai Unió legerősebb – ugyanakkor lényegében egyetlen – eszközévé
arra, hogy nyomást gyakoroljon a nemzetközi közösség ellenérdekelt szereplőire (a Carnegie Europe ennek kapcsán megjegyzi, hogy a szankciópolitika hatékonysága nem minden esetben volt meggyőző). Ezek a szankciók főleg azon államokkal szemben realizálódtak, amelyek az alapjogok érvényesülését nem, vagy nem megfelelőképpen biztosították. A szankcionált országok közül kiemelkedik Irán, Oroszország és Szíria, amelyek esetében a szankciók több szakpolitikai (pl. kereskedelmi energetikai) ágazatot egyszerre sújtanak.
Szintén nem esik szó az elemzésben, mégis érdekes fejlemény, hogy bár a Nyugat által Oroszországgal szemben megállapított szankciók mellett Angela Merkel német kancellár, mint az Európai Uniós „nagypolitika” meghatározó hangja csaknem következetesen kiállt, saját országának vezetőjeként mégis abban érdekelt, hogy az Oroszország és az EU nyugati államai között futó Északi Áramlat 2 nevű gázvezeték megépüljön. Ha azt nézzük, hogy a Krím-félsziget annektálása miatt megállapított szankciók a Juncker Európai Uniójának „zászlóshajó-projektjének” számítanak, a volt bizottsági elnök az ennek kapcsán tapasztalható következetlenségekre sem lehet túl büszke.
Világpolitikai tényezőnek az EU egyedül a kereskedelem területén számít
Azt azonban meg kell hagyni – és ezt a Carnegie Europe is elismeri –, hogy az Európai Unió a világ legnagyobb kereskedelmi tényezőjének számít (a térség 2018-ban a világkereskedelem 17 százalékát bonyolította). Ha tehát a kereskedelmi politikát nézzük, az EU valódi nagyhatalom. A brüsszeli agytröszt ennek hátterében azt feltételezi, hogy a közös kereskedelempolitika széles rendelkezési jogot biztosít a kereskedelem alakítása szempontjából, s ezzel a jogosítványával a Bizottság él is: ahogy a Carnegie Europe erre rámutat, a világ jelentősebb kereskedelmi aktorával az Európai Unió vagy már megállapodott, vagy épp készül megállapodni a kereskedelmi irányvonalak tekintetében.