Harari és Tegmark már a podcast legelején a „mély vízbe” ugranak, amikor arról folyik a diskurzus, hogy vajon az emberiség egyáltalán milyen ismereteket adhat át a mesterséges intelligenciának, annak betanítása során. Az emberiség ugyanis – mutat rá Harari – csakis az emberhez kötődő tapasztalatokkal szolgálhat, s ez a lét megtapasztalásának korántsem az egyetlen módja.
Mindez különös módon a gasztronómián keresztül érzékeltethető leginkább. Mindaddig ugyanis, amíg egy kutatás arra az eredményre nem jutott, hogy például a homár élve megfőzése az állatnak tényleges kínokat okoz, a konyhák számára magától értetődő volt, hogy menün tartsa az ételt. A kutatást megelőzően a gasztronómiai szakértők szerint a homár gond nélkül megfőzhető volt élve is, mivel mindenki úgy gondolta, hogy a homár szervezete alkalmatlan a kínok átélésére. A paradigmaváltást jól jelzi, hogy Svájc például már nem engedi a homár élve megfőzését.
De hogy jön ide a mesterséges intelligencia? Az MI-vel kapcsolatban az emberiség nagy elvárása, hogy hús-vér embereket helyettesít például az elemzések, vagy ami még súlyosabb, a döntéshozatal során, csakhogy
az emberi döntéshozatal nem pusztán az intelligencia terméke;
valahányszor meghozunk egy döntést, nemcsak az intelligenciánk, hanem az érzelmi világunk is dolgozik. Érzelmet pedig – legalábbis egyelőre – nem igazán tudunk megtanítani azoknak a gépeknek, amelyek a matematikai számítások elvén működnek. Valahányszor tehát, ha a mesterséges intelligenciától döntést várunk, akkor azt rideg matematikai számítások alapján hozza majd. Csakhogy hogy is várhatnánk azt a mesterséges intelligenciától, hogy a természetre közvetlen hatást kifejtő döntéseit akár érzelmek alapján is meghozza, amikor maga az ember sem ismeri az olyan élőlények érzelmi világát, mint akár a homár? – veti fel a kérdést Tegmark.
Harari szkeptikus e tekintetben. Nem kizárható ugyanis, hogy az emberiség, eljövendő kutatásai során sikeresen tárja fel majd az érzelmi világ biokémiai vetületeit, azonban erre a tudomány még nem eléggé felkészült, és csak egy szeletét ismeri a problematikának. Harari azt sugallja, hogy erre talán az emberiség sosem lesz képes, mivel – ahogy erre a homár példája is rávilágított – a világot csakis emberként szemlélhetjük, ez faji sajátosság.