Belz írásának összetettsége abból is fakad, hogy két 20. századi gondolkodó, Willmoore Kendall és Eric Voegelin (németesen: Vögelin) műveit elemezve fejti ki álláspontját. Belz szerint az Egyesült Államok politikai önképének eredetileg nem volt része az egyenlőség eszméje, hanem sokkal inkább az individuális szabadságjogok összegségéből fakadó közjó jegyében fogant az USA politikai rendszere. Ezen változtatott a 19. század közepi polgárháború, melynek során Lincoln politikai okokból az egyenlőség eszméjét is az eredendő amerikai értékek közé emelte. Belz értelmezésében Lincoln részéről ez nemcsak egy új hagyomány megteremtését jelentette, de sikeresen, máig hatóan értelmezte át az USA múltját is.
Belz, Kendall és Voegelin
A szerző és a két általa hivatkozott politikai gondolkodó akár kortársaknak is tekinthetők, de messze nem egykorúak. Kendall és Voegelin főleg a 20. század első felében voltak aktívak, előbbi 1967-ben, utóbbi 1985-ben hunyt el. Belz ezzel szemben még ma is tevékeny, 1966-ban végzett a Washingtoni Egyetemen, azóta is rendszeresen publikál. Belz arra vállalkozott, hogy a két idősebb kortárs munkáit elemezve próbálja megérteni az Egyesült Államok politikai és közjogi rendszerének változásait. Munkahipotézise szerint – azt leegyszerűsítve – Voegelin gondolatai hatottak megtermékenyítőleg Kendallra. Előbbi a politikai közösségek önképével, önmaguk számára legyártott mítoszaival (is) foglalkozott, míg utóbbi Voegelin általános megállapításait vonatkoztatta az USA történelmére.
Belz Voegelin munkásságából a politikai közösségek szimbólumalkotási képességére vonatkozó elméletét emeli ki. Ennek lényege, hogy Voegelin szerint a politikai közösségeknek saját magukon túlmutató (transzcendens) morális alapjuk van, amelyeket saját eredettörténetükben szimbólumok formájában fejeznek ki. A német-amerikai gondolkodó szerint a nyugati hagyományban a politikai közösségek létrejöttének két legrégebbi szimbóluma az ószövetségből származik, ezek pedig az Úr néppel kötött szövetsége és az Úr a nép számára tett ígérete. Ezek a szimbólumok a politikai közösségnek saját transzcendes alapjaihoz kötött viszonyát fejezik ki, és valamilyen formában minden nyugati típusú közösségnél találunk hasonlókat. [Megj.: gondoljunk csak a „Mária országa” kifejezés szimbolikus erejére.]
Kendall szerint az Egyesült Államok is rendelkezik ilyen transzcendentalitásra utaló szimbólumokkal, és ezeket az Államok történetének jogi dokumentumaiban kell keresni. Kendall szerint nem elég a Függetlenségi Nyilatkozattal (United States Declaration of Independence, 1776) kezdeni a vizsgálódást, hiszen a brit kolóniák már korábban is adtak ki a telepesek közjogi státuszára vonatkozó dokumentumokat. Az első ilyen például a Mayflower Megállapodás (Mayflower Compact, 1620) volt, amely Kendall értelmezésében „egy olyan keresztény társadalmat hozott létre, amely alapítása tanújául Istent választotta. De nem ez az egyetlen dokumentum, amely hasonló szellemben íródott. Kendall ide sorolja még a Connecticuti Alapvető Rendelkezéseket (The Fundamental Orders of Connecticut, 1639), illetve a Massachusettsi Szabadságok Korpuszát (Massachusetts Body of Liberties, 1641). Kendall szerint az ezekben a jogi dokumentumokban megfogalmazott alapelvek egyben szimbólumok is, melyek az amerikai nép transzcendens alapjait jelképezik. Ezek közös jellemzője, hogy – Belz értelmezésében – a keresztény tanítás olyan olvasata, amelyben hangsúlyos az Istentől kapott személyes szabadság, amely előfeltétele a közjó kialakulásának, de nem része az egyenlőség eszméje.