Olyan lázadás volt Amerikában, ami mindenki életét meg fogja változtatni
Így vagy úgy, de sikerült újra olyan helyzetbe hozni magunkat, hogy alkalmazkodnunk kell. Varga Mátyás Zsolt írása.
Kevés aktuálisabb problémát találhatunk a társadalomtudományok területén, mint a mesterséges intelligencia témaköre. A kortárs izraeli történész Yuval Noah Harari és a svéd-amerikai származású fizikus, Max Tegmark igen részletesen és mélyrehatóan járja körül a témát a Future of Life Institute podcastjében: a mesterséges intelligencia alkalmazásának technológiai, bioetikai és ideológiai vetületeiről kaphatunk képet, közérthető formában.
Harari és Tegmark már a podcast legelején a „mély vízbe” ugranak, amikor arról folyik a diskurzus, hogy vajon az emberiség egyáltalán milyen ismereteket adhat át a mesterséges intelligenciának, annak betanítása során. Az emberiség ugyanis – mutat rá Harari – csakis az emberhez kötődő tapasztalatokkal szolgálhat, s ez a lét megtapasztalásának korántsem az egyetlen módja.
Mindez különös módon a gasztronómián keresztül érzékeltethető leginkább. Mindaddig ugyanis, amíg egy kutatás arra az eredményre nem jutott, hogy például a homár élve megfőzése az állatnak tényleges kínokat okoz, a konyhák számára magától értetődő volt, hogy menün tartsa az ételt. A kutatást megelőzően a gasztronómiai szakértők szerint a homár gond nélkül megfőzhető volt élve is, mivel mindenki úgy gondolta, hogy a homár szervezete alkalmatlan a kínok átélésére. A paradigmaváltást jól jelzi, hogy Svájc például már nem engedi a homár élve megfőzését.
De hogy jön ide a mesterséges intelligencia? Az MI-vel kapcsolatban az emberiség nagy elvárása, hogy hús-vér embereket helyettesít például az elemzések, vagy ami még súlyosabb, a döntéshozatal során, csakhogy
az emberi döntéshozatal nem pusztán az intelligencia terméke;
valahányszor meghozunk egy döntést, nemcsak az intelligenciánk, hanem az érzelmi világunk is dolgozik. Érzelmet pedig – legalábbis egyelőre – nem igazán tudunk megtanítani azoknak a gépeknek, amelyek a matematikai számítások elvén működnek. Valahányszor tehát, ha a mesterséges intelligenciától döntést várunk, akkor azt rideg matematikai számítások alapján hozza majd. Csakhogy hogy is várhatnánk azt a mesterséges intelligenciától, hogy a természetre közvetlen hatást kifejtő döntéseit akár érzelmek alapján is meghozza, amikor maga az ember sem ismeri az olyan élőlények érzelmi világát, mint akár a homár? – veti fel a kérdést Tegmark.
Harari szkeptikus e tekintetben. Nem kizárható ugyanis, hogy az emberiség, eljövendő kutatásai során sikeresen tárja fel majd az érzelmi világ biokémiai vetületeit, azonban erre a tudomány még nem eléggé felkészült, és csak egy szeletét ismeri a problematikának. Harari azt sugallja, hogy erre talán az emberiség sosem lesz képes, mivel – ahogy erre a homár példája is rávilágított – a világot csakis emberként szemlélhetjük, ez faji sajátosság.
Tegmark – elfogadva az emberiség eredendően beszűkült lehetőségeit e körben – ezért nem is a mesterséges intelligenciában látja a megoldást, hanem szerinte sokkal inkább az emberiségnek (és csakis a hús-vér embereknek) az a feladata, hogy rövid földi életét és vagyonát annak szentelje, hogy a jövőt élhetővé tegye az élővilág számára. Ennek jegyében indította útjára az Effective Altruism (Hatékony Altruizmus) elnevezésű projektjét, ami csak részben működik a filantrópia jegyében, mindemellett célkitűzései között az állatkínzás és annak megfékezése azonosítható, hogy az általunk ismert élővilág még véletlenül se essen a technológiai fejlődés áldozatául.
A technológiai fejlődés természetesen Tegmark szerint sem szükségszerűen rossz, a mértéktartás ugyanakkor nem hangsúlyozható eléggé. Tegmark példaként a biológia fegyverkezést hozza fel: a 20. század során a biológia talán a technológiánál is nagyobb fejlődésen ment keresztül, s ez ott csúcsosodott ki, hogy a biológiai kutatások eredményei ma már könnyűszerrel használhatók fel fegyverkezésre is. Csakhogy a kor biológusai kellő mértéktartással arra figyelmeztették az állami vezetőket, hogy a biológiai fegyverkezés beláthatatlan veszélyeket rejt az általunk ismert élővilág számára, így a politikusok és a hadügyi szakértők jobb belátásra térve döntést hoztak arról, hogy a biológiai fegyverek használata még totális háború esetén is tilos.
