Nagyító alá tették az Orbán-kormányok gazdasági intézkedéseit – ezek voltak a legnagyobb sikerek

2024. október 24. 19:44

Összesen három korszakot ölelnek fel a 2010 óta működő Orbán-kormányok gazdasági intézkedései. A Mandinernek nyilatkozó szakértők szerint a növekedés korszakából a hatéves bérmegállapodás volt az egyik legjelentősebb gazdasági program és sikerült érdemben mérsékelni a szegénységet is.

2024. október 24. 19:44
Pénz // Forint
M. Orbán András

Nyitókép: Andrzej Rostek/Getty Images

A szerző a Világgazdaság munkatársa.

A 2010 óta tartó Orbán-kormányok három, merőben eltérő gazdasági programú korszakot öleltek fel. Az első volt a nagyjából 2013-ig tartó időszak, melynek során a pénzügyi válság hatásait, illetve a 2010 előtti elhibázott gazdaságpolitika okozta gondokat kellett kezelni. A második időszak 2019 végéig tartott, ekkor a kedvező konjunkturális környezet is támogatta a gyors növekedést.

A harmadik időszak, amely még most is tart, a válságok koraként jellemezhető, és mivel a válságok egymást követik, ez is inkább egy válságkezelő korszaknak tekinthető – mondta el lapunk megkeresésére Molnár Dániel, a Makronóm Intézet senior makrogazdasági elemzője.

A 2013-ig tartó válságkezelés intézkedéseit, főleg, ha a megelőző kormányok tevékenységéhez viszonyítjuk, szinte teljes egészében pozitívan értékelhetjük az elemző szerint. 

Ebben az időszakban is voltak olyan intézkedések, mint az ágazati különadók, az egykulcsos szja vagy akár csak a rezsicsökkentés, amelyek rengeteg kritikát kaptak, ugyanakkor utólag visszanézve sikeresnek tekinthetőek, elérték a kitűzött céljukat. A rezsicsökkentés módosítással bár, de jelenleg is fennmaradt és Európa legalacsonyabb lakossági energiaárait biztosítja a magyar háztartásoknak.

Molnár Dániel kiemelte, a 2019-ig tartó gazdasági programokból a 2016 végén elfogadott hatéves bérmegállapodás az egyik legjelentősebb intézkedés, amely minden elemében egyértelműen teljes sikernek bizonyult.

Ennek keretében sikerült tető alá hozni egy olyan hosszabb távú megállapodást a munkavállalói és munkáltatói oldal képviselőivel, amely alapot teremtett a dinamikus bérnövekedésnek a minimálbér és a garantált bérminimum érdemi növelése révén. Ez pedig, kiegészülve az adócsökkentésekkel, azt is biztosította, hogy munkaerőpiaci áldozata se legyen a gyors bérdinamikának. Az intézkedés érdemi bérnövekedést generált a rákövetkező időszakban, a foglalkoztatás további emelkedésével párhuzamosan. Ezáltal pedig jelentősen javította a háztartások jövedelmi helyzetét is, fedezetet teremtett a megtakarítások növelésére, ez hozzájárult ahhoz is, hogy a koronavírus-járvány a magyar gazdaságot sokkal jobb helyzetben érte el, mint a pénzügyi válság.

A harmadik időszak esetében is inkább a koronavírus-járvány idején tapasztalt válságkezelés egészét kell kiemelni, amelynek hatékonysága hozzájárult, hogy a magyar gazdaság összesen hat  negyedév alatt elérje a válság előtti kibocsátási szintjét, miközben a pénzügyi válság során ehhez több mint hat évnek kellett eltelnie – sorolta Molnár Dániel, kiemelve a hitelmoratóriumot.Ez a gazdasági intézkedés érdemben segítette, hogy se a háztartások, se a vállalatok körében ne alakuljon ki tömeges csődhullám.

Két részre osztották az elmúlt 14 év sikereit

Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza megkeresésünkre úgy fogalmazott, ha az elmúlt 14 év sikereit vizsgáljuk, két csoportot kell alkotnunk. A sikerek egy része olyan, amely az elmúlt évek sorozatos válságai (koronavírus, háború, energiaválság) ellenére is fenn tudott maradni, míg másik részét részben vagy egészben újra fel kell építeni.

A legnagyobb eredmény – és ez a tartós eredmények kategóriájába tartozik – a foglalkoztatás jelentős bővülése: míg 2010. augusztusában hazánkban 3 millió 909 ezer fő dolgozott, addig idén augusztusban 4 millió 748 ezer fő.

A növekedésben több intézkedésnek is szerepe volt – mutatott rá. Létre kellett hozni új munkahelyeket, másrészt pedig ösztönözni kellett az aktív korúakat a munkavállalásra.

A magasabb foglalkoztatásból következik a második és a harmadik tartós siker. A második tartós siker a bérek értékének emelkedése: 2010 óta a keresetek reálértéke mintegy kétharmadával lett magasabb, ennyivel ér többet a fizetésünk- magyarázta. Egyúttal felhívta a figyelmet, a siker itt csak felemás: bár korábban ilyen mértékű emelkedés nem volt jellemző, a nyugathoz való felzárkózástól még nagyon messze vagyunk és a növekedés a régiós országokban is jelentős volt.

A harmadik tartós siker – szintén nem függetlenül az előző kettőtől – a szegénység csökkenése.

Az Eurostat definíciója szerinti szegénység kockázatának kitettek aránya 2010-ben 29,9 százalék volt (uniós átlag 23,8 százalék), addig ez a mutató 2023-ra 19,7 százalékra csökkent (Eu-átlag 21,3 százalék). Itt az elmúlt évek válságsorozata csak kisebb mértékű rombolást tudott végezni. A szegénységnek kitettek arányának mérséklődése mögött fő okként én egyértelműen azt látom, hogy ha többen tudnak dolgozni, akkor többen jutnak a megélhetéshez megfelelő jövedelemhez is – ezt a segélyezés nem tudja pótolni.

Vannak olyan területek is, ahol voltak (legalább rész)sikerek, de a válságok sora ezeket (legalább részben) erodálta. Ilyen például a gyermekvállalás kérdése. 2011-re a teljes termékenységi arányszám 1,23-ra csökkent, azaz egy nő átlagosan ennyi gyermeknek adott életet. Ez 2023-ban 1,51-et ért el, ami kismértékű csökkenés a 2021-es 1,59-hez képest. Az idei első 8 hónapra azonban sokat romlott a helyzet: a teljes termékenységi arányszám 1,37-re csökkent. Míg tehát a családtámogatások kiterjesztése tudta növelni a gyermekvállalási kedvet (ha nem is értük el a kívánatos 2,1-es szintet), a magas infláció miatt a családi adókedvezmény értéke csökkent, a gazdasági bizonytalanság nőtt, így pedig a probléma ismét felerősödött. Nem csoda tehát, ha a kormányzat erre újra kiemelt hangsúlyt kíván fektetni.

A másik terület, ahol sikerült előrelépni, de az eredményeket a válságok elmosták, az a költségvetés és az államadósság kérdése. Míg 2012 és 2019 között sikerült betartani a 3 százalékos hiánycélt és kialakult egy egészségesnek tekinthető 2 százalék körüli hiány, addig a koronavírustól a hiány magasabb alakult és az idén a cél 4,5 százalékos hiány elérése, amelynek sikere nem magától értetődő. Ugyanígy az államadósság esetében: a 2011 végi 80,3 százalékos szint 2019 végére 65,3 százalékra csökkent, ez az eredmény azonban csak részben maradt meg: 2020-ban az adósság 79,3 százalékra emelkedett és 2023 végére is csak 73,4 százalékig csökkent. Itt tehát nem olyan rossz a helyzet, mint 2011-ben, de valami megtört. Hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy az államadósság szerkezete a korábbinál kedvezőbb (alacsonyabb devizaarány, magasabb hazai finanszírozás).

A növekedés most már nem biztosítható kizárólag a magasabb foglalkoztatásból – a munkaerőpiacon bár van valamekkora tartalék, az nem nagy, így a magasabb hozzáadott értékű tevékenységekre való áttérés igen lényeges. Fontos szempont az erőteljes gazdasági növekedés, illetve a bérek felzárkóztatásának gyorsítása – mindezt úgy, hogy az egyensúlyi mutatók kedvezők maradjanak, illetve javuljanak, elsősorban hogy tovább csökkenjen a GDP-arányos államadósság.

 

Összesen 111 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
cccbasatu
2024. október 25. 05:08
A hiteleket hitelekkel törleszteni egyenlő a katasztrófával.Én már igazából jelenlegi Orbáni politikából csak azt látom hogy Orbán szélmalom harcot folytat minden és mindenki ellen eszelős elszántsággal! Ez elhozza számára is a totális bukást és magával rántja hazánkat is! Nos a kérdés az hogy hogyan tovább ?Választ erre talán a hatékony válasz a TISZA párt adhat csak nehogy elkésett és rossz legyen ez a válasz is mint ahogy a múltunkba ez már számtalanszor meg történt!
cccbasatu
2024. október 25. 04:55
Az EU támogatások megvonása taccsra tette a maradék honi gazdaságot is.Olyan gazdasági függőségek alakultak i az EU -val és más államokkal is hogy a gazdaságilag is elvesztettük szuverenitásunkat.Tehát ha nem jön kaja, alkatrészek, létfontosságú anyagok külföldről akkor az ország egy pillanat alatt összeomlik és akkor azoknak akiknek lesz munkájuk milliós fizetéseket kapnak de 1 vekni kenyér akár tíz-15 ezer forintba is kerülhet.Ez a rossz gazdaság politika következménye!Ma gyakorlatilag Magyarország nem képes önmagát fenntartani.Az Orbán kormány gyakorlatilag ezen függőségek csökkentésére nem is törekszik,és nem is tud mert végtelenül eladósították az országot.Tehát egy lehetséges út van ami javulást jelentene ,haza kell hozni az EU pénzeket cirka 22 milliárd euróról van szó és azt beinvesztálni a magyar tulajdonú honi gazdaságba és felkel lendíteni az exportot és mérsékelni az importot.Nos ennek még halvány jelei sem mutatkoznak Orbán eszelős politikájában.
cccbasatu
2024. október 25. 04:29
Nagyot mondtál haver! Az Orbán korszak nagy dobása hogy szinte semmiféle gazdaság fejlesztést nem csinált a honi gazdaságban.Nem építettek vagy hoztak létre lét fontosságú üzemeket gyárakat,sőt a maradék honi gazdaságban levő elemeket hagyták lepusztulni!A stadion építésekbe ölték a mi és az EU milliárdokat ,ami átmenetileg fellendítette az építőipart, amely mára már a pénz és meg rendelések hiányában gyakorlatilag össze omlott.Az Orbán kormány közmunka programja ,a munka alapú társadalom szajkózása ,a rokkant nyugdíjak megfelezése,és megvonása csak a nyomorgók és hajléktalanok számának óriási növekedését okozta, gyakorlati haszna nem volt az elszegényedés tömegessé vált.A betonba öntött pénz csak növelte a kiadásokat mert a megépített sport és egyéb létesítmények semmi hasznot nem hoznak és a fenntartásuk óriási összegekbe kerül.Nos ezen körülmények hatására az EU országaihoz viszonyítva óriási inflációt okozott és okoz jelenleg is .
polárüveg
2024. október 24. 23:13
Ki gondolta volna 2010-ben, hogy az Orbán kormány államcsőd küszöbéről visszajön, és gazdaságilag egyre jobban teljesít. Minden ellenszél, aknamunka, Covid-leállás, szankciók, pénz visszatartás ellenére. Mert elkötelezettség hozza elő a tenniakarást: bajelhárító operatív gyors reagálást (pl. vörösiszap, dunai árvizek), bajmegelőző taktikai intézkedéseket (pl. időszakos árplafon, korábbi napelem támogatás), és a szerves fejlődést segítő stratégiai döntéseket (pl. gáztározó, gázvezeték, internet- és elektromos hálózat). Itt látható a különbség: van-e elkötelezettség a vezetett országgal szemben, akarok-e jót az ott lakóknak, gondolok-e a holnapra, stb. 2002-2010 között bemutatásra került, hogy elkötelezettség nélkül a süllyedés és a káosz nő. A külső kényszerek megjelenése fájdalmas, viszont optimális megoldásokat, a stabil jövőhöz új megoldásokat kényszerít ki. A megoldásokat nem nézték volna ki Magyarországból. És a rendelkezésére álló lehetőségeinek rakétáit még be se gyújtotta.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!