Ezen egyezmények alapján utóbb indult beruházásvédelmi perek pedig több szempontból is fájdalmas tapasztalatot jelentettek a közép-európai országok számára. Nem csak, sőt nem is elsősorban a dollármilliókban mért kártérítések miatt. Egyfelől a velük szemben folyó eljárások jelentős részében piacosított közszolgáltatásokat érintő állami szabályozásokat vizsgáltak felül. Ennek során pedig a beruházásvédelmi fórumok nem igazán voltak tekintettel arra, hogy ezek az országok „átmeneti gazdaságok”, amelyekben a lakosság jóval kiszolgáltatottabb, így éppen a közszolgáltatások terén őket védő szabályok és közintézkedések szerepe kiemelten fontos állami politika. Másfelől pedig ezekben az országokban – szemben az érett demokráciákkal – nincsen kikristályosodott társadalmi konszenzus a köz-, és magántulajdon helyes arányáról és egyensúlyáról. Ennek ellenére a beruházásvédelmi eljárások több mint fele privatizációs eljárásokkal függ össze, amelyek közül több esetben kormányzati privatizációs döntéseket bíráltak fölül. A beruházásvédelmi fórumok így szabadpiaci dogmák közé szorítva korlátozták a közép-európai országok átmeneti gazdaságainak független és önálló alakítását.
Közép-Európa helyzete ugyanakkor nem csak azért sajátos, mert nem kifejezetten rájuk szabott, és sok esetben fájdalmas, piacszabályozási autonómiájukat erodáló egyezmények vezették be őket a modernkori világgazdaságba. Helyzetüket tovább bonyolítja, hogy az Európai Unió keleti irányú bővítéseinek eredményeként a 2000-es évek elején az európai integráció tagjaivá váltak. Ennek következtében közel 200 kétoldalú beruházásvédelmi egyezmény az Európai Unión (EU) belülivé vált, de továbbra is szinte kizárólagosan a keleti irányú tőkeáramlást védi a nyugati beruházó vállalatoknak biztosított nemzetközi többletjogosítványokon keresztül – ugyanakkor immáron az EU tagországai között. Magyarországnak például jelenleg kicsit több, mint 50 beruházásvédelmi egyezménye van hatályban, amelynek szinte fele egy másik EU tagállammal köttetett. Ennél is beszédesebb – és egyúttal aggasztó – adat, hogy összesen 174 olyan beruházásvédelmi per indult EU tagállam (többségében közép-európai ország) ellen, amelyet egy másik EU tagállamban székhellyel rendelkező beruházó kezdeményezett. Vagyis az EU-n belüli beruházásvédelmi perek a világszerte indított ilyen eljárások ötödét teszik ki. Magyarországgal szemben eddig összesen 16 beruházásvédelmi eljárást indítottak, amelyek túlnyomó többségét – összesen 14 eljárást – uniós beruházó kezdeményezte.
Mindez pedig azért aggasztó, mert ez a jelenség az európai integráció egyik alapvető értelmét és célját, az egységes belső piac működését ássa alá. Ennek megfelelően az Európai Bizottság – amely a ’90-es években a közép-európai átmeneti gazdaságok önállósága iránt kevés érzékenységet tanúsítva, még teljes mellszéleséggel támogatta a beruházásvédelmi egyezmények európai elterjesztését – 2006 óta kongatja a vészharangot. A tagállamok irányában és beruházásvédelmi fórumok előtt egyaránt kifejtett álláspontját két fő érvcsoportra alapítja: egyfelől a tőkemozgás és a letelepedés szabadságát biztosító EU-n belül a beruházásvédelmi egyezmények nemcsak funkciótlanok, hanem kifejezetten piactorzító hatásúak, ugyanis a bennük biztosított tekintélyes többletjogosítványok sértik az egyenlő elbánás elvét és az egyenlő versenyfeltételeket. Valódi gazdasági integráció pedig nem létezhet abban a térségben, ahol egy orwelli kettős mérce érvényesül, és a vállalkozások bizonyos köre bilaterális alapokon többletjogosítványokat élvez. Másfelől pedig a Bizottság álláspotja szerint a beruházásvédelmi egyezményekben felállított „privát” választottbíróságok nem részei a tagállami igazságszolgáltatásnak, és mivel így nem jogosultak (és kötelesek) párbeszédet folytatni az EU Bírósággal, végső soron veszélyeztetik az európai jog önállóságát, helyes és egységes értelmezését. Az elmúlt év tavaszán meghozott úttörő jelentőségű Achmea döntésében az EU Bíróság ez utóbbi érveléssel egyetértve mondta ki, hogy a beruházásvédelmi választottbíróságok működése nem összeegyeztethető az európai joggal.
Ezen új fejlemények eredményeként az uniós tagországok jelenleg keresik annak lehetőségét, hogyan szüntethetők meg az EU-n belüli beruházásvédelmi egyezmények. Bizonyos országok, így Olaszország, Románia, Írország, Lettország és a Cseh Köztársaság megkezdték ezen egyezmények egyoldalú felmondását, míg Dánia és Lengyelország kifejezte szándékát eziránt. Más (leginkább tőkeexportáló) országok, így például Németország, Franciaország és Hollandia még 2016-ban egy olyan multilaterális egyezményre tettek javaslatot, amely felváltaná a jelenlegi egyezményeket. Ugyanakkor az EU Bizottság és az EU Bíróság elmúlt évben közreadott azon álláspontjainak tükrében, miszerint az EU jog önmagában kellő védelmet biztosít az unión belüli beruházóknak, egyre valószínűtlenebb egy alternatív javaslat sikere.
Az ünnepi időszak előtt elfogadott miniszerelnöki határozat az EU-n belüli beruházásvédelmi kapcsolatrendszer végjátékát jelzi előre, amelyet várhatóan hasonló felhatalmazások követnek Európa-szerte. Ez pedig nemcsak egy kettős mérce felszámolása, hanem az önálóbb piacszabályozási képesség visszanyerése miatt is jó Újévi hír.
A szerző Sándor Lénárd, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Amerika Tanulmányok Kutató Központjának kutatója.