A 20. század tanulságairól történészként Harari is megemlékezik. Ahogy arról több könyvében is írt, az embereknek szükségük van a grandiózus narratívákra. A liberalizmus, annak felvilágosodásbeli gyökereivel a 20. század legsikeresebb narratívájának tekinthető, ugyanakkor két évtizeddel hátunk mögött már bizonyosan látszik, hogy ez a történet a 21. századra kifulladt. Ez a kortünet az embereket nosztalgiára sarkallja, ugyanakkor azok a történetek, amelyek hajdan sikeresek voltak, és amelyek pillanatnyilag kielégítették az emberiség igényeit, ma vagy vállalhatatlanok, vagy pedig eredeti formájukban megismételhetetlenek. Éppen ezért
a világnak új történetre van szüksége, mert emberi mivoltunk egyre nagyobb veszélyben van.
Tegmark azon felvetésére, hogy legalább ki tudjuk-e ma jelölni a következő narratíva irányvonalait, arra Harari egyértelmű nemleges választ ad amiatt, mert az igazán sikeres történeteket, amelyekkel az emberek organikus módon azonosultak, az emberi és társadalmi fejlődés és a szükségszerűség termelte ki. A történész azonban leszögezi:
a technológiai fejlődést racionalizálni kell, mert ha nem tartjuk kordában, azzal emberi mivoltunk is veszélybe kerülhet.
A technológiai fejlődés ugyanis ma ott tart, hogy az emberi szervezet egyre mélyebben válik „meghekkelhetővé”, gondoljunk csak akár a génszerkesztésre, vagy a pszichés működésünket célzó marketingstratégiákra. Agyunk ma folyamatos túlterhelés alatt áll, és könnyen a pszichográfián alapuló reklámok, vagy akár az álhírek áldozatává válhatunk. Ez azonban nemcsak emberi mivoltunk kiteljesedésében korlátoz bennünket, hanem a társas kapcsolatainkban is. Gondoljunk csak bele: a társadalmi problémákról hogy is lehetne értelmes eszmecserét folytatni, ha a személyre szabott tartalomszolgáltatás eredményeképpen véleménybuborékban élünk, és egyre szélsőségesebb, s végül megmásíthatatlan véleményt alkotunk egy-egy problémáról.
Harari szerint a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségek leginkább ezen a területen szolgálnák az emberiség javát. Ha ugyanis az MI nem „felülről”, a döntéshozatal szintjéről (legyen az politikai, marketing vagy egyéb célzatú) érkezik a társadalomba, hanem épp fordítva, az egyént segíti a döntéshozatalban azzal, hogy fellebbenti előttünk a véleménybuborék fátylát, azzal máris értéket teremt. Ahhoz azonban, hogy a biológiához hasonlóan a mesterséges intelligencia is az emberiség érdekét szolgálja, mindenekelőtt rövidtávon kell megtalálni az arany középutat. Ahogy arra Harari rámutat: a primitív MI (ami már jelenleg is működik a társadalom különböző szektoraiban) sokkal veszélyesebb ránk nézve, mint az azt követő, magasabb evolúciós szinten álló “szuperintelligencia” – ha azt helytelenül alapozzuk meg, az beláthatatlan kulturális és egzisztenciális válságba taszíthatja az emberiséget.
A probléma ugyanis vallási dimenzióban is azonosítható:
a történelem során az emberi léten túlmutató intelligenciát kultúránként eltérő istenkép testesítette meg.
A megszemélyesített isten mindig a “jóra” való törekvés zsinórmértéke volt, ami kézzel fogható kulturális eredményekkel is szolgált az évezredek során. Csakhogy ma nem feltételezünk mást a mesterséges intelligenciáról sem, és ez szintén méregfoga a problémakörnek: alappal tarthatunk attól, hogy a jövőben az ember feletti szuperintelligencia – a matematikailag kalkulálhatatlan erkölcsről és a morálról való alapvető ismeretek hiányában – legfeljebb is csak egy kísérlet lehet arra, hogy általános társadalmi rendezőelv legyen. Hogy a kísérlet milyen irányt vesz, abban az emberiségnek megfoghatatlanul nagy felelőssége van.
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.