Megbukni látszik a követendő példaként emlegetett finn oktatási rendszer

2022. július 2. 16:18
Gerzsenyi Krisztián
Vasárnap
A PISA adatok szerint egyre több finn diák nem tud rendesen olvasni.

„A finn iskolarendszer kiválóságát általában nem illik megkérdőjelezni. Magyarországon az ellenzék egyfajta mintaként emlegeti. A diákok szabadságára épülő rendszer eredményességét leginkább a PISA mérésekkel támasztják alá, csakhogy a legutóbbi adatok alapján Finnországban romló tendencia figyelhető meg. Ez a folyamat pedig nem tegnap indult el. 2006 óta folyamatosan nő az alulteljesítők száma a finneknél.

A PISA vizsgálat egy nemzetközi mérés, az adatokat három évente veszik fel. A felmérés célja a 15 éves tanulók képességének vizsgálata szövegértés, matematika és természettudományi területen. A program a kilencvenes évek végén jött létre a legfejlettebb államokat tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) által. A szervezetnek Magyarország 1996-ban lett a tagja. A legutóbbi PISA eredmények alapján Finnországban Matematikából 12 év alatt két és félszeresére nőtt a rosszul teljesítők aránya. Emellett egyre több finn diák nem tud megfelelően olvasni. Ha a szövegértés pontszámokat nézzük, akkor kiderül, hogy Finnországban az egyik legmagasabb a különbség a fiúk és a lányok között, a lányok javára.

OECD országok átlaga 30 pont, Finnországban 52 pont az eltérés. Átlagosan minden ötödik általános iskolában végzett fiú nem tud rendesen olvasni és évente több ezer diák tesz úgy érettségi vizsgát, hogy problémái vannak a szövegértéssel. A diákok 4,6 százaléka alul teljesített már 2006-ban a természettudomány terén is, és a számok évről évre romlanak. 2018-ban már több mint háromszorosára emelkedett ez a szám (12,9%).

A finn tanulók a a rangos nemzetközi TIMSS-mérés adatai szerint is gyengébben teljesítenek. A TIMSS-mérés fő területe a matematika és a természettudomány. Negyedik és nyolcadik évfolyamos diákok körében végzik. Négyévente végzik a diákok mérését, a vizsgálat célja, hogy összehasonlító adatokat szolgáltasson. A TIMSS eredmények is romlanak Finnországban, a negyedikes és nyolcadikos finn diákok is gyengébben teljesítenek matematikából. A pontszámokban a visszaesés a negyedik évfolyamnál magasabb. Természettudományi területen a negyedikeseknél bár 2015-höz viszonyítva egy pontot sikerült javítaniuk, nagyobb visszaesés figyelhető meg 2011-hez képest. A nyolcadik évfolyamnál pedig kilenc ponttal romlott az eredmény. A TIMSS méréseknél is Finnország azon országok közé került, akiknél az eredmények folyamatosan romlanak.

Tényleg a finn oktatási rendszert kellene követnünk? Baloldali politikusoktól folyamatosan azt hallani, hogy a finn, szabadelvű oktatást kell követnünk, ahol a gyermekek bizonyos tekintetben saját maguk irányítják a tanulási tevékenységüket. A Momentum választási programjának oktatási része is a finnországi rendszert vette alapul. Az eredmények viszont mást mutatnak. A »fal nélküli osztályok« és egyéb szabadságot, játékosságot hirdető elemek bár csábítóak, de az Európai Unió által is elfogadott mérési eredmények tekintetében szakmailag nem tűnnek megalapozottnak. Érdemes lenne olyan oktatási rendszerektől tanulni, amelyek jelenleg javuló eredményeket mutatnak a nemzetközi mérések terén, nem pedig folyamatosan romló teljesítménnyel bírnak.”

Kép forrása: Világgazdaság

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 186 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

De. Amúgy a magyar gyerekek TIMMS eredményei Európa élmezőnyében vannak, a PISA-ban meg inkább a hátsó fertályban. Vajon mi lehet ennek az ellentmondásnak az oka - kérdezhetné teljes joggal egy oktatáskutató, vagy politikus. De nem kérdez senki.
Akkor én válaszolnék az általam feltett kérdésre: a magyar PISA és TIMMS eredmények azért annyira eltérők, mert nem ugyanazt a tanulói bázist faggatják. A PISA felméréseknél a gimnazisták már kisebbséget jelentenek. Gyakorlatilag az iskolák kijelölésével a PISA felmérés manipulálható- gyakorlatilag minél több cigánygyereket mérnek, annál szarabb lesz az eredmény. Jó lenne tudni név szerint ki felel az iskolák kijelöléséért- nagyobb összeget tennék rá, hogy valamelyik liberális oktatáskutatónknak köze van hozzá...
Aki nem hiszi, hogy ez ilyen pofonegyszerű, havaslom az alábbi svéd cikket a legutóbbi, nagyot javuló eredményeikről- annyi történt csak, hogy szépen kigyomlálták a migránsnebulókat a felmérésből!
https://samnytt.se/sverige-fus..

Kurvára nem. A vizsgálatba vont cigány tanulók, akik minimum 1 SD értékkel rosszabbak a magyar társaiknál, teljesen eltorzíthatják a mérést. Nem mindegy hogy belőlük 20- vagy 10% kerül mérésre.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés