Óvatosabb lesz idén a karácsonyi őrület

2022. december 22. 17:00

A járvány alatt látott 30-40 százalékos forgalomnövekedéstől idén el kell búcsúzniuk a webáruházaknak. A 2022-es évre 10 százalék körüli, az inflációnál kisebb bevételnövekményre lehet számítani; nő ugyan a karácsonyra szánt összeg, több, nagyobb ajándékra nem futja belőle.

2022. december 22. 17:00
null

Halaska Gábor, Kovács Dániel írása a Mandiner hetilapban.

Akármennyire várjuk is  a karácsonyt, az idei kereskedelmi szezon más lesz, mint akár a tavalyi, akár a 2020-as, a járvány jegyében telt karácsonyi készülődés. A véget nem érő black friday akciók sajátos magyar verziója persze egész novemberben velünk van. Az Egyesült Államokban, a fekete péntek szülőhazájában jellemzően egyetlen pénteki napra koncentrálódnak a jelentős, 30-50 vagy akár 70 százalékos akciók, nálunk pedig a karácsonyi készülődés részeként a novemberi időszakban pörögnek fel, és mérsékeltebb árcsökkenést hoznak. Az engedmények ugyan meghaladják a mindennapi akciók 10-20 százalékos mértékét, a féláras, harmadáras, tömegjelenetekkel tarkított pénteki őrületek errefelé nem jellemzők. Hasonlóképp az e-kereskedelemben is jóval szolidabb, 20-40 százalékos engedményekre és véget nem érő fekete pénteki, akciós szombati marketinghisztériára számíthatunk novemberben. 

Visszafogott költés

A legfrissebb trendeket megvizsgálva láthatjuk, hogy bizony az infláció, főleg az élelmiszerek és a rezsi jelentős drágulása miatt az emberek többsége határozottan visszafogja karácsonyi költéseit. Természetesen a kereskedelem egésze nem néhány pulóver, zokni vagy bonbon vásárlása miatt zár erős hónapot novemberben, hanem mert számos család előszeretettel időzíti karácsony tájára a nagyobb eszközberuházásait. Gondolunk itt egy-egy nagy háztartási gép, televízió, laptop, telefon vagy akár gépjármű korábban már tervezett vásárlására. Az is erősíti az e-kereskedelmet, hogy az emberek szinte soha nem látott mértékben kezdték el vásárolni az elektromos fűtőkészülékeket, klímákat, hőszivattyúkat és a hasonló berendezéseket. 

A tehetősebb, tudatosabb vásárlók is visszafogták a fogyasztást, ők elővigyázatosságból költenek most kevesebbet”

Szabó László, a Growww Digital e-növekedési szakértője a Makronóm kérdésére elmondja, hogy az év eleji stagnálást követően július óta érezhetően növekszik a netes kereskedelem forgalma, és a cég webáruházas partnerei is bizakodással vágnak neki az év végi szezonnak. „Úgy becsüljük, hogy idén mintegy 10 százalékos árbevétel-bővülés várható a hazai e-kereskedelemben. Nem szabad elfelejteni persze, hogy ehhez az inflációs hatás is erősen hozzájárul.” Hozzáteszi: a megrendelések növekedése csekélyebb mértékű, mint egy vagy két évvel ezelőtt. Úgy véli, a következő hónapokban, sőt a teljes 2023-as évben számolni kell a vásárlóerő csökkenésével, ennek fő oka a rezsi és a mindennapi cikkek árának emelkedése.

Fotó: Shutterstock
Fotó: Shutterstock

Emellett a kereskedők költségei is érezhetően nőnek, így zsugorodni fog a nyereségráta. „Tudomásul kell vennünk, hogy ma már nem reális elvárás, hogy egy webáruház a járvány miatti lezárások idején látott 30-40 százalékos éves növekedést produkáljon. Meg kell szoknia a piacnak az éves 10-15 százalékos árbevétel-bővülést, amit – mint láttuk – lehet, hogy a volumen növekedése helyett az árak emelése idéz elő” – jelenti ki. Érdekes fejlemény, hogy például a cseh webáruházak – mint például a Kifli, az Alza –már hónapokkal korábban érzékelték a piac zsugorodását, így a magyarországi marketingjük, illetve bővítési terveik intenzívebbé váltak. 

