mivel a fontos kérdésekben végül mindig a Tanács határozott - több esetben is későn.
Csakhogy erős politikai szervezetként a brüsszeli Európai Bizottságnak is lenne alkalma arra, hogy az EU hosszútávú politikáját konstruktívan úgy formálja, az Unió mégse legyen a nemzetközi közösség rendszeridegen eleme. A Carnegie Europe „Where in the World Is the EU Now” című elemzése azonban arra reflektál, hogy
a Bizottság ezt a lehetőséget mindmáig képtelen volt kihasználni.
Bizalomvesztés, széthúzás és komolytalanság politikai színtéren
A Juncker- és a Barroso-korszakot összevetve ugyanis az az eredmény látszik körvonalazódni, hogy hiába telt el 2010 óta egy évtized, az Európai Unió egyhelyben toporog, már ami a közösség nemzetközi súlyát illeti. Az elemzésből kiderül, hogy ennek legfőbb oka az Európai Unió központja (tehát maga az EU) és a tagállamok közötti széthúzás, amelyet az Európai Tanács saját szerepének növelésével próbál valamelyest kompenzálni.
A széthúzás főleg a Juncker-korszakban mélyült el, amelyet az olyan valódi krízisek, mint az euróválság, vagy a tömeges migráció csak tovább mélyítettek.
Ezekre a feladványokra az Európai Unió intézményrendszere rossz válaszokat adott, olyan bizalmatlansági spirált okozva az unióval szemben, amelynek egyik kézzel fogható eredménye a britek távozása lett
(a Carnegie Europe a Brexitet egyértelműen azon tényezők legsúlyosabbikaként aposztrofálja, amelyek összességükben az EU-val szembeni globális bizalom leépülését eredményezik).
Az EU-val szembeni nemzetközi bizalom leépülése az unió nevében tett főképviselői nyilatkozatok számának csökkenésén keresztül is jól szemléltethető. A Carnegie Europe ezt azzal magyarázza, hogy a nyilatkozattételhez a tagállamok egységes állásfoglalása szükséges. A nyilatkozattétel elmaradása ennek megfelelően azt jelenti, hogy más álláspontra helyezkednek a tagállamok és másra maga az EU, továbbá, hogy a tagállami álláspontok koordinálása szintén nem tartozik az EU erősségei közé.
A nyilatkozatok – mutat rá a brüsszeli agytröszt – kötőerejükhöz képest jócskán nagyobb politikai jelentőséggel rendelkeznek, ezek a deklarációk pedig kiemelt szerephez jutnak egy-egy eszkalálódó válság kezdeti stádiumában. „Kétszer ad, aki gyorsan ad” – szokták mondani, Juncker Európai Uniója azonban azzal, hogy „leszokott” a nyilatkozattételről, úgy tűnik, hogy bizonyos esetekben (így például a szíriai vagy a líbiai konfliktusok esetében, amelyek már a Barroso-Bizottság idején is léteztek, ezért jó összehasonlítási alapként szolgálnak) jórészt semmi érdemlegessel nem tudott szolgálni.