Molnár „NoÁr” Áron megint segélykiáltást fogalmazott meg, most a felvételizőket félti (VIDEÓ)
Úgy tűnik, nem féltette sokáig mentális egészségét a rapper-aktivista-színész.
Volt olyan tanár, aki nehezen fogadta el azt a fura helyzetet, hogy a hallgatók „diktálnak”, de végül konstruktív vita alakult ki. Interjú.
„Most pedig kísérleti tanköztársaságot alakítottak. Hogyan képzeljük ezt el?
Már az egyetemfoglalás előtt nagyon komoly bázisdemokrácia alapú döntéshozás alakult ki. A hallgatói fórumokon az egyetem 350 diákjából minimum 50-en, de volt már, hogy 100-an, sőt, 250-en is részt vettek. Ez lehetővé teszi, hogy az ellenvélemények is megjelenjenek a döntésekben. Két egymás melletti álláspont volt, ezek metszetét szerettük volna megtalálni. A hallgatók egyik csoportja fontosnak tartotta, hogy az oktatás folytatódjon: az mindegy, hogy milyen módon, de nem akartak bizonytalanságot ebben. Voltak, akik azt mondták, hogy itt a blokád, az egyetemfoglalás, a céljainkat még nem értük el, és ez mindenek felett álló dolog.
Akár a tanulás felett is?
Azt senki nem mondta, hogy a tanulás nem fontos, csak a prioritások különböztek. Ennek metszete lett a tanköztársaság, ahol mindenki egyenlő. Próbáljuk ezeken a fórumokon a tanárokat és a diákokat egy szintre hozni. Összeraktunk egy olyan struktúrát, amelyben vannak zárt órák, amelyeket – ahogy eddig is - a tanárok megtartanak az osztályuknak, van, amit bárkinek kinyitnak és van, amit elengedtek; utóbbi helyett projekt alapú közös munkára van lehetőség. Ezek eredménye lesz látható például a szeptember végi háromnapos fesztiválunkon.
Hogyan viszonyulnak a klasszikus hierarchia felbomlásához a tanárok?
Az egyetemfoglalás első hetében kialakítottunk egy közös szabályrendszert. Az első hét végén szavaztunk arról, hogy beengedjük-e a fórumhelyzetbe a tanárokat is. Ennek feltétele az volt, hogy a fórumszabályokat nekik is tudomásul kell venniük és magukra is érvényesnek kell tekinteniük.
Volt olyan tanár, aki nem fogadta el a feltételeket?
Ilyenről nem tudok, olyanról igen, aki nehezen fogadta el azt a fura helyzetet, hogy a hallgatók »diktálnak«, de végül konstruktív vita alakult ki. A tanárok éleslátása és tapasztalata nagyon sokat segített egy-egy helyzetben, jó közös munka volt. Ennek nyomán alakult ki a hétfőn kezdődött kísérleti forma. Elindult a tanév, mert vannak órák, de nem indult el, mert nem a klasszikus rend szerint zajlanak.”