Akcióhatások

A Reacty Digital hazai kutatóműhely felmérése szerint az internetezők mintegy fele tervezi, hogy lecsap valamelyik black friday akcióra, és a válaszok átlagából fejenként 41 ezer forintos költési terv rajzolódik ki – derül ki Pintér Róbert üzletfejlesztési igazgató szavaiból. Az igazgató kiemeli, ez az érték 20 százalékos ugrást jelent a 2021-es 34 ezer forintos adathoz képest. Ne felejtsük el viszont, hogy számos termékkör esetében a forint gyengülése önmagában kiadja ezt a 20 százalékot, ami jelentősen árnyalja az optimizmust. A LogiNet és a Reacty Digital közös felmérése alapján kijelenthető, hogy az idei fekete péntek azért lesz különleges, mert a számos e-kereskedelmi trükk ellen immár jogszabály is védi a fogyasztókat. A felmérésből kiderül, hogy a megkérdezetteknek a korábbi évekhez képest kevésbé elhatározott vásárlási szándékai vannak. 28 százalékuk csökkentené a novemberi akciós vásárlásait, bő ötödük viszont még nem tudja, hogyan fog reagálni az új pénzügyi kihívásokra.

A szakértő a jövő év második felére már csökkenő inflációt és növekvő reálbéreket vár”

Érdekesebb trend, hogy az energiatakarékosság mennyire került előtérbe. Ma a műszaki cikkek vásárlóinak kétharmada kifejezetten odafigyel egy-egy termék energetikai besorolására. Madar Norbert, a GKID társalapítója és vezető tanácsadója a Makronóm kérdésére kifejti: az év első kilenc hónapjában becsléseik szerint 13,4 százalékkal bruttó 838 milliárd forintra emelkedett a webes kiskereskedelmi forgalom, ezzel pedig a teljes forgalmon belül immár 9,4 százalékos aránnyal bír az e-kiskereskedelmi értékesítés. Ez idő alatt a belföldi netes rendelések száma meghaladta az 53 millió darabot, ami közel 12 százalékos növekedés – derül ki a GKID felméréséből. „A vírushelyzet lecsengésével törvényszerűen várható volt a megtorpanás nemcsak az e-kereskedelem, de más digitalizációs folyamatok növekedési dinamikájában is. E csökkenő lendületre csak ráerősített a háború, az energiaválság és az infláció, mindez pedig kifejezetten megnehezíti az online kereskedelmi trendek valós viszonyainak feltárását” – emeli ki Madar Norbert.

A vásárlók első és legfontosabb reakciója az volt, hogy augusztusban, szeptemberben és októberben számos nagy beruházást előrehoztak, tartva a még nagyobb áremelkedéstől. A GKID szakértője szerint e hatás is jelentősen tompítja a novemberi–decemberi szezon növekedési kilátásait. A fentebb nyilatkozók várakozásaival összhangban Madar Norbert éves szinten 9,5-10 százalékkal növekvő e-kereskedelmi bevételre számít. A piackutató-tanácsadó cég legfrissebb adatfelvétele szerint a lakosság spórolása már érződik is a műszaki cikkek, a számítástechnikai termékek kapcsán. Ezt a trendet a novemberben kezdődő katari futball-világbajnokság némiképp ellensúlyozhatja, ilyen nagy sportesemények idején ugyanis rendre meg szokott növekedni a televíziók és más kapcsolódó termékek forgalma.

Nagyobb felbontásért kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!
Nagyobb felbontásért kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!

A már említett energiatudatosságbeli növekedés révén jelentősen emelkedett az olyan háztartási gépek forgalma, mint a hűtők, a hűtő-fűtő klímák, az elektromos fűtő­készülékek. Mindeközben a kosárértéket az infláció és a forintgyengülés felfelé hajtja, de a vevői óvatosság, továbbá a fogyasztási hitelek jelentős drágulása az átlagos vásárlási érték érdemi csökkenése felé hat. A napi fogyasztási cikkek és az élelmiszerek piacán mindeközben jelentős fogyasztói elmozdulás látható az olcsóbb, sok esetben saját márkás termékek felé. Mindez már a webes kereskedelemben is tetten érhető, hiszen a Tesco, az Auchan és más nagy élelmiszer-kereskedők is egyre erősebbek a piacon. A ruházati és divatcikkek forgalma egyelőre csak a második a műszaki cikkeké mögött, ám várhatóan rövidesen az élre ugrik.

A fenti trendek mellett lényeges, hogy a tehetősebb, tudatosabb vásárlók is visszafogták a fogyasztást, ők elővigyázatosságból költenek most kevesebbet. Ez a visszafogottság az egész karácsonyi szezonra rányomhatja majd a bélyegét – vélekedik a GKID vezető tanácsadója. A gazdaságkutató szerint ez a szezon nem a prémium­termékek, hanem inkább a felső középkategóriás termékek iránti kereslet visszaesését hozza el. Az árérzékenyebbé váló vásárlók szemében a novemberi–decemberi akciók jelentősen fel fognak értékelődni, továbbá az olcsóbb vagy akár ingyenes szállítással akciózó webáruházak jelentős versenyelőnyre tehetnek szert. Készlethiányra vagy a szállítási idők drasztikus megemelkedésére nem számít Madar Norbert, mert a szokásosnál időben elhúzódóbb és laposabb szezont vár.

Milyen trendek várhatók a jövőben? 

„A következő egy-két év növekedési lehetőségeit az határozza meg, hogy a téli hónapok után újra gyors gazdasági javulás következik-e, mint a járványhullámok lecsengésénél, vagy a recessziós hatások olyannyira erősítik egymást, hogy elérjük a kritikus szintet, ahol eldől a dominó, és visszavonhatatlanul válságba kerül a magyar gazdaság. Ha nem ez a forgatókönyv valósul meg, akkor már akár 2023 nyarától 10 és 15 százalék közötti – hosszabb távon is fenntartható – növekedési pályára állhat az e-kereskedelem. Ha a pesszimista szcenárió valósul meg, akkor legfeljebb egy számjegyű növekedés várható jövőre a teljes e-kereskedelmi árbevételben. Ezt is inkább az infláció hajthatja majd felfelé, tehát reálértéken akár stagnálhat is a webes kiskereskedelem” – von konklúziót Madar Norbert. A szakértő jelenleg inkább az optimista verzió mellett teszi le a voksát, azaz a jövő év második felére már csökkenő inflációt és növekvő reálbéreket vár, amelyek újra beindíthatják az e-kiskereskedelem rakétáit. Ha így lesz, akkor három-öt éves távlatban a szektor évente átlagosan 14-15 százalékos forgalomnövekedés elé nézhet, feltéve, hogy nem éri jelentősebb negatív hatás. 

***

A friss kihívások egy piaci szereplő szemével

Fotó: Mandiner-archív
Fotó: Mandiner-archív

Gönczy Gábor, a nagyobb webáruházak számára digitális megoldásokat, szoftverszolgál­tatásokat kínáló, Budapesten és San Diegóban is irodával rendelkező Stylers Group vezérigazgatója szerint a vásárlók ma már érzékenyebbek az ügyfél­kiszolgálás terén, és akár egyetlen kisebb hiba után is inkább a konkurenciánál keresik a hasonló termékeket, szolgáltatásokat. Mostanság a brutális energia­árak miatt egy nagy áruházláncnak vagy akár egy kisebb boltnak is megnövekedett költséggel kell számolnia az olyan kiadások mellett, mint a bérleti díj vagy az alkalmazottak munkabére. Emiatt az e-kereskedők előnye a közeljövőben egyre jobban ki fog ütközni – mutat rá a szakértő. Sok webáruház-tulajdonos meglepődhet, ugyanis a háborús konfliktusból származó gazdasági hatások, az infláció rohamos növekedése, az energia­válság és a kezdődő recesszió miatt alapvetően óvatosabbak a vásárlók. „Nem gondolom, hogy újra tapasztalható lesz a koronavírus-járvány alatti 25 százalék körüli e-kereskedelmi piaci növekedés, és ezt a vissza­fogottságot szerintem érezni lehet majd a black friday alatt is” – véli Gönczy Gábor. Hozzá­teszi, hogy egyes termékek ára kategóriától függően 10 és 40 százalék között növe­kedett az infláció és a forint gyengülése miatt. A fuvarozási díjak szintén az egekben vannak, ráadásul a webáruházakat és a logisztikai, illetve futárszolgáltatásokat munkaerőhiány is sújtja.

Beütött a gázpara: mindent megveszünk, csak fűtsön

Egyre jobban aggódunk a gázszámla miatt, nem csoda, hogy kelendő most minden olyan eszköz, amellyel a gázfűtés kiegészíthető vagy kiváltható. Mivel egyszerűen beszerelhetőek és viszonylag olcsók, nagy a forgalmuk az elektromos hősugárzóknak, radiátoroknak, fűtőpaneleknek, és bár ezek fogyasztása nagyobb, mint egy inverteres klímának vagy egy hőszivattyúnak, még így is megérheti egyes helyiségeket időszakosan fűteni velük.

Nyitókép: Shutterstock  

Összesen 52 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Namond
2022. november 27. 09:03
Évtizedek óta nem vásárolok karácsonyt megelőzően, az ajándékokat év közben veszem meg és elrakom a kiosztásig. Fenyőfát pedig szintén nem veszek, mivel van kínai műfenyőm és az nem hullatja tele a szőnyeget, még húsvétkor is porszívóható tűlevelekkel.
Akitlosz
2022. november 27. 05:58
"A szakértő a jövő év második felére már csökkenő inflációt és növekvő reálbéreket vár” Akkor nem szakértő. A reálbérek évtizedek alatt sem nőnek. Nem szabad bedőlni az állami propagandának, a valós infláció nagyobb az állami adatoknál. A reálérték meghatározásához a lehető legstabilabb értékmérőt célszerű használni. Az pedig a sárga fém. Ha aranyban fizetnének, akkor semmilyen béremelés nem lett volna évtizedek óta. Sőt! Tehát nincsen reálbéremelés.
Kormánypárti1
2022. november 27. 00:57
Tudod mit? Így a karácsonyhoz közeledve, bocsánatot kérek tőled. Tulajdonképpen nem is tudom mi váltotta ki belőlem az ellened irányuló ellenszenvet, mert szívesen olvastam a többnyire szellemes, sokszor vicces, helyenként irodalmi kommentjeidet. Elfogadtam a hitetlenségedet, vallással, egyházakkal szembeni ellenérzéseidet is (az egyházak nekem sem a szívem csücske). Viszont nagyon sokszor az érződött ki az írásaidból, hogy saját magaddal nem vagy kibékülve és ezt akarod másokon, mások szokásain érzelmein leverni. Nem értettelek már a covid oltásokkal kapcsolatban sem, de most a karácsonnyal kapcsolatban meg végképp nem. Nekem a karácsony nem rólam szól, hanem a szeretteimről, gyerekeimről és arról az érzésről, ami a hétköznapi érzéseink kicsit fölfokozott állapota. Így utólag elfogadom, hogy neked ehhez elegendő a hozatott kaja, meg egy összedobott csokor is, de nem igazán értem. Mert szerintem főleg a gyerekekben, (de még a felnőttekben is) minden egyes feldíszített karácsonyfa, az illatával, hangulatával, látványával, életre szóló élmény. Minden évben más, mint ahogyan évről-évre mi is mások vagyunk, felnőttek gyerekek, öregek egyaránt. És minden évben mégis ugyanazt a pluszt adják hozzá a létezésünkhöz. Az élet igenlést, az előretekintést, a szeretetet, a holnap reményteliségét. Én úgy gondolom, hogy ezt le degradálni nem szabad, sem az utódaink, sem magunk miatt, mert erőt és kitartást ad a további életünkhöz. Természetesen lehet élni nélküle is, de én úgy gondolom hogy sokkal nehezebb, és ezt a nehézséget teljesen fölösleges magunknak okozni. Nem hiszem hogy van olyan konszolidált családban felnövő gyerek, amelyik nem szívesen emlékezne vissza bármely karácsonyra, még akkor sem, ha esetleg épp nem azt az ajándékot kapta, amit éppen várt. Mert maga az ünnep, a fa, a fények, na és főként a család együttléte, minden egyes alkalommal örök élmény. Szóval bocs még egyszer, de nekem úgy tűnik, hogy azért veszed el a gyerek/ek karácsonyát, mert valamikor te rosszul élted meg. Viszont én úgy gondolom, ennek nem az a megoldása, hogy megfosztod tőle a gyerekedet, hanem hogy megpróbálod jól csinálni. Szóval szép estét, és kellemes eljövő boldog és békés karácsonyt neked!
Ehetős Odó
2022. november 26. 19:36
Ehhez képest az emag és az euronics soha nem látott forgalmat bonyolított le már az első napon... Ezeket a szakértőket sem nagyon befolyásolja a való élet.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!