Megtalálta Magyar Péter az egyetlen nyitva lévő bezárt bárt, ahol valaki ott felejtett egy teli poharat, ráadásul még dél előtt
Mi lesz a következő?
Az online szolgáltatások regisztrálásáról és annak felhasználásról sokkal egyszerűbb és érthetőbb tájékoztatást kellene adniuk az érintett tech vállalatoknak, míg a fiatalokat ezzel egyidejűleg szükséges lenne e témában tanítani és felkészíteni. A család.hu cikke.
Volt már olyan, aki el is olvasta, milyen feltételeket fogad el, amikor regisztrál egy közösségi platformra? Pedig érdekes dolgok rejlenek a szövegben, már ha értjük miről is szól - írja cikkében a csalad.hu.
No persze itt most nem a klasszikus szövegértésre kell gondolni. A megfogalmazás abszolút jogi, szakmai, egy sokat látott felnőttet is megizzaszthat a zsargon, hát még egy fiatalat. Márpedig ők is „aláírják”, legalábbis ha használni szeretnék a szolgáltatást.
Ezt a problémát vélte felfedezni Anglia gyermekügyi biztosa is, aki elolvastatta az Instagram mintegy tizenhét oldalas felhasználási feltételeit egy csoportnyi gyermekkel, akik nem igazán tudták értelmezni az ott írottakat.
Pedig érdekes dolgokra bukkanni, ha tüzetesebben vizsgáljuk a szöveget. Például tudta, hogy a szerződés alapján az Instagram a feltöltött képeket értékesítheti? Vagy például, hogy a felhasználó szokásai, érdeklődése és további adatai alapján célzott hirdetéseket jeleníthet meg? Mindezt ráadásul olyan fogalmazással, mely egy felnőttnek is okozhat pár fejvakarós pillanatot. Hát még egy 13 éves gyermeknek! Mert ugye ők is regisztrálhatnak már a feltételek szerint. A szakértők most azért dolgoznak, hogy a tech vállalatok érthetőbb tájékoztatást tegyenek közzé arról, hogy mégis mi az, amivel egyetértünk, mikor az elfogadom gombra kattintunk a profilunk aktiválásához.
A jelentés készítői szerint valahogy így hangozna ez korrekten: „Lehetséges, hogy tároljuk, illetve megosztjuk a személyes adatait az Instagrammal kapcsolatban álló cégeknek. Ezen adatok között szerepelhet a neve, telefonszáma, e-mail címe, az iskolája, hogy hol él, mit lájkolt, mit lájkolt ki, merre járt, kik a barátai, de az is, hogy milyen gyakran használja az Instagramot” – idézi a Daily Mail.
Ugye másképp cseng egy picit? Persze nem kell megrettenni, igazából nincs is miért. A feltételek adottak, ha használni szeretnénk, el kell fogadnunk, és pont. Természetesen ez nem is azt jelenti, hogy mindenkiről személyes dossziékat cipelnek át egyik irodaházból a másikra. A fenti adatok általában big data elemzéshez, hirdetés targetáláshoz szükségesek, mely esetekben harmadik fél sosem tudja meg konkrétan, hogy mi kik vagyunk, csak a fenti paraméterek alapján benne leszünk a halmazban, akinek a cég például hirdetni szeretne.
A másik nagyon fontos dolog az internetes zaklatás. Bár több tech cég is tett már lépéseket a bullying néven ismert jelenség ellen. A szakértők szerint ennél több kell. Jóval több. Fontos a fiatalok megfelelő tájékoztatása, és védelme.
Egy gyermekekkel foglalkozó alapítvány ügyvezetője szerint a jelentés is bizonyítja, hogy a fiatalok nagy része nincs felkészülve az online életre, mikor regisztrál a szolgáltatások valamelyikére. A legfontosabb tehát a tanítás, felkészítés. Ha ez most még nem is történik meg a nagyvállalatok részéről, otthon mindenképp érdemes beszélni arról, hogy miként használjuk jól, tudatosan az internetet - zárja sorait a csalad.hu.