kevés pénz jutott modernizációra. És még kevesebb a repülésre.
A harci pilóták éves 60 és 100 óra közötti úgynevezett repideje legfeljebb a készségek fenntartására elég.
Arról nincsenek információim, hogy az előretolt légiirányítók (forward air controller, vagy modernebb nevén joint termnial attack controller – JTAC) területén hogyan áll az orosz légierő, az viszont biztos, hogy a doktrína nem engedélyezi, hogy mozgásban lévő ellenséges alakulatok ellen sugárhajtóműves gépeket vessenek be.
Ez a szerep a harci helikopterekre hárulna, és Herszon melletti videók tanulsága szerint több sikeres bevetést is repültek. De a megmaradt ukrán légvédelmi eszközök, a BUK és a vállról indítható rakéták, valamint a Németországból kapott önjáró Gepard légvédelmi ágyúk azonban pont a helikopterek ellen a leghatékonyabbak. Idetartozik, hogy az orosz légierőnek kevés a repülő zavaróeszköze, és a hírek szerint nincs kifejezetten a légvédelem lefogására (suppression of enemy air defence – SEAD) alkalmazott harcászati eljárása sem, bár rendelkezik az amerikai AGM-88 HARM radarelhárító rakétához hasonló eszközzel.
Meg nem erősített hírek szerint kifogyóban vannak az orosz precíziós levegő-föld fegyverek,
amelyekben jelentős részt nyugati chipeket és alkatrészeket használtak az orosz gyártók. Ugyan pótlásuk a nyugati média hírei ellenére korántsem lehetetlen, de az áttervezés, tesztelés időbe kerül, ellenben a hagyományos, irányítatlan (buta) eszközök találati aránya, azaz hatékonysága jelentősen alacsonyabb. Az orosz légierő gondjaihoz hozzájárul a GPS-hez hasonló orosz GLONASS-rendszer alacsony használhatósága is. Mással ugyanis nehéz magyarázni azt, hogy több lelőtt orosz repülőgép pilótafülkéjében találtak civil GPS-eket a műszerfalhoz rögzítve.
Befejezve a bevezetőben megkezdett gondolatmenetet: a legtöbb nyugati elemző egyértelműen az első helyen említi hibaként a teljes légiuralom kivívásának elmulasztását. Ezek a vélemények azonban nem veszik figyelembe a teljesen eltérő történelmi hagyományokon és a gyenge ipari háttéren alapuló koncepcionális, valamint a kiképzési hiányosságokat figyelembe vevő vezetési döntéseket.
A légiuralom kivívására február 24-án és közvetlenül utána nem azért nem került sor, mert elmulasztották megtenni, hanem azért, mert
sem a szándék, sem az ehhez szükséges eszköztár nem állt rendelkezésre.
Bár az élőerő megóvása sokkal fontosabbá vált, mint a korábbi időszakokban, az orosz vezetés és a közvélemény sokkal jobban viseli a katonai veszteségeket, mint a nyugati. Egy-egy légi eszköz elvesztése nem vált ki akkora sajtó visszhangot, mint a Scott O’Grady lelövése a balkáni háborúk idején.
Az orosz felfogásban a légierő a tüzérség kiegészítése, és amíg a vonalak elkerülhetetlenül meg nem merevednek az őszi esőzések időszakában, addig a fenti okok miatt valószínűleg a mostanihoz hasonló alacsony aktivitást fogunk látni az orosz légi hadviselésben. Amíg meg nem érkeznek a megígért fejlettebb, nyugati légvédelmi rendszerek, köztük a hírek szerint az amerikai NASAMS. Mert az újra jelentősen átrendezi az orosz-ukrán háború menetét.