A kelet-ázsiai térség a fokozódó feszültségek terepe, ahol a nagyhatalmak araszolnak Thuküdidész csapdájába. Kína, Japán, az Egyesült Államok és a Kelet számos másik kisebb-nagyobb hatalma folytat játszmát a stratégiailag rendkívül fontos tengerek uralásáért.
2020. szeptember 09. 22:41
p
0
0
0
Mentés
Baranyi Tamás írása a Mandiner hetilapban.
Ázsia országainak határait nemcsak a szövevényes etnikai és történeti háttér teszi bizonytalanná, hanem az is, hogy a helyi határok hagyományosan soha nem voltak jól definiálva, a birodalmak szélei pedig nem vonalakban, hanem határvidékekben, átmenetekben értek véget. A szuverenitás nyugati koncepciójának ázsiai elterjedésével azonban sürgőssé vált a vitatott területek birtokbavétele.
Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:
Orbán győzelme, ukrán hadikölcsön, felbomló EU – itt az évadzáró Mesterterv
A japán gyarmatbirodalom 1945 utáni felszámolása sem segített a tisztázásban: mire 1951-re megérett a helyzet a béke aláírására Japánnal, már győzött a kommunista oldal a kínai polgárháborúban, és javában zajlott a koreai háború. Ezért nem hívták meg a konferenciára a koreai államokat, illetve egy angol–amerikai „kompromisszum” eredményeképpen a Kínai Népköztársaság (KNK) és a Kínai Köztársaság (Tajvan) képviselőit sem. Emellett a Szovjetunió és a keleti blokk meghívott országai sem írták alá a szerződést. A japán közvélemény egyik része csalódottan vette tudomásul, hogy a San Franciscó-i béke „részleges” lesz, vagyis olyan, amelyet nem ír alá mindenki, akivel hadban álltak a harmincas évek óta. Bár negyvennyolc ország szignálta a békét, az amerikaiak lényegében különbékét kötöttek a szigetországgal. A békeszerződés felszólította Japánt a háborúban megszállt szigetek feletti szuverenitás feladására, ami Tajvan szigete mellett egy sor, napjainkban a Dél-kínai-tengeren vitatott sziget sorsát is érinti. A japán szuverenitás érvénytelenítése mellett ugyanis azt nem állapították meg, ki formálhat jogot a szigetekre.
„A Dél-kínai-tengeren halad át a globális tengeri kereskedelem mintegy harmada”
A Földközi-tengernél is nagyobb kiterjedésű Dél-kínai-tengeren halad át a globális tengeri kereskedelem mintegy harmada. A gazdag halászati lehetőségek, a tengerfenéken sejtett szénhidrogén-lelőhelyek és a stratégiai elhelyezkedés is fontossá teszi a tengert a régió országai számára. Kína 1947-ben jelentette be igényét a Dél-kínai-tenger területének kilencven százalékára az azóta híressé vált kilencvonásos térkép publikálásával. A Hajnantól kiindulva U alakban felrajzolt vonások gyakorlatilag „kínai beltengerré” változtatnák a Dél-kínai-tengert. A legdélebbi vonás több mint kétezer kilométerre van a kínai partoktól, más országok jóval közelebb helyezkednek el a követelt területekhez. Vietnám, a Fülöp-szigetek, Malajzia, sőt Tajvan is igényt tart e területek egy részére. Utóbbi állam esete különleges, hiszen az eredeti, 1947-es térképet is a Kuomintang nemzeti Kínája adta ki, aztán átvette a kommunista Kína is. Mindez azt eredményezi, hogy Tajvan és Kína igényei lényegében fedik egymást, így Peking és Tajpej a nemzetközi fórumokon a történeti érvelésben egymást támogatja.
Kína elméleti igényei nem sok nemzetközi fejfájást okoztak, amíg a haditengerészeti fejlesztések és a szigetépítési politika lendületet nem kapott a 2010-es évek közepén. Jelenleg három ponton áll fenn jelentős nemzetközi konfliktus: Peking a Paracel-szigetek felett Vietnámmal, a Scarborough-zátony ügyében a Fülöp-szigetekkel, a tenger közepén elterülő Spratly-szigetek kapcsán pedig szinte mindenkivel vitában áll. Ez utóbbiak a kínai szigetépítési program fő helyszínei: a lakatlan szigeteken 2016-ig 13 négyzet-kilométernyi területet töltöttek fel és vettek vissza a tengertől. Mesterséges szigeteken katonai létesítményeket emeltek, repülőgép- és helikopter-leszállópályát építettek, lokátorállomást hoztak létre, sőt mély vízi kikötőt is, egyszóval militarizálták a térséget. 2015-ben a tiltakozások nyomására leállították a feltöltési programot a Spratly-szigeteken, de a katonai létesítmények bővítése nem állt le. Hasonló feltöltésre és militarizálásra került sor a Vietnám partjaihoz és Hajnan szigethez közel fekvő Paracel-szigeteken is.
A kínai kormány arra is tesz erőfeszítéseket, hogy természetes élettel töltse meg a mesterséges szigetet: turisztikai járatok kötik össze Hajnannal, kínai párok esküvőt kötnek rajta. A harmadik eset, a Scarborough-zátony a tenger keleti felén, Manilától alig több mint 300 kilométerre található. A korábban Manila által felügyelt területet 2012-ben vette birtokba a Kínai Népköztársaság, a Barack Obama vezette amerikai kormányzat pedig csak szóban tiltakozott szövetségese szuverenitásának megsértése miatt. Ennek is szerepe lehetett Rodrigo Duterte Fülöp-szigeteki elnök részleges Kína felé fordulásában. Azóta a kínaiak megszerezték Manila beleegyezését az erőforrások kiaknázásához a zátonyon, a két ország pedig több mint kétmilliárd dollár értékű infrastrukturális fejlesztésekről kötött megegyezést. Itt nem fognak katonai létesítményeket telepíteni, mert túl közel helyezkednének el Manilához.
Kína első repülőgép-hordozója, a Lianoning érkezik Hongkongba. Fotó: REUTERS / BOBBY YIP
A Fülöp-szigetek azonban még 2013-ban a hágai Állandó Választottbírósághoz fordult. Kína már akkor jelezte, hogy nem fogja elfogadni a bíróság döntését. A határozat 2016 júliusában született meg, ennek értelmében az érintett dél-kínai-tengeri szigetek valójában nem szigetek, hanem sziklák, hiszen a sziget a meghatározás szerint természetes és lakott. A KNK álláspontja, hogy a szigetek lakottak, a választottbíróság értelmezése szerint azonban – mivel az életet csak külső támogatással lehet fenntartani – nem azok. Ennek az a jelentősége, hogy csak szigetre vonatkozik a szabály, amely kétszáz kilométeres körben exkluzív gazdasági zónát jelöl ki a partszakaszt birtokló ország számára. A legtöbb állam elfogadta az ítéletet, Kína azonban nem. A helyzetet bonyolítja, hogy a választottbíróság jogosultságát meg lehet kérdőjelezni – és sok állam meg is teszi.
Egyre távolodik egymástól az Egyesült Államok és az Európai Unió. Előbbi ráadásul egy merőben új kontinens képzel el, ahol egyes országokkal működne csak szorosabban együtt.
Január végén világszerte mozikba kerül a Melania című film, amely az Egyesült Államok first ladyjének életét mutatja be a beiktatást megelőző húsz napban.