és arra jutni, hogy ha a kontinensen a liberalizmus és a demokrácia diadalmaskodott, akkor „az európai életmód egyre vonzóbbá válik”, és már országok is átveszik ezt a modellt.
Francis Fukuyama úgy állította be a Nyugat hidegháborús győzelmét, mint egy „kedvező ítéletet, amelyet a történelem maga hozott”. (35.). Krasztev szerint viszont „elég egy futó pillantást vetni Kínára, Indiára vagy Oroszországra, nem beszélve a muszlim világ roppant térségéről, és világossá válik, hogy mind az etnikai nacionalizmus, mind a vallás továbbra is a globális politika lényeges hajtóereje marad”. (21.).
Ráadásul az EU-t eközben „a meritokrácia válsága” jellemzi.
jellemzi.„Mi az oka, hogy olyan polgárok, akik keményen dolgoznak azért, hogy gyermekeiket a világ legjobb egyetemeire küldjék, nem hajlandók megbízni az ugyanezen egyetemekről kikerült szakemberekben?” A szerző szerint „kulcskérdés, hogy létezhetnek-e olyan elitek, amelyekben hazájukban és külföldön” is megbíznak. (124.).
A szerző provokatív meglátása, hogy Magyarország és Lengyelország már akkor sem térne vissza a Nyugat kritikátlan majmolásához, ha a mostani kormányok megbuknának. „A közép-európai populisták hasznosítják ugyan a kelet-nyugati megosztottságot, de nem ők találták fel azt”. (9.)