Helyett
Ha Madridban jár a magyar utazó, már csak természetes, hogy a látnivalók feltérképezésekor felkelti kíváncsiságát a Thyssen-Bornemisza Múzeum. Sejthető, hogy van itt valamilyen magyar kapcsolódás, és nem is akármilyen kapcsolódás ez.
A 28 éve koraszülöttmentéssel foglalkozó Peter Cerny Alapítványi Mentőszolgálatnak (PCAM) a sofőrhiány miatt jelenleg tíz helyett csak hat főállású sofőrje van, éjszaka pedig már csak egyetlen egység vethető be – írja a Világgazdaság.
A sofőrhiány az utóbbi negyedévben vált kritikussá – mondta a Világgazdaságnak Somogyvári Zsolt, a PCAM szakmai vezetője. A gépkocsivezető-hiány veszélye részben az egészségügyi béremelés indirekt hatásaként, részben a szűkülő források miatt alakult ki. Most azonnal három-négy sofőrre lenne szükségük – tette hozzá a szakmai vezető.
A neonatológiai mentőgépkocsi-vezetők alapbére bruttó 170-190 ezer forint, ezért a fizetésért a gépkocsivezetőknek alapszinten a nővéri munkában is kiegészítő szerepet kell vállalniuk – mondta Somogyvári Zsolt. A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény szerint a nem állami szférában dolgozó PCAM-gépkocsivezetők nem részesülhettek béremelésben. A helyzetet tovább nehezítette, hogy a szakasszisztensek, orvosok bértöbbletkényszere miatt a szolgálat rendjét és a kivonuló egységek számát is – a forráshiány miatt – időszakosan át kellett szervezni, ami a 24 órás készenlétek számát csökkentette, viszont a nappali szolgálatok számát növelte. A havi munkaidő ledolgozása több nappali szolgálatot eredményezett, ellehetetlenítve a dolgozók másodállás-vállalási képességét, és így megélhetési lehetőségeit is. Ketten az elmúlt hónapokban emiatt mondtak fel – tette hozzá. A koraszülöttmentés szolgálatában jelenleg egy, a hét minden napján, éjjel-nappal működő orvosos rohamkocsi és egy nappali, 12 órás orvos nélküli neonatológiai egység (ONNE), plusz további 2 darab nappali, 8 órás ONNE-kocsi áll rendelkezésre.
A főorvos elmondása szerint a forráshiány miatt folyamatosan szakmai kompromisszumokat kell kötniük. A béremelés központi kompenzációjának elmaradása miatt januárban vissza kellett térniük a húsz éven keresztül alkalmazott egyautós rendszerre, ahol éjszaka már újra csak egy autó vethető be. A közel 28 éves működés során csak öt év volt, amikor két nővért és egy gépkocsivezetőt tudtak kiküldeni, holott amerikai és saját tapasztalatok alapján is ez lenne a legideálisabb.
Probléma az is, hogy bár a koraszülöttmentők teljesítménye az eredetihez képest tavaly is 140 százalék körül volt, de négy éve nem változott a normatív állami támogatás összege. A PCAM működése évente 210-220 millió forintba kerül. Ennek háromnegyedét fedezi az állami támogatás, ami 165 millió forint évente. Ezt az összeget 2014-ben közel 3 millió, 2015-ben 14 millió forinttal egészítette ki az Országos Mentőszolgálat. Az elmúlt évben ilyen központi segély nem érkezett, ami a béremelési kompenzáció elmaradásával együttesen nehezen kezelhető – emelte ki.