„Talán, ha működött volna zsinagóga, ha nem lett volna tilos a vallásgyakorlás, akkor valószínűleg belefolyunk a zsidó életbe, de így nem volt rá lehetőség. Apuéknak voltak zsidó barátaik, de ők is mind oroszok voltak, ezek a barátságok pedig kimerültek az időnkénti látogatásokban. Ezért is elinditottuk a barátnőimmel itt Budapesten a „Gyere velem zsinagógába” című projektet, amely pont olyanoknak szól mint amilyen én voltam.”
Nelli elmondása szerint a családban bizonyos szokásokat megtartottak, de nem jártak közösségbe, ami nélkül nem lehet megélni a zsidóságot. A zsidó szokások részleges megtartása Nelli édesanyjához kötődik, ő volt leginkább tisztában azzal, hogy mikor vannak a zsidó ünnepek. Jom kippur ünnepén egész nap böjtölt, pészachkor nem evett kenyeret, legalább részben igyekezett betartani valamit a régiek szokásaiból. Nelli édesanyja úgy nőtt fel, hogy a szülei maguknak sütötték a pászkát: a kommunizmus keményebb időszakaiban zárt ajtó és ablak mellett, az éj leple alatt lehetett csak sütni, mert ezt nem tudhatta meg senki. Ez az '50-60-as években volt, amikor szigorúan vették a vallás tiltását, akkor börtönbe lehetett ilyesmiért kerülni.
Amikorra Nelli született, már lebontották a Beregszász főterén álló nagy zsinagógát, csak az alapjai maradtak meg, arra pedig felhúztak egy szörnyűséges szocreál épületet. A városban csak egy kis imaház működött, ma is ez szolgálja a maréknyi zsidó hívet. Néhány éve szépen felújíttatták a Beregszászról elszármazott zsidók és a magyar kormány segítségével,
az ukrán kormány számára ez a zsidó közösség szinte láthatatlan.
„Amikor az első Kárpátaljai Zsidó Napokra eljöttünk fellépni, nekem egy hatalmas élmény volt, több szempontból is hazatértem: nagy örömöt okozott, hogy a beregszászi imaházban léphetek fel. Azonban az öröm mellett mindig eszembe jut az is, mekkora veszteség, hogy a beregszászi imaházba nem úgy megyek, mint a második otthonomba, pedig azzá kellett volna válnia, de sajnos erre nem volt lehetőség. A férjemmel azt szeretnénk, hogy a gyerekeinknek a zsinagóga legyen a második otthonuk. Hátborzongató a tudat, hogy ebben az imaházban évtizedek óta nem csendült fel ének, se vallásos, se világi.” Amikor a „jiddise máme” felhangzott, a férfiak zöme sírni kezdett.
„Mi egy picit kilógtunk a sorból a beregszászi zsidók között, mivel mi nem tudtunk magyarul, a beregszászi zsidók magyarok, mi meg oroszok voltunk, nekem orosz az anyanyelvem, bár meg tudok szólalni ukránul is.” Nagyon sok magyar gyerek sem ukránul, sem oroszul nem beszélt, ma is a legtöbb gyerek úgy kerül iskolába, hogy nem tud ukránul. Az államnyelv kérdése mindig érzékeny téma volt Ukrajnában, Teszter Nelli elmondása szerint történt olyan, hogy a szakközépiskolában pénteken még oroszul tanulták a Csendes Dont, hétfőn pedig már ukránul kellett belőle felelni.