A közösségi oldalra 5 milliárd dolláros büntetést szabott ki a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság.
Történetének eddigi legnagyobb bírságát – 5 milliárd dollárt – átszámítva nagyjából több mint 1400 milliárd forint büntetést szabott ki a Facebookra a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Comission, FTC) – olvasható a bizottság hivatalos oldalán. Az FTC egyúttal kötelezte a közösségi oldalt, hogy változtassa meg a belső cégstruktúráját, hogy a felhasználók személyes adataival kapcsolatos döntésekben elszámoltatható legyen.
A bírság indoklása szerint a Facebook nem tartotta be a Kereskedelmi Bizottság 2012-es határozatát, és megtévesztette a felhasználóit, akik azt hihették, hogy ők döntenek a személyes adataik felhasználhatóságáról. A bizottsági vizsgálatot a Cambridge Analytica-botrány váltotta ki, amelyben a politikai elemzőcég 87 millió felhasználó adataihoz fért hozzá, és a vállalat megrendelői ezen adatok alapján dolgoztak ki politikai kampányokat.
A büntetéssel az FTC azt szeretné elérni, hogy megváltozzon a Facebook adatkezelési kultúrája, és csökkenjen a hasonló adatkezelési botrányok veszélye. Bár a Kereskedelmi Bizottság történetének ez eddigi legnagyobb kiszabott büntetése, a Facebooknak nagyjából egyhavi profitja ez az összeg.
Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója közölte, hogy a személyes adatokkal kapcsolatos kérdések kezeléséhez ugyanolyan adatkezelési bizottságot állítanak fel, mint amilyen bizottság a pénzügyeiket felügyeli, és vezérigazgató-helyettesi szinten neveznek ki egy adatkezelésért felelős igazgatót.
A megállapodás értelmében a Facebook vezetőinek negyedévente kell találkozniuk a független adatvédelmi szakemberekkel, akik folyamatosan monitorozzák az oldal működését. Eközben az FTC egy új szabályt bevezetését is elérte, amely értelmében Mark Zuckerberg – mint a cég irányítója – egyedül nem mondhatja fel velük a kapcsolatot.
Emellett az egész cégcsoportnak – tehát az Instagramnak és a WhatsAppnak is – új jelentési kötelezettséget írt elő az amerikai hatóság. Ennek értelmében ha egy olyan adatszivágás történik, amely 500 felhasználónál több embert érint, 30 napon belül jelenteniük kell azt.